Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 684 inlägg
Per månad.Okarlsson skrev:
Svarta pannor/plåttak utan strålningsdämpning är inget att rekommendera man vill ha bra kyla.
Hemma kunde vi ha 50-55 grader på vinden när det var som varmast. Efter vi monterat alufolie som strålningsdämpning ligger det på ca 5-10 grader över utomhustemp. Vi har även tilläggsisololerat ventrören med totalt 220mm vilket gör att det bara diffar någon grad från intag till ventildon vid frikyla.
Redigerat:
Jag bytte för 10 år sedan vårt gamla FTX-aggregat från 1978 till ett nytt (Östberg HERU) eftersom fläktarna bullrade lite i det gamla. Är ingen ventilationsexpert men några saker jag noterat,
* Gjorde allt på egen hand men valde nog ett aggregat som var en storlek för litet. Viktigt att fläktarna inte behöver gå på för hög hastighet om man ska hålla ner bullernivån. Men om någon kunnig har gjort en korrekt dimensionering så behövs det nog inte väljas ett större aggregat. Jag valde ett aggregat som var lika stort som det gamla.
* Ljuddämpare är viktigt! Hellre ett par för många än för få. Ska sätta ljuddämpare nu även på tilluftskanalen, för vindbruset från FTX-aggregatet hörs även ute i trädgården (vi bor i ett väldigt tyst läge ute på landet).
* Har aldrig känt något behov av att temperaturstyra varje rum.
* Om du har FTX-aggregatet på vinden så kommer temperaturen på vinden också att spela in en del. Även om du ställer in 20 grader på aggregatet så är det knappast 20 grader när luften går in i dina rum efter att ha passerat all rördragning.
* För mig så är det ett minimum att byta filter en gång per år. Byter nu efter pollensäsongen men funderar på att börja byta 2 ggr per år. Blir betydligt bättre drag efter filterbyte.
* Inte för att det behövs, men jag hade nog satsat på en separat PAX-fläkt genom väggen med timer om man vill ha bästa möjliga ventilation i dusch/spa. Även om man kan forcera ventilationen i FTX-aggregated medan man duschar så vill jag nog inte ha upp all den fukten i aggregatet. Särskilt inte när den tar in och värmeväxlar med uteluft som är -10 grader. Blir kondens i aggregatet, som iofs försvinner, men jag undviker gärna det.
* Gjorde allt på egen hand men valde nog ett aggregat som var en storlek för litet. Viktigt att fläktarna inte behöver gå på för hög hastighet om man ska hålla ner bullernivån. Men om någon kunnig har gjort en korrekt dimensionering så behövs det nog inte väljas ett större aggregat. Jag valde ett aggregat som var lika stort som det gamla.
* Ljuddämpare är viktigt! Hellre ett par för många än för få. Ska sätta ljuddämpare nu även på tilluftskanalen, för vindbruset från FTX-aggregatet hörs även ute i trädgården (vi bor i ett väldigt tyst läge ute på landet).
* Har aldrig känt något behov av att temperaturstyra varje rum.
* Om du har FTX-aggregatet på vinden så kommer temperaturen på vinden också att spela in en del. Även om du ställer in 20 grader på aggregatet så är det knappast 20 grader när luften går in i dina rum efter att ha passerat all rördragning.
* För mig så är det ett minimum att byta filter en gång per år. Byter nu efter pollensäsongen men funderar på att börja byta 2 ggr per år. Blir betydligt bättre drag efter filterbyte.
