jag fick välja om jag själv ville svetsa dit ett järn eller om dom skulle leja någon. jag valde att göra det själv. dom har ju skickat en hel uppsättning keramikstenar, 2 övre och en nedre och det är ju värt någon krona, jag vet inte vad dom kostar nuförtiden...
 
Då är det ju helt ok när de har erbjudit sig att fixa felet.
Jag tror att de kostar 1000kr st exklusive moms för de två övre och lika mycket för understenen till v33, Jag tror att det är samma till v65 men är ej säker.
 
Hur går det nu Pellefant, brinner pannan bra nu?
 
jadå den brinner bra, förutom att jag just nu eldar bort ved som är 5-6 år. men med "blötare" ved så brinner den bra, det verkar skilja en del på energiinnehållet i snustorr ved och ved som torkat 1 sommar med fördel till den färskare...
 
Var bara lite nyfiken.
Jag proveldar min nya keramikskål just nu och det ser mkt bra ut. Jag hann elda i 3 år innan jag såg glipan (inte så stor)... Den nya keramiken var ungefär en cm bredare så nu är springan borta.

Tycker nästan jag får mer effekt ur ved som fått lite väta på sig än ved som är helt torr.
 
ja veden ska inte vara för torr, vattnet behövs i förbränningen. jämför med tex när man körde moped, när det var fuktigt så gick den bättre.
 
Fukten behövs väl för att överföra värmen bättre genom luften till pannväggarna.
Moppen ville ju bara ha mera syre :)
 
trebema menar att det ska vara lagom torr ved för en bra förbränning, syre hjälper väl till i förbränningen?
 
Palte skrev:
Hur går det nu Pellefant, brinner pannan bra nu?
nu när jag kollade sist så verkar det "smita" emellan lite "glödande materia" mellan undre keramiken och bakväggen i eldstaden. jag ska kolla upp lite bättre, om jag hinner så blir det till helgen samtidigt som jag storstädar pannan. igår var sotarmästaren och besiktigade anläggningen och jag fick godkänt!:)
 
nu har jag kollat i pannan, järnet jag svetsade dit har släppt i ena kortsidan och böjt sej "inåt", det är därför keramiken inte tätar i bakkant, som provisorium la jag lite isolering mellan stenen och bakväggen. jag har idag pratat med trebema som skulle fundera lite på möjliga lösningar. jag känner mej inte sugen att kapa bort järnet och svetsa dit ett nytt, det är inte speciellt gott om plats att svetsa där inne, och ändå värre när man ska slipa ner svetsen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.