Hej,

i mitt kök så har jag inkommande ventilation utifrån och jag hittar inget galler eller jalusi som passar. Funderar även på om det är ett galler jag ska ha, tidigare satt där ett "stängbart" galler.

Några tips på var jag kan hitta det jag söker? Lokala byggvaruhus och google har inte varit till någon hjälp.

IMG-2621.jpg
IMG-2622.jpg

BirgitS
Kan det vara till ett tidigare kallskafferi?
Det är inte tänkt att ventilera hela köket och enligt de normer som gäller idag ska man inte ha tilluft i kök. Om du bara sätter någon sorts galler där kommer du ju få ett enormt kalldrag under vintern. Jag tror det är bättre att isolera i hålet och täta ordentligt.

BirgitS BirgitS skrev:
Kan det vara till ett tidigare kallskafferi?
Det är inte tänkt att ventilera hela köket och enligt de normer som gäller idag ska man inte ha tilluft i kök. Om du bara sätter någon sorts galler där kommer du ju få ett enormt kalldrag under vintern. Jag tror det är bättre att isolera i hålet och täta ordentligt.
Hej Birgit, precis det har en gång i tiden varit till ett kallskafferi. Var en ventilationskille här i annat ärende som också sa att man inte ska ha tilluft i köket, men var kommer då luften som sugs ut genom köksfläkten ifrån?

BirgitS
Köksfläkten ska suga ut luft som kommer från sov- och vardagsrum där det ska finnas tilluft.

Kallskafferier var tänkta att vara i stort sett täta så att kalluften blev kvar inuti och så fort det började bli risk för minusgrader ute fick man reglera med luckan för att det inte skulle bli minusgrader inuti.

• Gilla
kanelglass
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.