* Inte för att det behövs, men jag hade nog satsat på en separat PAX-fläkt genom väggen med timer om man vill ha bästa möjliga ventilation i dusch/spa. Även om man kan forcera ventilationen i FTX-aggregated medan man duschar så vill jag nog inte ha upp all den fukten i aggregatet. Särskilt inte när den tar in och värmeväxlar med uteluft som är -10 grader. Blir kondens i aggregatet, som iofs försvinner, men jag undviker gärna det.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 684 inlägg
Bra poäng! Vi har stora ljuddämpare på både till- och frånluft på aggregatet som är ansluta med böjda flexirör vilket ytterligare dämpar ljudet. Det är också viktigt att man monterar flexdämpare i direkt anslutning till samtliga ventildon.Anslutningen till ventildonet ska böjas (helst 90 grader) för bästa dämpning.K kbladh skrev:
Ja, det är viktigt att isolera ventilationskanaler ordentlig om anläggningen ska installeras på kallvind. Man rekommenderar 200 mm men vi började med enbart 80 mm kondensstrumpa. Pga långa kanaler då huset är 18 meter på längden blev diffen hög vid mycket kall eller varm temperatur. Vi lade på 120 mm extra värmeisolering dvs totalt 200 mm så nu har vi i princip inget tapp alls.K kbladh skrev:
Kylaggregat ska beläggas med Armacell (el likande) för att slippa hög kondensavrinning. Samma sak med de anslutan rören för kylmedia. Inköpstip: man kan köpa Armacell och Aluflex för kylmedia väldigt billigt i Tyskland, minst halva priset jämfört med hemma. Vi köpte också varvtalsstyrd cirkulationspump för kylmedia som styrs av HERUs inbyggda 0-10v styrning. Varvtalsstyrning är mycket enklare och effektivare än att hålla på att krångla med bypass-ventiler.
Däremot är kylaggregat från tex Aircoil väldigt prisvärt i Sverige. Aircoil sätter ihop valfritt antal kylsektioner i samma burk med en leveranstid på ca 4-5 veckor. Jag trodde det skulle bli en jätteklump men dimensionen på kylaggregat är mycker mindre än man tror. Jag kommer inte riktigt ihåg alla detaljerna men jag tror vi har 8-10 sektioner som ger ca 10 kW vid nominellt flöde på 70L/s vid kylmedia på ca 6 grader. Köp inte "standard-burkarna" på nätet som oftast bara har ett par kylsektioner och ger max ett par kW kyleffekt vid normalt flöde.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 720 inlägg
Jag har kylfunktion i mitt FTX aggregat. Det är också uppkopplat så jag kan göra ändringar via nätet.
Har du frikyla tycker jag det är vettigt med central kyla, men annars är kyla fia fläktkonvektorer så mycket effektivare så jag avråder från kyla via FTX då luftflödet är så lågt att effekten blir måttlig. Lika så nattkyla, det ger väldigt lite. Bättre att sätta en fläktkonvektor till kretsen för frikyla eller luft-luft värmepump.
Samma med rumstemeraturjustering. Vill du ha det så montera en fläktkonvektor i varje rum. Det kan även ersätta radiatorer/golvvärme om man vill.
Rent generellt så är reglersystemen i värmepumparna och FTX aggregaten ganska primitiv så jag avråder från att använda FTX systemet för temeraturreglering. Låt det bara ventilera!
Vill man ha AC/Värme (HVAC) så kör på ett dedikerat system för det. Antingen separata fläktkonvektorer eller då ett övercirkulerande system typ luftvärmesystem.
Se för all del till oavsett hur du gör med ventilationen att åtgärda solavskärmning på huset. Stora fönster i söderläge utan solavskärmning ger enorma mängder värme in. Har du ordentligt med solavskärmning behövs normalt ingen kyla i Sverige.
I år körde vi utan AC funktionen och vädrade kort på kvällen. Funkade loka bra som FTX kylan
Har du frikyla tycker jag det är vettigt med central kyla, men annars är kyla fia fläktkonvektorer så mycket effektivare så jag avråder från kyla via FTX då luftflödet är så lågt att effekten blir måttlig. Lika så nattkyla, det ger väldigt lite. Bättre att sätta en fläktkonvektor till kretsen för frikyla eller luft-luft värmepump.
Samma med rumstemeraturjustering. Vill du ha det så montera en fläktkonvektor i varje rum. Det kan även ersätta radiatorer/golvvärme om man vill.
Rent generellt så är reglersystemen i värmepumparna och FTX aggregaten ganska primitiv så jag avråder från att använda FTX systemet för temeraturreglering. Låt det bara ventilera!
Vill man ha AC/Värme (HVAC) så kör på ett dedikerat system för det. Antingen separata fläktkonvektorer eller då ett övercirkulerande system typ luftvärmesystem.
