26 183 läst ·
17 svar
26k läst
17 svar
Producera el med vedpanna
Pille....dem har jag varit i kontakt med. De är intresserade av min brännare men inte för att driva turbinen!
Undrar fortfarande hur det gick för killeni Älvkarleby med den stirlingmaskinen i sin panna.
Hälsningar,
Kalman
Undrar fortfarande hur det gick för killeni Älvkarleby med den stirlingmaskinen i sin panna.
Hälsningar,
Kalman
Det där såg rätt så intressant ut.fredda skrev:
Kan man sedan ta fram en enkel metod att omvandla hushållssopor till pellets, så börjar vi komma någonstans. Det blir lägre energivärde i dem, men varför skulle vi inte kunna göra pellets av det tidningspapper, pappkartonger och plast som vi idag kör iväg med till återvinningsstationen? (och som sedan körs till värmeverket där det eldas upp). Clas Ohlsons nästa storsäljare, ståendes bredvid vedklyven, pelletspressaren.
Och så kompletterar man soporna med löv, grenar, kvistar, kottar och annat som vi tycker är trädgårdsavfall.
Det är definitivt något för landsbygden. Just nu stängs och rivs mackarna här i länet i rask takt, och det är ganska många som har flera mil till en mack med bensin, och skall man ha E85 kan man få åka riktigt långt.
Klicka här för att svara