Hej!
Jag har varit i kontakt med min förening (Kungsholmen, Sthlm) angående möjligheten att installera en braskamin i lägenheten. På brädgolvet syns det på golvet att det tidigare suttit en kakelugn i ena hörnet av rummet, och andra i föreningen har fortfarande kakelugn kvar (dock inte i samma skorsten). Uppe vid taket är det nu ett galler (se bifogad bild), som var försatt med en tapetbit som jag nu ryckt bort.
Styrelsen sa att det inte föreligger eldningsförbud i fastigheten och jag har kollat med sotaren, det skulle kosta c:a 2700 för dem att komma och provtrycka rökkanalen.
Nu undrar jag lite vad ni tror om möjligheterna att detta kommer att fungera? 2.700 är pengar det också, och om man vet från första början att det inte kommer att fungera är det ju ingen idé.
Värt att säga är att man känner att det "drar" svagt ur det framtagna ventilationsgallret så igensatt är det inte...
Jag har varit i kontakt med min förening (Kungsholmen, Sthlm) angående möjligheten att installera en braskamin i lägenheten. På brädgolvet syns det på golvet att det tidigare suttit en kakelugn i ena hörnet av rummet, och andra i föreningen har fortfarande kakelugn kvar (dock inte i samma skorsten). Uppe vid taket är det nu ett galler (se bifogad bild), som var försatt med en tapetbit som jag nu ryckt bort.
Styrelsen sa att det inte föreligger eldningsförbud i fastigheten och jag har kollat med sotaren, det skulle kosta c:a 2700 för dem att komma och provtrycka rökkanalen.
Nu undrar jag lite vad ni tror om möjligheterna att detta kommer att fungera? 2.700 är pengar det också, och om man vet från första början att det inte kommer att fungera är det ju ingen idé.
Värt att säga är att man känner att det "drar" svagt ur det framtagna ventilationsgallret så igensatt är det inte...
Hej! om sotarn o föreningen säger att det är okej så är det väll bara att köra? Anslut rökröret från din kamin till det fyrkantiga hålet med gallret.Din gamla kakelugn som du verkar ha haft nån gång i tiden?har säkert varit ansluten där.
Klicka här för att svara