Se för all del till oavsett hur du gör med ventilationen att åtgärda solavskärmning på huset. Stora fönster i söderläge utan solavskärmning ger enorma mängder värme in. Har du ordentligt med solavskärmning behövs normalt ingen kyla i Sverige.
I år körde vi utan AC funktionen och vädrade kort på kvällen. Funkade loka bra som FTX kylan
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 684 inlägg
Där har vi nog helt olika uppfattning. Det viktiga är att man använder korrekt dimensionerat kylbatteri för en allmän sänkning i hela huskroppen vid nominellt flöde. Tramset som säljs på ftx-butikerna räcker bara några graders sänkning vid nominellt luftflöde så jag kan förstå att du är missnöjd med det.Johannes Carlsson skrev:
Har du frikyla tycker jag det är vettigt med central kyla, men annars är kyla fia fläktkonvektorer så mycket effektivare så jag avråder från kyla via FTX då luftflödet är så lågt att effekten blir måttlig. Lika så nattkyla, det ger väldigt lite. Bättre att sätta en fläktkonvektor till kretsen för frikyla eller luft-luft värmepump.
Samma med rumstemeraturjustering. Vill du ha det så montera en fläktkonvektor i varje rum. Det kan även ersätta radiatorer/golvvärme om man vill.
Fläktkonvektor är bara dyrt att köpa in, krångligt att installera samt tar upp onödig plats. Om du dessutom byter radiatorer till fläktkonvektor är det ytterligare en bra slant till. Bättre i så fall med ren golvvärme och FTX.
Om man vill styra enskilda rum används med fördel mindre kylbafflar i anslutning till ventildonen som placeras på vinden vid varje enskilt rum. Kombinationen centralt kylbatteri med enskilda mindre rumsbafflar är enklare, konstadseffektiv samt ger samma resultat. FTX och golvvärme är det perfekta kombinationen.
Men precis som du nämnde måste man åtgärda solskydd med tex fönstermarkiser. Har man tex 4 kvm fönster i ett rum med solen får man ca 4 kW värme som behövs kylas bort. Enkelt matte.
Ska man satsa på någon form av kyla ska man göra det ordentligt. Annars är risken att blir man missnöjd och tycker det är bortkastade pengar och i stället börjar vädra inför kvällen.
EDIT:
Jag vet inte om det nämnts tidigare men det finns en nyttoeffekt med frikyla som laddar borrhålet med värme inför den kallare säsongen. Det är något som blir allt vanligare när man bygger tex nya kontorslokaler och gallerior.
Redigerat:
Håller med om mycket av dina tips och dina praktiska resonemang, men de där 10 kW har blivit fel. Om du kyler en luftström 70 l/s från 30 °C till 6 °C och dessutom antar att den relativa luftfuktigheten är 100 % blir effekten 6,6 kW. Dock är det tämligen orealistiska förutsättningar. Fortfarande extremt men ändå realistiskt skulle kunna vara 28 °C, 60 %rf till 8 °C, 100 %rf. Då blir effektbehovet 3,3 kW.Boilerplate4U skrev:
Däremot är kylaggregat från tex Aircoil väldigt prisvärt i Sverige. Aircoil sätter ihop valfritt antal kylsektioner i samma burk med en leveranstid på ca 4-5 veckor. Jag trodde det skulle bli en jätteklump men dimensionen på kylaggregat är mycker mindre än man tror. Jag kommer inte riktigt ihåg alla detaljerna men jag tror vi har 8-10 sektioner som ger ca 10 kW vid nominellt flöde på 70L/s vid kylmedia på ca 6 grader. Köp inte "standard-burkarna" på nätet som oftast bara har ett par kylsektioner och ger max ett par kW kyleffekt vid normalt flöde.
För att nå så lågt som 8 °C på tilluften med köldbärare på 6 °C krävs nog större batterier än standardburkarna, det har du helt rätt i.
Kyla via FTX är ju definitivt något som går att få bra om man har det med i planeringen från början och kan överdimensionera aggregat och kanaler osv och kondensisolerar direkt. Ska till att göra det här själv till våren.
