Ved, Pellets, Flis
gadu^: Var hittar man skorstenar specifikt för pellets? Tycker bara jag hittar skorstenar för braskaminer som börjar på 15kkr för 5m i enklaste utförande...
gnoll: Hallå! Är det någon som har en sådan panna som kan dela med sig av sin erfarenhet om den. Jag lutar starkt åt att satsa mina surt förvärvade slantar på en sådan men man vill ju höra allt innan man slår till... Man kan ju undra varför alla pannpaket är underdimensionerade... Ska minst ha 3 kubik till den.
Majgårdarna: Jag har det översta spjället"primär" på fyran Det nedersta "sekundär" på 2an.Lite över 2an
silfwerpihl: Jag är på g att installera en kassett.... O enligt återförsäljaren av den så kräver sådana här insatser att skall pipan ha minst 150mm i diameter.. Fan ett sådant rör får jag aldrig in tänkte jag, fast jag hade fel. Jag hade ungefär de mått som du har. 8pipor, två stora och sex små. Så då är vi iallafall två som har detta mått.
ori: Tack för många bra svar! Jag har ringt och klagat och jag ska få några små vedsäckar torr fin ved som kompensation. Alternativet hade varit att få veden utbytt, men det blir lite arbete med att fylla bigbaggen osv... Den något blöta och mögliga veden kommer jag att förvara ute mot garaget, med tak över... Mvh Ola
hans-madsen: Jeg har nu talt med en teknisk ekspert fra NVI-stålskorstene, som siger at der ikke er et bestemt afstandskrav i Sverige, idet man ifølge det nye bygningsreglment er gået over til funktionskrav. De krav som stålskorstenen skal opfylde er at temperaturen for væggen aldrig må overstige 85 grader. Derfor skal stålskorstenens montageanvisninger følges, herunder om anvisionen for NVI 2000, som
AnteB: Funkar fint att ha shunten på samma ledning som laddomaten, skulle säga att det funkar bättre p.g.a. att du får ut hetvatten till radiatorerna direkt laddomaten öppnat vilket gör att shunten kan minska och du får snabbare varmvatten samt bättre skiktning än vid en separat anslutning ex. i toppen. Du får även in kallt returvatten till pannan mot slutet av eldningen.
jakim: Det är stor skillnad mellan finska och svenska priser på täljstens spisarna. Jag köpte en Nunna uuni för dryga 5000 euro inklusive frakt o montering och samma spis kostar nått mellan 60 och 70 tusen plus montering i Sverige....
miklon: [citat] Jo, det är väl den största invändningen. Kanske får man bita i det sura äpplet och bygga på normalt sätt upp genom taket.
AnteB: Du ska inte ha igång den pumpen annat än när du eldar. Angående temperaturen så får du testa dig fram, det ska inte aldrig bubbla nån gång under uppstart med kall tank med det där systemet. Men du ska givetvis ha så hög inställning som möjligt.
Hyllstorp: Själv använder vi på jobbet ljummet vatten med ett milt pH-neutralt medel (t.ex. Yes handdiskmedel) och hushållspapper. Repor avlägsnas med fint våtslippapper (120-240) i cirkulerande rörelser, med blött sandpapper som sagt...
LEH: Japp, i princip är det en liten PLC. Jag har köpt min hos ett tyskt företag www.echtshop.de, medans andra har köpt den hos www.vvfs.dk. Vet ingen som säljer den i Sverige tyvärr.
mino: Tack, väldigt gärna, PM:a om du inte vill lägga ut namnet!
spaedgris: Ja du kommer att få plats med veden. Keramiken tar ingen plats i längdled, den ligger i botten av vedutrymmet.
Immobil: Har du plats, mura upp en liten skiljevägg med lecablock eller multiplatta.
slipperman: Jamen, den gick att sälja! En lycklig köpare hämtade idag och fick nostalgiska vibbar och en säljare fick 900 spänn. Kul att den kommer till användning!
ajohansson: Hmm. vad jag förstår går det inte att göra något åt detta utan att fysiskt skruva bort blandningsventilen.
pjac: Har en avstyckad gård. Inget jordbruk. LF ville dock jämnställa detta med en jordbruksfastighet ur försäkringssynpunkt.
2an: Aha jag trodde att du hade en hög rökgastemp (panna med dålig verkningsgrad) o att du därför slapp problemen med myrsyra.. Jo kompisens panna är en 2,5 år gammal "pelletspanna" som enligt test ska ha en årsverkningsgrad på 85% o 93-95& verkningsgrad vid last.. :) Den har 50 l asklåda o går få med automatisk uraskning.. Han har avtal på pellets till o med 31/12 -08 för 1200:-/ton +
malmborg: Underhållsfyr är väl en dålig kompromis i dagens teknik? Själv valde jag en brännare från www.gotfire.se tillsammans med en Veda CK 50 ioförsig en mindre anläggning. Men el tändningen blir kanon. Då den endast behöver starta upp var tredje/fjärde dag på sommarn då jag även har 1800l acc tank
Cheesus: Angelven. Det är inte så svårt som du tror att göra om dem till vedklampar. Ek är dessutom ganska tacksamt att klyva för det spricker fort när det väl spricker. Börja ute i kanterna och arbeta dig runt kubben så ska du se att det går som en dans. Hade jag inte diskbråck, förkyld, brutna armar osv så kom jag över och tog hand om dessa åt dig! Fast elda försiktigt med eken. Den
parola: För ett tag sen pratade jag med en försäljare på en marknad som sade att fettet i pelletsmataren i KMP Mysinge var värdelöst och han sa att det värt att byta ut fettet i den..innan den går sönder! En ny kostar 3500kr och detta täcks inte av garantin!!! Är det någon här som har gjort det? Min fråga är hur man kommer "in" till mataren.
kricken_: Tänke göra typ som en vantskruv och svetsa ett plattjärn på vardera sida så att jag spänner fast stenarna. Och den kommer att ligga precis under tuberna så att den inte stör ved inläggning så är tanken iaf men sedan om det är mojligt att göra så får man väl se sedan.
gaia: [citat] Ja, det gör den ...frystorkar :). Luftigt staplat under tak - inga problem att elda som du planerat gaia
kricken_: Det var torx bak på mätaren så nu har jag ställt alla lika. Justerade även upp acktanks mätarna 10c för iaf enligt sambons nya stektermometer så stod dom för lågt. Så nu slipper jag ha huvudbry över hur f*n man kan tappa 10c på laddningen från panna till tank.
holmertz: Jättegenialman! Ska prova på en bit och se hur länge liggunderlaget klarar varmen. Brukar annars isolera med vanlig gullfiber och rulla underlagspapp runt, gratis och fungerar bra på raka rörsträckor.
PX-21: Min är graderad öppnar 65 C stänger 38 C ? Dom kanske är olika v? K ? bakvänt på vissa? dET DÄR MÄRKER MAN NOG:) Mvh