2 137 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Rökrörstermostat och vattentermostat.
Ska koppla in en rökrörstermostat till min panna och ha den istället för vattentermostaten som sitter inbyggd. Tänkte då att jag skulle vilja ha båda inkopplade. Ifall rökrörstermostaten pajjar så ska vattentermostaten vara en säkerhet och sätta igång pumpen. Finns det någon som har något liknande eller används bara rökrörstermostaten. Om det finns någon med båda inkopplade hur bör det kopplas då? Både rökr... och vattentermost.... dragna till en kopplingsdosa och sen vidare till pumpen?
Vad har du för panna? På fläktpannor finns risken att pannan är full med glöd och vattentempen blir så hög att fläkten stannar vilket ger att rökgastempen blir så låg att rökgastermostaten slår av och stoppar pumpen. Detta leder då till att pannan kokar i brist på cirkulation. Genom att koppla en dykrörstermostat parallellt med rökrörstermostaten undviker man detta. Dykrörstermostaten bör då stå på tex 95 grader så att pannan inte behöver kallna innan pumpen stannar.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
En Arimax 25. Utan fläkt. Risken att pannan börjar koka av varm glöd tror jag inte är så hög men om rökrörstermostaten pajjar under drift slutar ju pumpen att funka och jag får förlita mej på självcirkulation. Det är därför jag skulle vilja använda mej av vattentermostaten när den ändå finns på plats.
Den termostat du har nu, hur är den inkopplad? Via kopplingsdosa? Vilka kablar går till de olika delarna, pump, termostat?
I princip skall du bara ta två trådar i kabeln från din nya termostat och ansluta till de två som kommer från den befintliga.
Glöm inte eventuell skyddsjord (gul/grön) och koppla denna till avsedd skruv i höljet och ihop med jorden i den nuvarande installationen.
I princip skall du bara ta två trådar i kabeln från din nya termostat och ansluta till de två som kommer från den befintliga.
Glöm inte eventuell skyddsjord (gul/grön) och koppla denna till avsedd skruv i höljet och ihop med jorden i den nuvarande installationen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden