E
Evamargit: Tack för ditt svar! Jag har bara koll på det senaste av de 150 åren och tror att matkällaren var nymålad när jag köpte huset! Jag tror som du, att om jag sätter en fläkt så drar jag ner varm luft från köket som kondenserar på den svalare väggen med ökad risk för mögel. Jag ska testa med en avfuktare, inställd att bara avfukta net till 60—70% relativfuktighet.
2 svar · 2,8k läst
·
J
Josth: T.ex. I3acho har fettfilter och filtermatta till ACC: https://i3ahco.se/produkt/acc/
3 svar · 1,3k läst
T
Tobbe fyrkant: [citat] tack!
10 svar · 2,8k läst
·
C
camelspin: Avslut: Kanalen var 135. Skitjobbigt att få till anslutningen. Tog bort lodräta spirot, gick att skjuva utloppet lite åt sidan, fick förstöra hålet i taket något. Det går bra att såga upp ur hörnen på väggskåp så det fick bli så. Sitter bra nu.
8 svar · 8,2k läst
·
ecb182
ecb182: Vi har en tillbyggnad på 65 kvm som innehåller garage, hall och ett sovrum med anslutande badrum. Det är tillbyggt i mitten av 80 talet och grundkonstruktionen är en oisolerad platta. I boytan är det sen ett uppreglat golv med träreglar och golvspånskiva. Det var gjort en radonmätning sen innan vi flyttade in som visade på OK värden (tror det var 110 bq/m3 i snitt i huset). Hade därmed
0 svar · 1,6k läst
P
PIX69: Tack för svaren
5 svar · 1,6k läst
·
P
H
Henry72: [citat] Ja, tycker inte heller att det borde vara någon fara, men är långt ifrån expert.. Som du säger borde ju temp/klimat vara samma även ovanför gipsskivorna. Det har inte börjat droppa från innertaket än iaf :) Inspektionslucka är en bra idé! ska kolla på det sen. tack för svar!
33 svar · 5,4k läst
·
GoC
GoC: Det är väl inget fel på det där.hålet i väggen är för strömmen till fläkten. Den grå gummilisten som ligger an mot väggen är också korrekt. Ser i alla fall montaget ut av de två jag har.
1 svar · 6,7k läst
·
P
Pierrelu: Hej, Jag står i startgropen att kondensisolera avluftsröret från min frånluftsvärmepump, samt isolera de övriga spirorören som idag ligger på olika djup i lösullsisoleringen Kondensisolering Har köpt 50mm Fresh kanalisolering som ska skydda mot kondens. Dock är den egentligen överkurs för min Nibe F370. Hittar ingen PE30 isolering i fysisk butik som privatpersoner kan handla från?
0 svar · 2,0k läst
Jonatan79
Jonatan79: Det är jättesvårt att flytta luftburen värme. Det krävs tyvärr stora kraftiga fläktar och att det är mer eller mindre raka spåret till ÖV. Ni borde skaffa en vattenmantlad kamin/insats där ni eldar och installera vattenradiatorer.
5 svar · 2,5k läst
GoC
GoC: [citat] Inget alls, förutom att du blir 400kr fattigare.
16 svar · 5,8k läst
D
Daniel Larsson: Hej har en gammal ventil som jag nu monterat en paxfläkt i. Vad skulle man kunna ha som isolering kring röret? Är en betongkällarvägg. Tänkte gul isover först, men känns som om det blir lite fuktigt i väggen? Se bild (ligger tillfälligt en tegelsten i 15x15 hålet). Kommer också komma en freshtäckskiva ovan hålet. Ingen större fara att fuktig luft sprutar ut under panelen? Hus byggt
0 svar · 1,9k läst
·
G
Göte Friman: Vi drog slutsatsen att radonet kom från byggmaterialet. Vi har funnit en hel del blåbetong i väggarna och när vi stänger all ventilation och dörr så ökar nivån väldigt mycket. Jag testade radontapet i lägenheten bredvid. Förvisso bara i ett rum och det var ju i princip omöjligt att sätta tapeten tätt överallt. Det blev ju problem runt fönster och bakom element. Men efter att ha
8 svar · 2,3k läst
T
Träentusiasten: Jag har köpt flexit stormkåpa med stos. Är den nån som vet hur den är tänkt att monteras? Det finns ingen monteringsbeskrivning. Den ska sitta dels i en tilluftsväggventil och utanpå en badrumsfläkt. Jag är inne på att borra hål i flänsarna på sidan av kåpan samt täta med en fog längs övre kanten. Värt att veta är också att Flexit verkar ange innerdiametern medan Pax och
2 svar · 1,4k läst
·
H
Harald Blåtumme: Täta så du uppnår målsättningen att ingenting av fläktens flöde trycks utanför kanalen. Hur du gör detta är oviktigt som jag ser det, skulle jag behöva använda fogskum så varför inte. Jag är endast en simpel amatör dock. Avvakta inlägg från proffs.
