17 479 läst ·
9 svar
17k läst
9 svar
Ventilation i rum "utan ventilation"
Då jag är i behov av ytterligare ett rum så har jag tänkt att "dela av" ett befintligt stort sovrum som har fungerande tilluftsventilation. Det nya rummet kommer vara ca 6 kvm men kommer att sakna ventilation. Gipsväggarna som sätts upp kommer att vara isolerade för att dämpa ljud mellan rummen.
Jag tänkte först att man med hjälp av en mekanisk fläkt skulle enbart blåsa ut luft ur rummet, ut i en angränsande hall och sedan få in tilluften via springor i dörren.
Sedan tänkte jag galler vid golvet som kan ta in luft från det gamla sovrummet och sedan leda ut det med en mekanisk fläkt ut i hallen.
Blir inte riktigt klok på vad som är bäst, jag vill ju samtidigt ha bra luft i det nya rummet samtidigt som jag ogärna vill att "aktiviteter" (arbetsrelaterade, ej sexuella ;-) ) i det nya rummet riskerar att låta mera in i det gamla sovrummet pga ventilationsgaller.
Har ni några tips? Försökt att googla på folk som gjort om klädkammare till sovrum eller de som byggt biorum i vardagsrum och liknande, men blir inte riktigt klok på vad som skulle fungera bäst.
Tar tacksamt emot tips!
PS! Det går inte att ta in ny tilluft utifrån då det är en lägenhet och enda möjligheten till in/ut luft är i sovrummet bredvid eller hallen bredvid.
Jag tänkte först att man med hjälp av en mekanisk fläkt skulle enbart blåsa ut luft ur rummet, ut i en angränsande hall och sedan få in tilluften via springor i dörren.
Sedan tänkte jag galler vid golvet som kan ta in luft från det gamla sovrummet och sedan leda ut det med en mekanisk fläkt ut i hallen.
Blir inte riktigt klok på vad som är bäst, jag vill ju samtidigt ha bra luft i det nya rummet samtidigt som jag ogärna vill att "aktiviteter" (arbetsrelaterade, ej sexuella ;-) ) i det nya rummet riskerar att låta mera in i det gamla sovrummet pga ventilationsgaller.
Har ni några tips? Försökt att googla på folk som gjort om klädkammare till sovrum eller de som byggt biorum i vardagsrum och liknande, men blir inte riktigt klok på vad som skulle fungera bäst.
Tar tacksamt emot tips!
PS! Det går inte att ta in ny tilluft utifrån då det är en lägenhet och enda möjligheten till in/ut luft är i sovrummet bredvid eller hallen bredvid.
Redigerat:
Det som slog mig nu är ju att man också kan ha en sugande fläkt (typ badrumsfläkt) i golvnivå som suger luft från angränsande rum och fyller upp det nya med och tvingar ut det genom dörrspringor och dyl. Kanske också är en idé?
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Absolut, och jag behöver även ett fönster då det ska finnas två flyktvägar osv. Nu är det dock inget sovrum utan det ska användas främst som ett arbetsrum. Ingen extremt värmealstrande utrustning kommer nyttjas utan det handlar om en bärbar dator och massa pappersarbete. Målet är att jag ska kunna sitta ostört där och utan att störa närliggande sovrum, då med dörren stängd. Absolut kan man gå upp och ta pauser och öppna dörren, men har man "flow" så kan det lätt bli att man är där längre stunder och glömmer bort tidenJonatan79 skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har även sexutrustningen där inne med en utfällbar säng så tanten också kan få lite actionJonatan79 skrev:
OK! Då börjar man lätt alltså med en ventil/fläktgaller och tar upp ett hål ovanför dörren, antar att det gärna får vara så nära taket som möjligt och då nyttjar självdragsprincipen och ser hur det fungerar? Fungerar det inte så får man börja titta på alternativ?
Rummet kommer ju rymma ca 13 kbm luft så det borde ju en tystgående fläkt lyckas trycka in rummet utan problem varje timme tänker jag
Jodå, det blev en ventil ovanför dörren. Sedan sover vi inte med dörren helt stängd, utan lätt på glänt. Beroende på aktivitet och varaktighet så kan det bli lite stillastående luften, men det har lösts med hjälp av en portabel luftrenare. Den suger in luft längst golvet och skjutsar upp i taket så det blir riktigt bra. Fördel också är nattläget som gör den väldigt tyst, men mer än tillräcklig rotation på luften.
Köpte även under en period en badrumsfläkt och installerade i hålet. Den åkte dock bort fortare än kvickt då ljudnivån inte var acceptabel
Skulle jag göra det igen så skulle jag nog i alla fall, även om det inte följer "konstens alla regler" ta in luft från ett närliggande rum med hjälp av en tyst badrumsfläkt, just för att få luftombytet / rörelsen på luften
Köpte även under en period en badrumsfläkt och installerade i hålet. Den åkte dock bort fortare än kvickt då ljudnivån inte var acceptabel
Skulle jag göra det igen så skulle jag nog i alla fall, även om det inte följer "konstens alla regler" ta in luft från ett närliggande rum med hjälp av en tyst badrumsfläkt, just för att få luftombytet / rörelsen på luften
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden