Ved, Pellets, Flis
torparnorpan: Sökte på denna produkt men fick bara upp en tråd, denna, så jag lyfter den även om den är lite gammal... Jag undrar nu om någon faktiskt har provat denna? Är det skräp eller något vettigt? Som med mycket annat låter det ju bra då man läser om den men man vet ju aldrig. Funderar nämligen på att installera en sådan i men tänkte kolla upp lite mer vad det egentligen är....Eller om
slipperman: [citat] Jag hade lite problem i somras att den började ryka ungefär som du beskrev i ett tidigare inlägg. Det visade sig att jag hade flyttat lite på sekundärspället lite grann och det verkar som att den är lite känslig för sekundärinställningen. Som jag har det nu kör jag primär på 3 och sekundär på läge 2 och den går helt kalasbra, ingen rök förutom just vid uppvärmning och
Majgårdarna: [citat] Det är väl Vedsol i Långshyttan som gör de där tankarna.
Majgårdarna: Om jag är hemma så laddar jag tanken knök full. Runt 100 grader i toppen och ca 98 i botten. Det blir en stor skillnad mot när jag bara laddar runt 90. Som i morse när jag åkte till jobbet 05.30.Då var tanken i 35 grader och jag fick lova att elda.Hade jag maxat tanken vid eldningen före hade förmodligen jag klart mig tills jag kom hem
gaia: Oljeförbrukningen styrs ju av värmebehovet och bla husets isolering. En nyare oljebrännare och styrning påverkar också förbrukningen och det beror inte på själva pannan. Att kolla rökgastemp är ett bra tips så kolla det innan du fryser ut kajorna :) gaia
pellefant: [citat] nu har jag inte eldat i 374 år, det skulle vara 3/4dels år:) sen är det inte så viktigt att det visar på hundradelsgraden rätt för mej iaf...
exerg: runt 11 000:- men det fodras att man har en dålig kamin för att det skall ge nåt. En gammal Jötul 4 eller som tidigare sagts en 70-tals contura skulle nog fungera bra om det utseendemässigt duger.
kricken_: Pannan har nog bättre förbränning om den är optimalt inställd. Iaf bättre än de flesta kaminer finns några värsting kaminer som mest troligt bättre.
Dorminion: Sotarn var & gjorde sin besiktning ... inga krav på space mellan vägg & rör men bra att ha så rören kan flexa :)
2an: 120 l är eldstaden på o lite mer än 2 fulla ilägg fås ca 260 kWh ut, Brukar va ca 1 kWh/l eldstadsvolym man får ut..
Conny M3: [citat] Ok, hur stänger jag av vattnet till den då? Eldar fö med pellets, den är ju styrd av en termostat som skall stoppa brännaren vid typ 95 grader, tror jag... (Jepp, jag har nyss köpt huset...) mvh Conny
kricken_: Jag har tagit bort min syr ventil skaffade nödströms anläggning till laddomaten istället. Det som störde mig mest var att den ville börja kyla redan vid en panntemperatur på 95°C dock hade jag inga problem med läckage.
GoForIt: Har du kollat med tillverkaren om de kan acceptera att den går dikt mot ex. en brandklassad skiva, ex. fibercement.
