P
PX-21: Den verkar köras på underhållsglöd=måste tändas manuellt om glöden slocknar....).svarar lite såhär för det finns en liknande tråd...)Då tycker jag att den är inget att ha.baxin alltså)..finns som sagt många bra pannor nämnda i länken ovan.. mvh
4 svar · 2,5k läst
G
gnoll: Oj.. DP attack 35 ger 20 år garanti för pannan i USA och i Kanada... men då kostar den 4000$ också...
3 svar · 3,8k läst
·
S
Strandberg: Jag skall vara riktigt tråkig, men sanningsenlig i mitt svar: Om man kan det så är det lätt att montera en Tulikivi, men det finns stora möjliheter att sabba ugnen också. Det är nog det som är anledningen till at dom försöker ta ut sådan hutlösa priser som de du anger. Det är ca en dags arbete att sätta en ugn som du beskriver ovan.
16 svar · 35,8k läst
H
holmertz: Är pannan sedan -81 kanske den inte är så tokig att elda ved i, känner inte till den typen. Kraven på pannan uppfylldes säkert för 27 år sedan. Vid pyreldning så får man koloxid och risk för tjärbeläggning i pannan och skorstenen. Mycket beror på hur duktig din panna är på att ta vara på värmen i röken. Bara att titta in i pannan och studera hur röken går innan den
4 svar · 5,0k läst
M
Matss: Nejdå dom behövde nog bara rensa ekonomin lite :) Pannorna kommer att fortsätta att tillverkas, så länge det nu kan göras i sverige...
31 svar · 8,0k läst
D
Daddy-R: Är det en vv beredare i tanken skall du ha förutom säkerhetsventil och vacuumventil också en blandningsventil och en avstängningsventil.
3 svar · 963 läst
D
Daddy-R: Det har att göra med pannans effekt och din rördragning. Man vill att panntempen skall vara mellan 80-90 grader då pannan brinner för fullt och vattnet in från tanken är kallt. Till en 30 kW panna har jag 83 graders termostat och cirkulationspumpen på max, vilket ger en panntemp strax under 90.
4 svar · 2,8k läst
H
HeetingPoint: Nu kan du det. Frågan är hur stor andel det är som vill ha fler än 6? Kolla in http://www.heetingpoint.com/harvest_anonymous/ så ser du hur fördelningen ser ut. Jag gissar att 6 är ovanligt och 7 börjar bli sällsynt. Äsch, förresten, jag petar in möjlighet att välja 10 så räcker det nog för de allra flesta. /Peter Odéus på HeetingPoint
2 svar · 1,4k läst
M
MickeH74: Vid senaste eldningen fick jag in in ca 40-45 liter ved(30 cm längder) i pannan, vilket räckte för att värma hela tanken till 80 grader. En sak som förvånar mig lite i konstruktionen är att det går inte att stänga pannan helt på ett enkelt sätt när man eldat klart. tillufts-luckan justerar man med en en skruv och enda sättet att stänga pannan är att skruvaskruvaskruvaskruva... Jag
13 svar · 1,9k läst
I
injonil: Intressant! Är det så stora skillnader mellan olika skorstenar är det nog bäst att mäta för att vara säker. Har själv bara mätt efter pannan. Får knalla upp på taket med en termometer i ett snöre!
11 svar · 6,0k läst
F
Fulefejs: Joooo Tack för tipset... du beskrev drömmen... nu bor jag i k-märkt område så vedboden får stå där den står. och på vår lilla ö är lastare inte att tänka på. Transportband är fusk och smitande från nyttig motion! :-) Har fuskat om det gamla utedasset till vedbod och jag skall smyga dit ett par kvadrat till plus lite höjd. Det är mest fasadkonstruktionen jag grubblar på. Tack
2 svar · 4,5k läst
Snurre
Snurre: Du får väl kolla upp vad tillverkaren säger om rökrörsdimension samt erfordelig rökkanal/area. En förminskning tror jag inte sotaren skulle gilla. Ett annat alternativ om du har erfordelig rökkanal/area är att ta upp ett nytt hål för anslutningen.
3 svar · 2,2k läst
S
smidifix: hihihihi Härligt:-) TACK för det svaret!!! Behöver jag bara lägga dit en klinker rar till:-) Tack för att du tog dig tid å svara!!! MVH Linus
6 svar · 24,6k läst
L
Loffe: Vi har en Janfirepanna med Janfires NH-brännare sedan dec 2006. Är mycket nöjd med denna kombination som har fungerat felfritt sedan installationen. Den har hitills eldat upp ca 7,5 ton pellets.
