pacman42
pacman42: Är förrådet isolerat så är ju det viktigaste att inte ha isolering mellan garage och loft. Då kommer ju värmen att vandra uppåt till loftet. Höj då temperaturen inne i garaget ett par grader (bra av andra orsaker också) så kommer det att lösa sig. Och som redan nämnts, komplettera med en elradiator (helst ett oljeelement som håller värmen längre), så har du löst problemet utan
8 svar · 1,9k läst
Campar
Campar: Jag hade valt kanalfläkten med varvtalsregulator, vsrvtalsregulator. Jag har själv köpt det från Soliduct. Hade först en paxfläkt för att ventilera bort svetsrök i ett mindre utrymme, men det blev avsevärt bättre med kanalfläkten.
1 svar · 3,1k läst
·
K
Kirre2021: Så tätt som möjligt vill man väll ha. Såg lite märkligt ut på videon. Jag har tätat med ventilationstejp runt om för att få det tätare men man kan säkert täta med silikon eller liknande också.
1 svar · 1,1k läst
I
InsidersUnited: Vid stängt spjäll ska du knappt ha något flöde, då ska det suga i badrummet istället. Kan inte se att du har något fel.
3 svar · 5,0k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Är inte riktigt med på hur du menar. Men du ska inte bygga så att den ena fläkten blåser luft in i en annan fläkt. Luften ska alltså bara passera en fläkt på vägen ut
1 svar · 1,8k läst
N
NoOne2k: [citat] Jag har något liknande, 18m uteluft till tänkt placering för FTX och sämsta tilluftsdonet lika långt bort. Total area är numera 213kvm och rören för uteluften/avluften är 200mm. Jag dimensionerad det hela själv och ventilationsflödena ligger på strax under 80l/s.
14 svar · 3,8k läst
·
P
Prewarmodernist: Får man sätta en sådan fläkt i ett flerfamiljshus där man delar frånluftskanal? Har kallras då och då vilket gör att badrummet plötsligt blir kallt, inte så trevligt!
18 svar · 44,5k läst
P
Patmark: [citat] Ok, så kanske funkar de platta rör jag har hittat genom att jag smetar dom fulla med kitt? Men nä, snyggt behöver det inte alls vara. Har sett att en del plattar till rör. Men är det inte stor risk att dom blir otäta? Tänker att det dåliga med otäta rör inte bara är att det blir ineffektivt utan också att man blåser ut potentiellt fuktig luft inne i väggarna.
7 svar · 2,0k läst
L
Leafy: Hej. Har tilluft i alla rum idag men tänkte uppdatera till lite mer modern standard då dessa är från tidigt 2000. 1plans hus med golvvärme Alla hål är 85mm och jag ser att det finns att sätta in nya med den håltagningen också. Hade det gett mig något att ta upp hålen från dagen 85 till 105 för att få in en fresh 100 eller är det ett "onödigt" jobb för vad det ger?
0 svar · 1,5k läst
E
ebenholt: Jag har nyligen installerat en freshfläkt som går på kontinuerlig drift i badrummet och är i färd med att byta köksfläkten till en Franke non-stop som även den kan gå med kontinuerlig drift. Ifall jag räknat rätt så ska de 2 tillsammans flytta ungefär så mycket luft som boverket rekommenderar. Va lite inne på det här med att dra loss listerna runt fönstrena som du är inne på
3 svar · 2,5k läst
J
jbozzyp: Kära sambon är numera med på att det behövs mekanisk frånluft. Det hjälpte att vi genom att dra ventilationen kan skippa fläkt på toaletten och i duschen, samt att vi kan styra ventilationen så att den drar ner frånluften vid köldknäppar. Det kommer att sitta ett motorspjäll på toalettfrånluften som väljer mellan grundflöde och bruksflöde styrt av en närvarodetektor. Samma sak
5 svar · 3,3k läst
Ludde Jakobsson
Ludde Jakobsson: [citat] Det vet jag inte. Jag känner ingen som jobbar med ventilation. Hade en plåtslagare här som tyckte att jag skulle köpa en standardhuv.