olle45: Hej alla Lite om kaminer och fläktar. Tips en kamin som har fläkt för utag och spridning av värmen är effektivare som uppvärmnings källa än en kamin eller spis utan fläkt. Det finns även vatten radiatorer som är fläktförsedda för bättre spridning av värmen dessutom finns det upp till 25% energi att spara med fläkt försett element. Ett varför det går åt mindre energ med
Ray: Please help -- Är ute efter ett litet - minsta möjliga system för att använda en ackumulator tank - helst inne i köket (finns det?) där vi har kökspannan från Wamlser som vi ännu inte eldat i. Önskar använda ett par "gamla element" och nån *liten* tank om det behövs eller räcker det med element och öppet expansionskärl i toan på andra sidan väggen?? --- Hittade också denna
CHEMAS: Allt är fixat nu. Funkar perfekt! Tack för eran tid. / CHEMAS
ylven: Enligt min erfarenhet med en lambdastyrd panna så ska bör det i princip vara det omvända förhållandet mellan primär och sekundärluft. Om du drar på förmycket primär så producerar du för mycket gengas som inte slutförbränns eftersom sekundären ger för lite luft. Då borde det också bli för varmt i vedmagasinet. där ska det inte brinna öht utan bara vara en glödbädd längst
pellefant: nu har jag kollat i pannan, järnet jag svetsade dit har släppt i ena kortsidan och böjt sej "inåt", det är därför keramiken inte tätar i bakkant, som provisorium la jag lite isolering mellan stenen och bakväggen. jag har idag pratat med trebema som skulle fundera lite på möjliga lösningar. jag känner mej inte sugen att kapa bort järnet och svetsa dit ett nytt, det är inte speciellt
AnteB: Du kan montera en rökgastermostat samt komplettera med en laddventil. Bör inte kosta speciellt mycket. En laddventil är en termostatisk trevägsventil som släpper ut t.ex. 60gr vatten. Funkar som en laddomat utan backventil (om man inte monterar en sådan oxå). Man måste även dra ett extra rör från trevägaren till pannans returledning. Trevägaren monteras på pannans tillopp, alltså
chrilleckrill: Hej. Har en liten fråga till alla kunniga på detta forum. Värmer huset idag med värmepump EcoAir och den är dockad till en Eco El.Näst nyaste mot dagens.(CTC). Efter som att Eco Air'en (värmepumpen) stannar vid -15grader så tänkte jag att installera en vedpanna med ackar till. Så när der blir kallt ute ca -15 så skall jag elda med vedpannan och ladda ackarna och detta laddar sedan
putteb: innan det är provtryckt så är det svårt att veta hur skorstenen är... så provtryckning åker du på iallafall o skulle det vara läckage så är inte det hela världen att fixa
mats757: [citat] Det låter helt rätt, tycker jag. Jag kanske till och med skulle har sattsat på ännu större tank om plats och takhöjd finns. På sommaren kan du stänga av anläggningen över två veckor och ändå ha varmvatten. Storservice på anläggningen är då inga stora problem. Tank med stor diamter ca 2 meter, så är det bara att göra den så hög man vill utan att det kostar någonting
henrik petersen: Hej det enda som ska godkännas er väl anslutningen til skorsten (sotaren). Afstånds krav till vägg bör panntilverkeren kunna upplysa om. mvh Henrik
2an: Min laddpump styrs med både vatten/röktempgivare, Med ved röktempgivaren o pellets vattentempgivaren.. En Kw z150 motdragslucka är så exakt att den ser till att hålla det drag du ställt in.. Med pellets ca 15 pa el om man så vill 1,5 mm/vp o ved med självdragspanna 25 pa, En fläktstyrd vedpanna 15-20 pa.. Med en självdragspanna o dåligt drag blir effekten väldigt dålig, Jag hade
Majgårdarna: Jag har fyllt farsans ugn med stenar från en gammal gruva. Stenarna är bly tunga.Billiga var dom oxå!
kricken_: Om det läker runt stosen så får du lägre drag så det kan vara en ide att täta där. Sekundärluften skall inte påverka rökgas temperaturen den tillsätts bara för att förbränna gaserna som veden ger ifrån sig. Så den enda skillnaden du skall märka med sekundärluften öppen är mindre ved förbrukning. Om du lyckas ställa en primär vs sekundär perfekt så kan rgt sjunka rätt
wintermania: Jag söker alternativ till den braskamin vi hittills har som favorit (Camina Quadrant). Vi är på jakt efter en braskamin med stora glasytor åt tre håll... Den får gärna vara stor och maffig, tyngd är inte heller något problem, men som sagt stora glasytor åt alla håll utom bakåt :) länk