A
Arne61: Hur man än utformar sitt system bör minst ett, gärna flera verklighetstester utföras. Nästan fulla tankar, ny brasa i full drift och ett avsiktligt strömavbrott. Fungerar allt som det är tänkt? Jag gjorde så och studerade SYRventilens inblandning av kallvatten och motsvarande utlopp till golvbrunnen från expkärlet. När allt skulle återställas automatiskt hade SYRventilen fastnat
16 svar · 5,5k läst
ama3282
ama3282: Antingen tar du locket som sitter fast med vingmuttrar och gör ett hål i som passar till dragregulatorn. Eller så fixar du en ny plåt, lika stor som den gamla luckan och mointerar dragreguatorn i den. Till en dragregulator kan du köpa till olika plåtar beroende till vilken panna du har, men i ditt fall skulle jag modifiera den befintliga luckan. Min anläggning såg ut just som din när jag
35 svar · 22,4k läst
·
S
Skalman: Tja...tänk om jag skulle slänga in en havrebrännare och en stirling och fixa en "åka till stan" bil? Kalman
17 svar · 26,2k läst
I
imported_Soren: Japp, då var en Contura beställd då. Renovering av vardagsrummet pågår för fullt och jag tror att kaminen kommer att smälta in bra :)
13 svar · 5,8k läst
H
holmertz: Det är inte själva eldningen av pellets med spån som är problemet det är transporten i matningsskruvarna som inte klarar av spånen.
8 svar · 1,6k läst
2
2an: 40-50 år el 2 pannors livslängd brukar det pratas om
2 svar · 8,5k läst
_ap_
_ap_: Så här ser tändelementet ut på en fröing flispanna, påminner om värmepistolen som mattläggare använder! Den är på 1600W tar ca 3-5min för att starta elden..
3 svar · 3,1k läst
·
W
wodda: Ta antalet liter ved(vedutrymmets volym x 0,9) du hystar in och multiplicera med 1-1,4kwh. Dela sedan detta med antalet timmar för att få ut medeleffekten. Sen har pannan en verkningsgrad som bara kan kontrolleras genom att mäta hur mycket vatten som värmts och hur många graders temphöjning som uppnåtts. Ex. Om vedutrymmet rymmer 135 lit ved, av vilket du utnyttjar max 125 liter. En bra
1 svar · 1,3k läst
F
Fulefejs: Hej Söker efter tips och erfarenhet för att öka verkningsgrad på en gammal panna som inte har tuber efter förbränningsrummet. Objektet i fråga är en Albin 216 från -85. Jag har ändrat lite i förbränningsutrymmet för att få mer fullständig förbränning och lyckats hyfsat med detta. Nu vill jag ju givetvis överföra värmen till pannvattnet. Har någon där ute mixtrat med någon
0 svar · 1,7k läst
F
frjo7205: Tack för infon. Du har PM :-D
2 svar · 1,8k läst
L
Liber: Måste vara en riktig idiot som kopplade pannan på det sättet.
20 svar · 6,9k läst
O
olle45: Hej alla Liten förklaring om dragbegränsarens som monteras efter pannan... Denna anordning öppnar när undertrycket är större än det instälda värdet. Rekomenderade undertryck är vid.... Olja 10Pa Pellets 10 till 15 Pa Ved 15 till 20Pa När det gäller skorstens beläggningar så beror de på tre olika orsaker! 1/ förstor vedmängd som brinner samtidigt här räcker ite syret till ! 2/
9 svar · 6,1k läst
K
kricken_: Nu när jag tänker efter så har min pappa en primärlucks justering till sin albin panna som styrs av en anliggningstermostat på vatten röret ut ur panna det borde ju gå att styra den även med en rökgastermometer som kan ge någon form av utsignal. För som jag förstår så måste du väl även ha reglering under eldningsfasen så ni slipper justera även då. Nu jobbar han men om detta
6 svar · 3,3k läst
M
mikaelbe: Tack för tipsen! Det är en panna från 1977, så den är väl inte jämförbar med dagens pannor i fråga om isolering. Jag tror inte att det är mer stilleståndsförluster med dragbegränsare än vad det var utan. Det blir lite olika med förlusterna beroende på hur det blåser också och då kan jag ha lurat mig själv att det skiljer med och utan dragbegränsare bara för att jag råkade
2 svar · 2,4k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Jag har en Baxi Innova 30kw Jag är väldigt nöjd med den. Har inte haft några problem och keramiken verkar hålla bra. Bra panna. Skulle jag köpa en panna i dag skulle det dock bli en med lambda styrning. Fröling turbo 3000 eller en Effecta lambda är pannor jag skulle kolla på. Om några år skulle jag tro att många pannor utrustas med just lambda styrning.
21 svar · 9,5k läst
knekten
knekten: [citat] Låter som en klok ide
4 svar · 1,5k läst
L
Lymmeln: Den ska väl reagera på ljus. När tändfasen lyckats få fyr på pelletsen och det blir låga skall fotomotståndet "se" detta och ge signal till elektroniken som då går över från tändfas till driftläge. Du borde kunna simulera detta med en ljuskälla ex. ficklampa.
6 svar · 1,6k läst
Crille68
Crille68: Hej! Matning på returen blir väl det - eller? :confused: Kan det vara så att han har förväxlat tillopp och retur? Eller är det rätt kopplat trots allt? Vattnet kan ju inte gå åt annat håll än att det går till elementet efter pumpen...det finns ju "växlare" man kan sätta vid radiatorerna om man kopplat fel. :o Det brukar låta konstigt från termostaten om man kopplat fel, i alla
17 svar · 2,3k läst
saturnus
saturnus: Jag tänker också på tilluft, som PX-21 nämner =viktigt. När man tänder brasan, och innan fyren har tagit sig, kan man ha luckan öppen lite på glänt. Men om t ex köksfläkten är igång samtidigt, så kan även detta oroa luften till spisen så att det ryker ut. Finns kanske även annan fläkt (toa) som stör fyren.
2 svar · 6,2k läst
D
danhill: Det går utmärkt att installera termostat till EVR--CA det som krävs är en slutande potentialfri kontakt när temperaturen är för hög. Se deras anvisning för A01026 eller A01025. Du hittar all info på deras webshop. http://shop.evr.se
1 svar · 3,7k läst
L
Lars T: Hej! Köpte ny keramikinsats till min Albin Diom (thermia) Polaric 35. 4 st plattor som ska läggas ihop. Det följde med en påse "grus", nån slags gjutmassa antar jag. Ingen instruktion följde med:(, vet nån hur man ska göra. Ska det blandas med vatten, strös i skarvarna eller?:confused: Får ringa och fråga i morgon men tänkte att nån här kanske har bra svar så länge. Tack på
0 svar · 2,5k läst
v-g
v-g: Intressant, dock krävdes väldigt hög temperatur för att den skulle fungera kanske funkar bäst på kaminer eller äldre kombipannor.
1 svar · 2,5k läst
T
torrum: hemmakatten, hur stort fönster har insatsen på din modell? kan den muras in i en vanlig eldstad av tegel, som tex vanliga vedkassetter?
8 svar · 7,0k läst
K
kricken_: Vad roligt att den fungerar bättre. Det är förbaskat roligt detta man läser,svetsar,svär,läser lite till och sen fullträff. Ja dessa forum är fantastiska verkar som att hur tokiga ideer man än får så finns det flera som går i samma tankar ändå. Men jobba på bara så har du nog snart din fina svetslåga. Min far har även han en albin panna jag har klätt in med keramik precis som
1 svar · 2,0k läst
G
gaia: kanske enklast att mäta temperaturen vid väg? Häng en termometer när du eldar och är temp under 85 så kan du bjuda sotaren på besök :) gaia
3 svar · 1,2k läst
G
gaia: [citat] Hett i skorstenen och kalla radiatorer? Eller är det huset som är stort och mycket kallt ute? När har du sotat pannan sist? Och då menar jag att inte bara ta ut askan genom askluckan men också borsta/skrapa ordentligt det passage där röken går genom panna ( oftast på baksidan av pannan finns en sotlucka). Sotaren kommer inte så ofta så du måste skötta det själv och lära dej
10 svar · 8,7k läst
G
gaia: [citat] Är pannrummet i en separat byggnad ... så varför inte? I en källare gör det varken från eller till, tycker jag. Gör ingen stor skillnad om det drar kalt om öronen eller om fötterna ... innan pannan blir varm :) gaia
10 svar · 3,4k läst
Crille68
Crille68: Hej! Jag är inte så insatt i de där brännarna... :o men efter att ha kikat på Värmebaronens hemsida och letat rätt på servicekatalogen och pelletsbrännaren så hittade jag ett fotomotstånd - som de kallar dem. Jag brukar säga optovakt, andra säger flamvakt...kärt barn har många namn. ;) Har inte en aning om hur man mäter dem eller hur brännaren larmar... :rolleyes: men den skulle
11 svar · 6,9k läst
·
L
LinaoMarkus: Låna instruktioner från kassettillverkarna
4 svar · 3,0k läst
S
Sture Castor: Bäste pipewelder! Överförd effekt (P) beror av (=) Temperaturskillnaden (Delta T), framledning - retur i grader Celcius x flödet (q) i liter/s. Överförd effekt beror även av vätskans värmekapacitivitet, dvs hur mycket värme i joule (J) som går åt för att t ex öka temperaturen 1 grad C per liter av vätskan. Dessutom uppstår strömningsmotstånd i kulverten som är proportionellt
2 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.