Idag började det droppa vatten från en taklist i köket i vårt nya hus (färdigställt juli 2020).

Först var vi oroliga för att golvvärmeslingan på ovanvåning gått sönder, men den verkar hel. Vi har bra tryck i systemet och det har inte fallit. Samma sak med alla vattenrör.

Däremot ser vi nu när vi tagit upp ett hål i innertaket (det gör ont att borra upp ett hål i ett nytt tak ) att det ligger ett isolerat ventilationsrör som trots isoleringen känns väldigt kallt, jag gissar att detta rör är tilluft till värmepannan. Kloss an, ovanför detta ventilationsrör ligger en bunt golvvärmeslingor, rakt emot, dessa slingor är såklart varma.

Kan detta räcka för att skapa kondens?

Känns som en rejäl design/konstruktionsmiss i så fall?

• Öppet hål i kökstak nära taklist visar synliga träbjälkar, orsakat av vattenläckageundersökning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Isåfall borde isoleringen vara fuktig?

Patrik Stenberg Patrik Stenberg skrev:
Idag började det droppa vatten från en taklist i köket i vårt nya hus (färdigställt juli 2020).

Först var vi oroliga för att golvvärmeslingan på ovanvåning gått sönder, men den verkar hel. Vi har bra tryck i systemet och det har inte fallit. Samma sak med alla vattenrör.

Däremot ser vi nu när vi tagit upp ett hål i innertaket (det gör ont att borra upp ett hål i ett nytt tak ) att det ligger ett isolerat ventilationsrör som trots isoleringen känns väldigt kallt, jag gissar att detta rör är tilluft till värmepannan. Kloss an, ovanför detta ventilationsrör ligger en bunt golvvärmeslingor, rakt emot, dessa slingor är såklart varma.

Kan detta räcka för att skapa kondens?

Känns som en rejäl design/konstruktionsmiss i så fall?
Om det är en frånluftsvärmepump så är det frånluften och den kan bli riktigt kall. Om isoleringen är dålig (för tunn alternativt hopklämd) eller kondensstrumpan trasig så uppstår kondens.

• Gilla
Patrik Stenberg
  • Laddar…
Frånluften är väl aldrig kall ? I så fall är det avluften från pumpen och den kan ju bli rejält kall.

mexitegel mexitegel skrev:
Isåfall borde isoleringen vara fuktig?
Ja, folien utanför isoleringen är fuktig.

A Autodidak1 skrev:
Om det är en frånluftsvärmepump så är det frånluften och den kan bli riktigt kall. Om isoleringen är dålig (för tunn alternativt hopklämd) eller kondensstrumpan trasig så uppstår kondens.
Strumpa? Man kan se isoleringen innanför folien.

Patrik Stenberg Patrik Stenberg skrev:
Ja, folien utanför isoleringen är fuktig.
Pyser det från kanalen? Kan kanalen vara otät?
Oavsett vad det är för typ av kanal låter det mystiskt att det kondenserar så pass mycket under den här tiden på året.
Jag tror på läckage. Ett rör, en frånluftskanal, läckage via innertak till kallvind eller läckage från yttertak.

D jonas_t skrev:
Pyser det från kanalen? Kan kanalen vara otät?
Oavsett vad det är för typ av kanal låter det mystiskt att det kondenserar så pass mycket under den här tiden på året.
Jag tror på läckage. Ett rör, en frånluftskanal, läckage via innertak till kallvind eller läckage från yttertak.
Frun, som har smalare armar än mig tyckte att hon kände drag vid röret, så visst skulle det kunna vara en läcka där då.

Jag har svårt att tro att det skulle kondensera så pass mycket nu p g a temperaturen vi har ute och därmed den fukthalt som luften kan bära.
Avluften kan bli riktigt kall, t o m minusgrader så den kan kondensera nu, lite beroende på hur uteförhållandet är hos er just nu.
Men om det handlar om dåligt isolerad avluft bör det varit ett jätteproblem under sommaren och hösten då luften bär betydligt mycket mer vatten då. Men det kan naturligtvis varit ett problem då, men att ni bara inte märkt det, förstås.

För att svara på din direkta fråga om värmerör som ligger mot en tilluftskanal, det är omöjligt att det kan bidra till kondensering så länge de inte är kallare än omgivande luft och även då är det otroligt.

Därav att jag misstänker läckage.

• Gilla
Patrik Stenberg
  • Laddar…
Ett par plus, inget direkt regn eller nederbörd senaste dagarna..

Vi flyttade in i juli, tänkte inte direkt på några problem med värme då, gissar att pumpen inte gick så mycket då.

R RoBo skrev:
Frånluften är väl aldrig kall ? I så fall är det avluften från pumpen och den kan ju bli rejält kall.
Rätt, menar avluften.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Rätt, menar avluften.
Så många kanaler, det är ju bättre och mer komplex än ett C-more paket..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.