Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Jepp, den är trög. Den kan också fastna i botten på de yttre tuberna eftersom plåtarna nedanför är snedställda, då får man in och pilla. Har beställt tubsotningsverktyg för att köra på borrmaskin i stället, så blir det inte så slitigt.AndreasK skrev:
//Per
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Jag fick min viska för borrmaskinssotning av tuberna förra veckan och sotade igår. Så otroligt mycket smidigare det gick. Borrmaskintubsotning åt folket!!
Hejslipperman skrev:
Och var köpte du det och hur mycket kostade den?
(Rörkrökaren gör förhoppningsvis det sista på installationen av min nya Calmar idag
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
SOTARVERKTYG AB·HeRmAN· skrev:
Jag köpte en 10 meters viska till skorstenen också så nu skall jag bara övertyga sotarmästaren på kommunen att jag kan sota grejorna själv också.
Tack för tipset.
För att sota själv krävs väl en kurs + att ta ledigt från jobbet etc. så vete sjutton om det är lönt.
Har alltid sotat själv 1gång/år och då sticker sotar'n in skallen i pannan och undrar varför vi har sotning på den "...när ni ändå inte eldar"
Och när det är så rent kan de ju inte motivera att det behöver sotas oftare (av sotarn)
Är även bekant med 2 ex-sotare som säger att de "drar ur piporna å' resten får de allt göra själva"
Å rörkrökaren är en hantverkare även han.... dvs han kom inte idag heller.
Men man har ju valt att kasta ut Egor Ev115 vid rätt säsong eftersom man vet hur det kan bli med tidplaner
För att sota själv krävs väl en kurs + att ta ledigt från jobbet etc. så vete sjutton om det är lönt.
Har alltid sotat själv 1gång/år och då sticker sotar'n in skallen i pannan och undrar varför vi har sotning på den "...när ni ändå inte eldar"
Och när det är så rent kan de ju inte motivera att det behöver sotas oftare (av sotarn)
Är även bekant med 2 ex-sotare som säger att de "drar ur piporna å' resten får de allt göra själva"
Å rörkrökaren är en hantverkare även han.... dvs han kom inte idag heller.
Men man har ju valt att kasta ut Egor Ev115 vid rätt säsong eftersom man vet hur det kan bli med tidplaner
Jag har gått en "sotarkurs", och sotar själv. Lätt sparade pengar tycker jag.
Är just på gång med mitt nya system. En acktank är byggd i källaren. Nästa blir på torsdag. Och vvs:aren kommer nästa vecka och installerar pannan.
Är just på gång med mitt nya system. En acktank är byggd i källaren. Nästa blir på torsdag. Och vvs:aren kommer nästa vecka och installerar pannan.
igår tände jag uppv65an för första gången. idag när jag fortsatte att elda (4250 liters tank) så lyckades jag som mest få rökgaserna att komma upp i 175°. enligt bruksanvisningen ska dom ligga på minst 190°. 1 meter ner i skorstenen kom jag som mest upp i 125°. panntempen ligger mellan 80 till 90°. och tilloppet från laddomaten till pannan ligger några grader under ut från pannan förutom ibland när det blir någon typ av luftplugg i laddomaten, men efter ett tag så funkar det igen. jag testade att göra elabrott, det verkade funka ok, tankvattnet gick genom pannan och tebaks till tanken utan att blandas i laddomaten vad jag såg. och pannan började inte koka. återstår en hel del labbande innan man lärt sej att elda och trimmat in allt rätt...
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
175° i nysotad panna stämmer väl överens med mina erfarenheter också (naturligtvis lite beroende på luftinställningar och vedslag. När pannan kommer upp i 200° i kontinuerligt värde är det dags att sota tuberna.pellefant skrev:
//Per
jag provade att stoppa ner tubviskan i en tub- jag fick ta en jätte polygrip och använda som hävstång för att få upp den. jag har testat att ändra på primärluften men märker ingen större skillnad, på sekundärluften syns det mer att lågan ändras
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Du måste föra ner viskan hela vägen genom tuben så att ståltrådarna i viskan har en möjlighet att ändra riktning i slutförbränningsutrymmet, så att säga. Då går det att dra upp den utan hävstång.