19 svar · 3,6k läst
·
P
Anonymiserad 282191: https://www.bauhaus.se/fresh-tl80f-dbs-bullerdampad-friskluftsventil
6 svar · 1,0k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Du sparar nog 30% energi på uppvärmning på att sätta in ftx
1 svar · 908 läst
K
kribban: Jag börjar med tilluftsventiler i sovrummen och vardagsrummet. 1 i varje sovrum och 2 i det stora sovrummet. Kommer låta fläkten gå konstant i badrum. Vi får se vad nästa steg blir
4 svar · 1,6k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Grannen har inte fått tummen ur och provat fläkten skarpt ännu. Men i provbänk så visst blåser den bra. Återstår att se vad den klarar med ett antal meter slang.
4 svar · 4,3k läst
·
P
pingflood: Eventuellt vindbrus tänker jag skulle vara vid utblåset och det stör ingen där. Spiroröret kopplas ju till flexröret så det finns ingen "fast" koppling där vibrationer tar sig vidare heller. Jag får väl prova och i värsta fall hyra ett kärnborr för att göra större hål senare. :-)
2 svar · 1,9k läst
N
Nissehuggtand: Har 2 kanalvärmare, veab MQU, 1fas, elektriska. Kopplade båda mot kombinerad extern givare och börvärdesställare: regin TG-R430. Men det fungerar inte som jag tänkte mig. Exempel nedan gäller 1 av dem. Principen är ju samma för den andra. Säg nu att temperaturen i ett rum (det rum där TG-R430 sitter monterad) är 18 gr C och börvärdet är 20 cr C. Nu kickar värmen igång. Direkt.
0 svar · 1,2k läst
F
Fanders: Du behöver byta kompressorfötterna. Ring närmaste ombud till NIBE så löser dom det. Du kan göra det själv ockå! https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/fighter-310-135kw-cu-089059/gummidampare-vibrationsdampare-kompressor-nibe-310-410-mfl.html
3 svar · 3,0k läst
·
K
Kokkolina: Hej! Vi har en minimaster ACF som fläkt i köket. Vi vill nu renovera och byta ut köket till ett nytt. Vilket alternativ till utbyte är bäst. Kanske ett inbyggt, som en färdig fläkt typ som dessa: https://www.alltomventilation.se/category.html?category_id=60 Är det ett bra alternativ?
39 svar · 43,1k läst
·
R
robert95: [citat] Klockrent, låter ju logiskt :) Nästa problem ;) frånluftsfläkten som sitter i tvättstugan är helt ny, men låter ju en aning. Borde ju kunna montera den på vinden istället. Dock så blir det ju rätt kallt på vinden, så den är väl säkert inte byggd för att sitta där uppe. Hur kan man göra då tror ni? Isolera fläkten?
15 svar · 12,1k läst
R
Runnis: [citat] Kolla om du ser någon info på ditt gamla lager. Finns ingen info mäter du bara innerdiameter, ytterdiameter och bredd. Sen vet jag inte exakt vart man ska köpa nya men det brukar lösa sig med hjälp av Google eller nån polare.
8 svar · 17,4k läst
·
E
etompau: Ja det kan bli missljud, men jag tror att den lilla fläkten du har kommer att fungera bra med dimmern. Spontant känns det lite over-kill med trafon du länkar till för din fläkt.
4 svar · 4,0k läst
·
J
jajgert: Jag satte också in en sån i vårat bio rum / mancave. Helt ok. Den ventilerar skapligt
11 svar · 2,3k läst
H
Huset1967: Hej! Är det någon som har tips om bra firmor som kan utvärdera och installera ett bra ventilationssystem för en tegelvilla byggd 1967. 240 m2 med inredd källare. Finns bara direktverkande el i hus för tillfället. Huset ligger i Lerums kommun i västra Götaland. Tack!
0 svar · 870 läst
T
Trrttsch: Tack! Ja, jag antog det men var osäker på om man kunde sätta den i skorstenen.
2 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.