13 svar · 12,4k läst
D
Daddy-R: Det finns bara ett råd att ge: Kör inte en förugn utan acktank, systemet kommer att koka eller så kokar du tjära.
10 svar · 15,4k läst
R
roke: Jag tycker att laddomat 21 är en utmärkt produkt. Den sköter sig så jäkla fint hittils (6 år utan att jag har behövt röra i den)
18 svar · 13,8k läst
D
db21: Inga problem att montera skorstenen mitt i nock! Monterade min 660t för tio dagar sedan med skorsten i nock. Det enda du bör kontrollera är om du har någon bärande balk i vägen. Det enda som var i vägen för mig var brädan som håller nockpannorna som fick sågas av. Jag monterade en premodulskorsten och beställde den med nockbeslag som är delat i två delareller egentligen fyra. Ett
7 svar · 4,5k läst
2
2an: Aritherm biomatic 20+ är en fin panna som har både spaksotning o askkomprimering så skötseln blir minimal.. :) Har ni nån uppgift på beräknad förbrukning?? I en modern panna typ ovan nämda får du ut ca 4100-4300 kWh/ton pellets då den har en årsverkningsgrad på 85% så då är det bara att räkna..
1 svar · 1,2k läst
H
holmertz: En vanlig dåligt isolerad villa klarar sig med ca. 12 kW effekt när det är kallt. En vanlig oljepanna ger en effekt på max 20-25 kW. Den här pannan kan ju ge dubbla effekten med olja så att värma två vanliga villor borde inte vara omöjligt. Med pellets och ved kan man få ungefär halva effekten från pannan jämfört med olja beroende på att trä utvecklar mer rök. En 30 kW brännare
4 svar · 6,0k läst
Immobil
Immobil: Jajamen, niema problema!
3 svar · 1,1k läst
W
w_larsson: ecotec:en tänder inte själv, den slocknar aldrig så länge det finns pellets i förrådet... När den inte eldar så blåser den liv i glöden var 20:onde minut ca....jävla oväsen...
4 svar · 1,5k läst
L
Loffe: Janfire pelletspanna med NH-brännare och 9 kW elpatron samt 3 m matarskruv. Platsbyggt bulkförråd på ~8 m3. Detta ersatte en köksnora med elpatroner... Inköp samt installation av VVS samt el gick på totalt 59000 SEK i dec 2006.
21 svar · 7,1k läst
·
J
jimnor: Jag fyller på i laddkrets övre från panna med en påfyllnadskran.
15 svar · 4,7k läst
W
w_larsson: Kanske är det så enkelt, just nu har jag den på 5mm och tycker ändå att den får för mkt luft, övertänder efter ca 1 tim eldning.
2 svar · 960 läst
·
P
putte82: Någon som vet regler för att ha en gjuten skorsten. Det jag tänkte var att bygga ett schakt 25x25cm och i mitten ha ett 150mm rör. Antingen ett vanligt gjutrör som får brinna upp och sotas bort med massa nötning med sotvispan. Eller ett gjutgjärnsrör(är rörmokare). Alternativ 1 tilltalar mer då jag tänkte gjuta in lite slingor i skorsten för att ta tillvara på lite spillvärme.
0 svar · 1,1k läst
Åskar
Åskar: Skulle tro att Atmos gör som alla andra, man skickar med den dragbegränsare man för tillfället har hemma på lager. Det är pannans effekt samt skorstenens längd och area som är avgörande för dimensioneringen av dragbegränsare. Typ Max Effekt Max höjd Max skorstens cm² / area Tigex 25 < 25 kWh < 6 m Diam 125 mm / 169 cm² KW SID 012 < 45 kWh < 10 m Diam 125 mm / 169 cm² KW SID 012 <
11 svar · 7,0k läst
B
bryggtomten: Hm....reklamfilmen gäller väl deras vedpanna inte kombikaminen?!
7 svar · 3,7k läst
2
2an: Finns det inget direktspjäll?? Kan ju va bra för att det inte ska ryka in då man lägger på mer ved.. Lundbergsvärme säljer Calmar V33 för 32250:- inkl moms o frakt
3 svar · 9,3k läst
knekten
knekten: Bygg en låda o flytta ut alla givare och reglage spruta sen med polyertanskum:) Isolerarna får mycket över från byggen så det är lätt att få bra pris.;) ps kan ha stavat fel.
16 svar · 10,2k läst
·
_ap_
_ap_: 9bar är till tappvattnet, 1,5bar til systemet. Ventilröret brukar höra ihop med ett slutet exp kärl där brukar det sitta 1,5bars ventil manometer, avluftare. Vakuum ventilen brukar man ha om man har vv beredare, till tappvattnet alltså inte till värme systemet.
1 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.