jag fick välja om jag själv ville svetsa dit ett järn eller om dom skulle leja någon. jag valde att göra det själv. dom har ju skickat en hel uppsättning keramikstenar, 2 övre och en nedre och det är ju värt någon krona, jag vet inte vad dom kostar nuförtiden...
jadå den brinner bra, förutom att jag just nu eldar bort ved som är 5-6 år. men med "blötare" ved så brinner den bra, det verkar skilja en del på energiinnehållet i snustorr ved och ved som torkat 1 sommar med fördel till den färskare...
Var bara lite nyfiken.
Jag proveldar min nya keramikskål just nu och det ser mkt bra ut. Jag hann elda i 3 år innan jag såg glipan (inte så stor)... Den nya keramiken var ungefär en cm bredare så nu är springan borta.
Tycker nästan jag får mer effekt ur ved som fått lite väta på sig än ved som är helt torr.
Jag proveldar min nya keramikskål just nu och det ser mkt bra ut. Jag hann elda i 3 år innan jag såg glipan (inte så stor)... Den nya keramiken var ungefär en cm bredare så nu är springan borta.
Tycker nästan jag får mer effekt ur ved som fått lite väta på sig än ved som är helt torr.
nu när jag kollade sist så verkar det "smita" emellan lite "glödande materia" mellan undre keramiken och bakväggen i eldstaden. jag ska kolla upp lite bättre, om jag hinner så blir det till helgen samtidigt som jag storstädar pannan. igår var sotarmästaren och besiktigade anläggningen och jag fick godkänt!Palte skrev:
nu har jag kollat i pannan, järnet jag svetsade dit har släppt i ena kortsidan och böjt sej "inåt", det är därför keramiken inte tätar i bakkant, som provisorium la jag lite isolering mellan stenen och bakväggen. jag har idag pratat med trebema som skulle fundera lite på möjliga lösningar. jag känner mej inte sugen att kapa bort järnet och svetsa dit ett nytt, det är inte speciellt gott om plats att svetsa där inne, och ändå värre när man ska slipa ner svetsen.
Klicka här för att svara