Dock är det kanske mindre lyckat att göra det till en befintlig FTX anläggning som inte är kondensisolerad osv då man ju inte kan få någon direkt effekt om man är tvingad att hålla sig under daggpunkt etc. Sen beror det ju även på hur bra man har i vattentillgång etc i sitt borrhål. Har själv artetiskt vatten så kan ligga på ganska exakt 9 grader vare sig jag tar ut full värme eller full kyla så förutsättningarna påverkar ju en hel del effekten av det.
Dock är det kanske mindre lyckat att göra det till en befintlig FTX anläggning som inte är kondensisolerad osv då man ju inte kan få någon direkt effekt om man är tvingad att hålla sig under daggpunkt etc. Sen beror det ju även på hur bra man har i vattentillgång etc i sitt borrhål. Har själv artetiskt vatten så kan ligga på ganska exakt 9 grader vare sig jag tar ut full värme eller full kyla så förutsättningarna påverkar ju en hel del effekten av det.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 684 inlägg
Du glömde räkna in växlaren.P Per L skrev:
Jag har inte siffrorna i huvudet för bakvänd omräkning när det gäller kyla men rätta gärna mig om jag har fel så tror det var 5-10% lägre än vid värmekonvention dvs runt 75% vilket även har stor påverkan på rf. Har man frikyla ska man köra kontinuerlig drift för maximalt utnyttjande av växlaren.
Det i kombinationen med rumsbafflar ger betydligt mer än vad man behöver. Vi kan utan problem pressa ner till en bra bit under 18 grader i ett rum med bafflar men då fryser man. Är det runt 30 grader ute kör vi sällan kallare än 23-24 grader annars måste man klä på sig när man kommer in.
Har du 9 grader året runt är det bara att gratulera. Kanske lite mindre optimalt för frykyla dock men det går med rätt dimensionering. Återladdning verkar dock inte vara till någon fördel i ditt fall!J Jensa86 skrev:
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 720 inlägg
Det beror ju på luftflöde och hur kallt man drar ner tilluften. Jag vill t.ex. inte köra på forcerad ventilation för det börjar låta och håller temperaturen över 16 grader för att slippa kondens. Kör jag kyla konstant blir det svalt såklart men en luft-luft värmepump gör det snabbare så man kan punktkyla snabbt vid behov och kan då spara lite energi.Boilerplate4U skrev:
Där har vi nog helt olika uppfattning. Det viktiga är att man använder korrekt dimensionerat kylbatteri för en allmän sänkning i hela huskroppen vid nominellt flöde. Tramset som säljs på ftx-butikerna räcker bara några graders sänkning vid nominellt luftflöde så jag kan förstå att du är missnöjd med det.
Fläktkonvektor är bara dyrt att köpa in, krångligt att installera samt tar upp onödig plats. Om du dessutom byter radiatorer till fläktkonvektor är det ytterligare en bra slant till. Bättre i så fall med ren golvvärme och FTX.
Om man vill styra enskilda rum används med fördel mindre kylbafflar i anslutning till ventildonen som placeras på vinden vid varje enskilt rum. Kombinationen centralt kylbatteri med enskilda mindre rumsbafflar är enklare, konstadseffektiv samt ger samma resultat. FTX och golvvärme är det perfekta kombinationen.
Men precis som du nämnde måste man åtgärda solskydd med tex fönstermarkiser. Har man tex 4 kvm fönster i ett rum med solen får man ca 4 kW värme som behövs kylas bort. Enkelt matte.
Ska man satsa på någon form av kyla ska man göra det ordentligt. Annars är risken att blir man missnöjd och tycker det är bortkastade pengar och i stället börjar vädra inför kvällen.Sedan beror det på var man bor någonstans vilket inte är helt oväsentligt i dessa tider...
EDIT:
Jag vet inte om det nämnts tidigare men det finns en nyttoeffekt med frikyla som laddar borrhålet med värme inför den kallare säsongen. Det är något som blir allt vanligare när man bygger tex nya kontorslokaler och gallerior.
Frikyla hade däremot varit fint, kyla med gott samvete