Jag fick tips en gång av installatören att lägga ett täcke över den och köra igång AC. Då slipper du riskera att förstöra den genom att peta och hacka.
Det kan också vara så att den inte har tillråckligt med gas och därför fungerar inte avfrostningen riktigt.
Det kan också vara så att den inte har tillråckligt med gas och därför fungerar inte avfrostningen riktigt.
Har en snarlik erfarenhet, bor i sydvästra Skåne, pump från 2005. För någon vecka sedan, den natten när det var galet mycket frost och runt nollan så isade vår utedel igen totalt. Aldrig varit med om det tidigare under våra tre vintrar i huset, så för mig var det en ny erfarenhet.
Initialt grips man ju av panik och ser framför sig veckor utan värmepump, med dyr direktverkande el tills man har lyckats installera en ny pump. Men, efter lite googlande hittade jag rätt många bra trådar på värmepumpforum som beskriver att detta är ett rätt vanligt problem, framförallt på äldre pumpar. Gemensamma faktorn var hög luftfuktighet runt nollan och lågt effektuttag på pumpen. Då blir avfrostning algoritmen förvirrad och frostat inte av när den ska, inte tillräckligt ofta eller tillräckligt länge.
För att lösa det direkta problemet med all is så satte jag den på AC med lägsta temperatur och lägsta fläckthastighet i ca 45 minuter. Sen stängde jag av pumpen (bröt strömmen via säkerhetsbrytar), tog en skruvmejsel, gick ut till pumpen och skruvade loss alla paneler. Med panelerna borta var det ganska enkelt att lyfta bort isbitarna som inte hade smält (de hade tinat vid förångaren, men var som ett självbärande skal runt om hela förångaren). När isen var borta så letade jag rätt på temperatursensorn för utomhusluft och rengjorde den och dess hållare, där satt mycket skit som förhindrade luftflödet. Passade även på att ta en borste och gjorde rent förångaren, satt mycket halvförmultnat växtmaterial i den som också förhindrade luftflödet.
Passade även på att rengöra filter och kondensorn där inne, så att det blir bättre luftflöde och större effektuttag. Efter den rengöringen så går pumpen fint och avfrostningen görs som den ska. Det har förvisso inte varit någon sådan extrem natt med mycket frost sedan det hände, men jag har goda förhoppningar att pumpen ska orka hänga med tills vi kan byta värmesystem under kontrollerade former
Så mitt stalltips; avfrosta, rengör ute och inne samt undvik att köra pumpen på lågt effektuttag
Initialt grips man ju av panik och ser framför sig veckor utan värmepump, med dyr direktverkande el tills man har lyckats installera en ny pump. Men, efter lite googlande hittade jag rätt många bra trådar på värmepumpforum som beskriver att detta är ett rätt vanligt problem, framförallt på äldre pumpar. Gemensamma faktorn var hög luftfuktighet runt nollan och lågt effektuttag på pumpen. Då blir avfrostning algoritmen förvirrad och frostat inte av när den ska, inte tillräckligt ofta eller tillräckligt länge.
För att lösa det direkta problemet med all is så satte jag den på AC med lägsta temperatur och lägsta fläckthastighet i ca 45 minuter. Sen stängde jag av pumpen (bröt strömmen via säkerhetsbrytar), tog en skruvmejsel, gick ut till pumpen och skruvade loss alla paneler. Med panelerna borta var det ganska enkelt att lyfta bort isbitarna som inte hade smält (de hade tinat vid förångaren, men var som ett självbärande skal runt om hela förångaren). När isen var borta så letade jag rätt på temperatursensorn för utomhusluft och rengjorde den och dess hållare, där satt mycket skit som förhindrade luftflödet. Passade även på att ta en borste och gjorde rent förångaren, satt mycket halvförmultnat växtmaterial i den som också förhindrade luftflödet.
Passade även på att rengöra filter och kondensorn där inne, så att det blir bättre luftflöde och större effektuttag. Efter den rengöringen så går pumpen fint och avfrostningen görs som den ska. Det har förvisso inte varit någon sådan extrem natt med mycket frost sedan det hände, men jag har goda förhoppningar att pumpen ska orka hänga med tills vi kan byta värmesystem under kontrollerade former
Så mitt stalltips; avfrosta, rengör ute och inne samt undvik att köra pumpen på lågt effektuttag
Det är hemskt med sådana extrema nätter i Skåne så att temperaturen går med mot nollan! =)J JSten skrev:Har en snarlik erfarenhet, bor i sydvästra Skåne, pump från 2005. För någon vecka sedan, den natten när det var galet mycket frost och runt nollan så isade vår utedel igen totalt. Aldrig varit med om det tidigare under våra tre vintrar i huset, så för mig var det en ny erfarenhet.