4 svar · 1,3k läst
T
Tegelvillan1963: Nån med erfarenhet av Myson X100 TH som vill ge en recension?
0 svar · 1,5k läst
W
Wael88: [citat] Its three years old. Which motor’s bearing breaks down first?
2 svar · 986 läst
S
Spikarraktellersnett: Hej! Har idag ett alliancesystem i vårt radhus. Problemet är att förra ägaren då satt in en icke-alliancefläkt som då troligtvis är för stark för resten av systemet. När köksfläkten är igång så blåser den in luft i badrummet som ligger vid sidan om. Jag är inte jätteintresserad att lägga 10-tusen på en alliancefläkt och tänker mig att kanske en starkare frånluftsfläkt
0 svar · 1,6k läst
S
Sebastian Bay: [citat] Att vi jobbar med ett icke-reelt problem från början är väldigt tydligt i mitt fall. :) Det kommer säkert vi avgörande skillnad på ventillationen nu när jag flyttat frånluften 140 centimer... Men vem vet!
58 svar · 11,6k läst
·
Urban Larsson
Urban Larsson: Hej! Nån som sitter inne på kretsschema till Heru 75S? Jag är intresserad av hur reläerna är kopplade för att växla spänningar till fläktmotorerna då jag är sugen på att bryta loss detta och styra själv. mvh Urban
0 svar · 433 läst
Onsalakorven
Onsalakorven: Ok, enbart en mekanisk lösning mao? Jag funderar på en avfuktare, kan det vara något? Andreas
3 svar · 1,1k läst
N
Nyfiknanicke: Satte in tillluft i sovrummen och vardagsrum. Borrade ett 11cm stort hål rätt igenom mexitegel utan konstigheter. Hyrde diamanhålsåg
8 svar · 1,6k läst
·
P
Patmark: [citat] Ja exakt det där spjället är vad jag skulle vilja köpa. Därav min fråga vad luftbutiken menar med att abc är det enda som är godkänt. Den första länken svarar tyvärr inte på någon av mina frågor. Inte BBR heller.
2 svar · 2,4k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Låter som att ventilationen är riktigt dålig. Skriv brev till hyresvärden och felanmäl. Be om luftflödesprotokoll. Om du inte får bättre ventilation är nog nästa steg att blanda in miljöförvaltningen.
10 svar · 2,8k läst
·
B
bradgard: En bekant kikade på vårt vindsutrymme över garagebyggnaden och undrade varför man inte satt in nån ventil i anslutning till vinden. Minns inte att besiktningsmannen påpekat det men om det nu är nödvändigt. Hur stor ventilationsöppning bör man utgå från när man i så fall sätter in en ventil? Kollade på ventilationsgaller på den lokala järnhandeln så finns det kring 10x10 cm,
0 svar · 591 läst
R
reez: Går rotorn trögt? Går motorn med remmen avhakad?
3 svar · 610 läst
oskar.valta
oskar.valta: [citat] Om det är ett nybyggt hus gissar jag på att ni har en frånluftsvärmepump. Då skulle jag kontrollera frånluftflödet så att det verkar ok och kontrollera/öppna upp alla tilluftsventiler. Dvs säkerställa att ventilationen funkar ok.
6 svar · 1,1k läst
·
D
Dietrich: [citat] Ska se om jag kan skissa upp något. :)
8 svar · 1,4k läst
J
Jönas: Ta den vanliga sotaren samtidigt som de ändå är på besök för sotning av skorsten
4 svar · 902 läst
E
etompau: Kolla manualen för mått och monteringsalternativ. Fläkten funkar bra för att evakuera ett badrum. Lär inte påverka så mycket utanför själva badrummet. Elektrikerkostnad, kanske 1000-1500 beroende på reskostnader etc. [bild]
1 svar · 2,4k läst
·
P
Patmark: [citat] Men hur tätt behöver man sätta luckor då? Fyrkantig pga trångt att komma fram på vissa ställen utan att göra mycket tjocka väggar etc. Det finns ingen vind, kattvind eller krypgrund.
2 svar · 2,0k läst
J
Jasmin9371: [citat] ok tack för alla svar och massor av tålamod
33 svar · 15,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.