...och syren stannar när hydropress/hydroforen är tom och cirkusen är ett faktum....

Här finns utrymme för att ha tänkt lite i förväg om man bor på landen som väl de flesta vedeldare gör !?
T.ex. att ha viktiga elförbrukare anslutna via handske som man kan ansluta till en nödelverk vid stömavbrott för att kunna få vatten, värme och ström till frys/kyl.
Var det inte slipperman "som tänkt efter före"?

[bild]
En liten el-detalj. Jag har samlat alla elförbrukare för värmesystemet, dvs. fläktar och samtliga pumpar både i pannrum, magasin och boningshus, under samma el-grupp. De kalla vinterdagar då elbolaget fixar ett längre elavbrott kan jag koppla på ett eget elkraftverk på denna handske och således både elda och försörja husen med värme alldeles oavsett om jag har extern elförsörjning. Dessa längre elavbrott händer i alla fall gånger varje år efter någon vinterstorm. Någon UPS för nereldning förefaller inte behövas eftersom elden dör i pannan om strömmen går.
Källa: ett porrigt pannrum :D

Hur man än utformar sitt system bör minst ett, gärna flera verklighetstester utföras. Nästan fulla tankar, ny brasa i full drift och ett avsiktligt strömavbrott. Fungerar allt som det är tänkt?
Jag gjorde så och studerade SYRventilens inblandning av kallvatten och motsvarande utlopp till golvbrunnen från expkärlet. När allt skulle återställas automatiskt hade SYRventilen fastnat öppen. Helt ny. Tog isär, motionerade, klurade, inget fel. Har provat flera gånger igen, nu fungerar den. Har även testat med att värma bulberna med varmluftspistol, för att testa funktionen - de kan tas ut ur sin ficka utan att störa systemet.
Rören här går i taket därför att pannan har bägge sina uttag bara 40 cm från taket. Laddomaten fungerar helt ok, och frågan är om självcirk har något säkerhetsvärde för naturligtvis kommer strömbortfallet bara när tankarna är fulla och nästan lika varma som pannnan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.