Initialt grips man ju av panik och ser framför sig veckor utan värmepump, med dyr direktverkande el tills man har lyckats installera en ny pump. Men, efter lite googlande hittade jag rätt många bra trådar på värmepumpforum som beskriver att detta är ett rätt vanligt problem, framförallt på äldre pumpar. Gemensamma faktorn var hög luftfuktighet runt nollan och lågt effektuttag på pumpen. Då blir avfrostning algoritmen förvirrad och frostat inte av när den ska, inte tillräckligt ofta eller tillräckligt länge.
För att lösa det direkta problemet med all is så satte jag den på AC med lägsta temperatur och lägsta fläckthastighet i ca 45 minuter. Sen stängde jag av pumpen (bröt strömmen via säkerhetsbrytar), tog en skruvmejsel, gick ut till pumpen och skruvade loss alla paneler. Med panelerna borta var det ganska enkelt att lyfta bort isbitarna som inte hade smält (de hade tinat vid förångaren, men var som ett självbärande skal runt om hela förångaren). När isen var borta så letade jag rätt på temperatursensorn för utomhusluft och rengjorde den och dess hållare, där satt mycket skit som förhindrade luftflödet. Passade även på att ta en borste och gjorde rent förångaren, satt mycket halvförmultnat växtmaterial i den som också förhindrade luftflödet.
Passade även på att rengöra filter och kondensorn där inne, så att det blir bättre luftflöde och större effektuttag. Efter den rengöringen så går pumpen fint och avfrostningen görs som den ska. Det har förvisso inte varit någon sådan extrem natt med mycket frost sedan det hände, men jag har goda förhoppningar att pumpen ska orka hänga med tills vi kan byta värmesystem under kontrollerade former
Så mitt stalltips; avfrosta, rengör ute och inne samt undvik att köra pumpen på lågt effektuttag
Huset är så pass uppvärmt så jag har låtit min stå avstängd två nätter i rad med 6-7 grader och den verkar funka galant nu men jag ska se över att ta isär den och rengöra, låter som ett bra tips och jag tror att min kan vara ungefär jämnårig med din. Tack för tipsen!
Man ska ju ha som regel att göra rent maskinen innan innan igångsättning på hösten, och efter avslutad säsong, dvs minst två gånger per år. Svagt blandat diskmedel och vatten i blomspruta och en pensel för att få bort smutsen. Sedan spola med vattenslang på lågt tryck / blomspruta.
Låt sedan torka i ett par timmar innan du drar igång maskinen.
Låt sedan torka i ett par timmar innan du drar igång maskinen.
Inte så konstigt att den isar igen om du kör 12 grader, var ska den få värmen till avfrostningen?J JeLö skrev:Så ser min till garaget ut om jag kör med för låg temperatur. Skit med skånsk vinter med hög luftfuktighet. Det är när det är 0-5 grader och jag kör 12 grader i garaget det blir så. Är det -5 eller kallare har jag inga problem, eller om jag värmer upp garaget till 17-18 grader. Då har jag ändå en 60w värmeslinga i utedelen.
Håller med AEDI, ställ den på kalluft så smälter isen. Också tipset om att hälla på varmvatten är bra. Och som nån skrev, SKRAPA ELLER HACKA INTE på isen.
Det blir is sådär beroende på kombinationen av temperatur, fuktighet och typ av pump. Det uppstår några gånger per år där jag bor i Mellansverige, kanske oftare i Skåne. Jag kan leva med att tvingas avfrosta manuellt ibland och byter inte en pump som fungerar i övrigt pga det.
Det blir is sådär beroende på kombinationen av temperatur, fuktighet och typ av pump. Det uppstår några gånger per år där jag bor i Mellansverige, kanske oftare i Skåne. Jag kan leva med att tvingas avfrosta manuellt ibland och byter inte en pump som fungerar i övrigt pga det.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag har ingen aning om vad en förångare är eller hur man gör detta bakvägen.
Såhär gjorde jag till sist:
1. Stängde av pumpen när väderleksrapporten lovade 6-7 grader två dygn framåt.
2. Skrapade bort så mycket is jag kunde med en vanlig bestickskniv (jag var försiktig).
3. Hällde svinmycket varmt vatten på pumpen.
4. Rengjorde innerdelen så mycket jag kunde. Den var ganska skitig. Jag var verkligen så noggrann jag kunde.
5. Väntade två dygn.
6. Slog igång pumpen.
7. Avnjuter nu vad jag upplever ett behagligt varmt hem och en utedel som inte visat tecken på att frysa ihop alla på nästan fem dagar.
Tack för alla tips
Såhär gjorde jag till sist:
1. Stängde av pumpen när väderleksrapporten lovade 6-7 grader två dygn framåt.
2. Skrapade bort så mycket is jag kunde med en vanlig bestickskniv (jag var försiktig).
3. Hällde svinmycket varmt vatten på pumpen.
4. Rengjorde innerdelen så mycket jag kunde. Den var ganska skitig. Jag var verkligen så noggrann jag kunde.
5. Väntade två dygn.
6. Slog igång pumpen.
7. Avnjuter nu vad jag upplever ett behagligt varmt hem och en utedel som inte visat tecken på att frysa ihop alla på nästan fem dagar.
Tack för alla tips
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden