Ved, Pellets, Flis
Matss: Det ska absolut inte vara svarta (blåa) rör i kombination med rostfritt, röret rostar snabbt sönder. Koppar är bäst.
magic_gbg: Du får montera dit allt .iaf om det är ditt egna hus. Men din sotare skall besiktiga och provtrycka innan du får elda. Glöm inte att det krävs bygglov ;) hör också med din förening om det är okey. /nicke
2an: Automix tror jag inte kan det men därimot denna http://www.termoventiler.se/default.asp?webb_ID=170&webbsida_ID=2&u1_ID=14&u2_ID=156 Styr även cirk.pumpen, Pumpen stannar då shunten är stängd..
pjac: Några saker jag funderat på när jag planerar nytt pannrum. Avlopp, bra belysning (IP65 lysrör), ev. förberett att kunna köra systemet med elverk vid strömavbrott, lättstädat dvs ytor ska vara lätt att sopa och tvätta av, tänka efter hur man placerar dörrar i förhållande till panna och ev. vedlager dvs vilket flöde man ska ska ha i rummet, bra ventilation, planera så pannan är
roggster: Det stämmer nog. Problemet verka vara att fläkten går på så högt varv när man ska elda upp att den skjuter ut gnistorna. Tänkte om det fanns någon som hade liknande panna som man kan bolla ideer med. Såg i en tidigare tråd att det fanns en med samma problem men han skrev aldrig vad han gjorde åt det, tyvärr. http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/91617-gloedande-kol-bitar.html
knekten: Joho det är lungt;)Ja tog dän pumpen och alla pluggar och blåste lite med tryckluften.Vips så rammla den den ut ur nedre hålet.Så nu har ja fått i en ny 83g patron ska bli fint o se hur det blir och värma tanken nu:)
putteb: gör en riktigt brasa i kaminen så ska du se att sotet o tjäran försvinner.. lukten i huset är nog inte mycket att göra åt annat än o vädra ut det värst sedan torde väl lukten försvinna efter ett tag..antar jag
mathias_uhamn: problem löst. var en termostat på pannan som stod 2 grader fel.
Valbobygge: Komplettering med solvärme är bekvämt. Du slipper elda halva året. Ekonomiskt så beror det på vilka alternativa uppvärmningskällor du har, ved och sol ger nog bortkastade pengar, pellet och sol kan nog löna sig. Själva eldar vi med ved och vill komplettera med 10 m2 solpanel på taket, bara för att det är bekvämt att slippa elda.
Staffans2000: För mer info. http://forum.byggahus.se/biobraensle/79901-foerugn-bra-eller-daligt-alternativ.html Staffan
Matss: Jo jag förstår det men allt vatten som inte håller beredarens temp kommer att elvärmas. Sommartid kan man med stor tank låta det komma ljummet vatten flera dar, då blir det mycket el.
Alpha: Finns det någon själ :) här som införskaffat en så´n som kan dela med sig intryck, funktion mm? Funderar ev på att skaffa en pelletskamin till vårt 2a hus som är under renovering som är ytmässigt på ca 80m2, funderat givetvis på en luft luftare med, men bygget är inte på långa vägar klart än så då tänkte jag på en pelletskamin under tiden som dels kan hålla huset frostfritt
apersson850: Jo, när jag har eldat ilsknare (upplärningsperiod för ny anläggning) eller med drifttermostaten ställd för högt (av samma anledning), då har visst SYR-ventilen behagat skvätta ner golvet med hett vatten. Så min kan i alla fall fungera. Men givaren till SYR-ventilen sitter vid den sida av pannan där vattnet kommer in från Laddomat 21, medan drifttermostaten känner sin temperatur
templar: Eldade igår och testade att justera in ventilerna, gick bra, nu skiljer det bara nån grad mellan tankarna under laddningsprocessen. Nu går däremot urladdningen ojämt, idag på morgonen var det 10 grader kallare i min första tank.(är fortfarande så efter 7 timmar) Där sitter ju vvb så man vill ju inte ha det kallare i den tanken. Vill få mina tre tankar att uppföra sig så nära som
irjalca: Vi betalar för samma paket, eldstad och skorsten (inkl. fläkt, golvplåt, friskluftsintag) 44.000,- I priset ingår frakt till Finland.
knekten: Nu har ja iallafall fått hem kaminen Milanon.Ser ut att va jäklig fin med glas och gjutjärnsluckor för den lilla pengen 3100:-:)återstår bara att knacka upp ett hål i murstocken:p
Marlen Eskilsson: [citat] Cinolin är moderator här på biobränsle. Nu tycker inte jag att vi pratar om pellets.info mer och stänger den här tråden.
templar: Maxtryck 1,4 bar,, då visar tempmätarna 95,95,90. Varmare än så kan jag nog inte gå vh Simon
chrseg: Ja köpte allt från vedsol.com det slutade på precis 99800:- ink frakt.
Majgårdarna: Jag tycker Dalatanken verkar ha bra anslutningar på sin tank. http://www.stocksbro.se/dokument/Stock_Dalatanken_0701_web1.pdf
Majgårdarna: http://www.vvsforetagen.se/download/3674/Legionella%2006.pdf Det finns risker i enfamiljshus oxå. Fast risken är väl inte så stor.
Anduro: Verkar inte va så många som vet nåt om dom, men va tror ni om den? Ska köpa en begagnad. Underförbränning, keramik, tar 160 liter ved. Bild : http://www.pixbox.se/pic_show_id23716573.html
Stew: [citat] Räknade ut elförbrukningen för någon dag sedan. Den blir nästan försumbar. Runt 60:- /Stefan
holmertz: jag skulle stoppa in en pelletsbrännare. Inte svårare än att en normalhändig person kan göra det själv. De flesta brännartillverkare kräver mer eller mindre att en installatör ska göra jobbet men då blir det dyrt. Roslagsbrännaren och någon annan fabrikant ger dig full garanti även vid självinstallation. Roslagsbrännaren har en erkänt bra telefonsupport för självinstallatörer
Immobil: Prisindikation från Skåne/Blekinge: Klossved (torr året runt) = Det är sågade vedbitar av bok, ek eller ask, sågade i 15 - 35 cm långa "plankbitar". 380:- /m³ Kluven bok, björk och ek Bok 390:- /m³ Björk 375:- /m³ Ek 365:- /m³ Säckad ved - 40 liter 40:- Säckad ved - 1 m³ på sj-pall 550:-
irjalca: Det har du alldeles rätt i. Det kan uppstå problem om spänn-ringen inte finns där. Fogarna skall nämligen limmas (enligt monteringsanvisningarna), och har montören slarvat med detta också så kan gaser (illa lukt) eller kondensvatten ev. läcka via fogen.
eefwah: saabdea, tack för ditt engagemang! jo visst skulle vi kunna elda i den innan vi börjar mura.det ska vi göra faktiskt, för att se hur röken går och hur draget är. bra idé. har dina föräldrars bakugn inga dörrar framför alls? jag misstänker att det lilla "rum" som dörrarna bildar är en rök, att röka kött och annat i. kanske har dörrarna bara den funktionen och är inte alls till
Daddy-R: Samma, jag shuntar inte på inloppet utan tar bara in vattnet från slingan. Fast jag laddar aldrig min tank över 90 förstås.