1 593 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Ventilation friggebod.
Vi har en friggebod som vi hyr ut via airbnb. Nu när det börjar bli kallare har jag sett att det blir rejält med kondens på de stora fönstren. Det är såklart svårt med så liten yta och gäster som unnar sig långa, varma duschar. Jag kollade pax fläkten som var rätt så trött i duschutrymmet. Bytte den till en med kallrasskydd. Nu blev det uppenbart att när köksfläkten startas så tjongar kallrasskyddet igen och fläkten i badrummet går baklänges. Det har inte varit lika uppenbart tidigare Jag tänkte att en till friskluftsventil löser det. Men det gör det inte. Samma problem kvarstår. Däremot så strömmar iskall luft rakt genom friggeboden från den nya ventilen till köksfläkten när den är igång.
Är det någon som har några smarta idéer, Fler friskluftsventiler? Var skulle ni placera dem? Nära köksfläkten? Tacksam för tankar och tips.
Är det någon som har några smarta idéer, Fler friskluftsventiler? Var skulle ni placera dem? Nära köksfläkten? Tacksam för tankar och tips.
Är det verkligen en friggebod med både kök och badrum i? Låter vansinnigt trångt.M moore skrev:Vi har en friggebod som vi hyr ut via airbnb. Nu när det börjar bli kallare har jag sett att det blir rejält med kondens på de stora fönstren. Det är såklart svårt med så liten yta och gäster som unnar sig långa, varma duschar. Jag kollade pax fläkten som var rätt så trött i duschutrymmet. Bytte den till en med kallrasskydd. Nu blev det uppenbart att när köksfläkten startas så tjongar kallrasskyddet igen och fläkten i badrummet går baklänges. Det har inte varit lika uppenbart tidigare Jag tänkte att en till friskluftsventil löser det. Men det gör det inte. Samma problem kvarstår. Däremot så strömmar iskall luft rakt genom friggeboden från den nya ventilen till köksfläkten när den är igång.
Fler friskluftsventiler är nog lösningen ja. Det är nog svårt att få det helt bra när köksfläkten går i ett så pass litet utrymme dock. Antingen flera tilluftsventiler eller öppna ett fönster när man kör köksfläkten.
Kök är väl att ta i. Köksvrå är mer korrekt. Ja, det är compact living helt klart.V vectrex skrev:
Det finns inga öppningsbara fönster och eftersom vi hyr ut det försöker vi få till en fungerande lösning utan en massa instruktioner som folk inte tar till sig!
Är det lämpligt att sätta en ventil precis vid fläkten så det slipper strömma ännu mer kall luft rakt genom rummet då fläkten körs?
Är det så mycket kondens att det kräver mer ventilation?
Du skriver att kallrasskyddet "tjongar igen", skyddet ska väl i viloläge och när badrumsfläkten inte går vara stängt och öppnar när badrumsfläkten startar?
Du skriver att kallrasskyddet "tjongar igen", skyddet ska väl i viloläge och när badrumsfläkten inte går vara stängt och öppnar när badrumsfläkten startar?
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkten"

Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Jag var otydlig. Om badrumsfläkten går när köksfläkten startas så vänder badrumsfläkten så den går baklänges och även kallrasskyddet slår igen.E etompau skrev:
Det rinner vatten på glaspartierna..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden