1 362 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Installation av vedpanna
Hejsan, nu i vår har jag tänkt att slänga ut min 3 kombi från 70-talet och montera miljögodkännd vedpanna med ack-tankar.
Ska göra det själv, har ingen utbildning men har gjort det förut.
Det jag undrar över är, när jag är klar med installationen, ska den godkännas innan drift?
Min nuvarande panna står med ena sidan väldigt nära en vägg, såhär ser det ut:
http://www.ladda-upp.com/bilder/8854/pa-nn-an
Fins det krav på hur nära en vägg pannan får stå?
Ska göra det själv, har ingen utbildning men har gjort det förut.
Det jag undrar över är, när jag är klar med installationen, ska den godkännas innan drift?
Min nuvarande panna står med ena sidan väldigt nära en vägg, såhär ser det ut:
http://www.ladda-upp.com/bilder/8854/pa-nn-an
Fins det krav på hur nära en vägg pannan får stå?
Novis jag också ;-)
Min Trebema Calmar V33 blir inte speciellt varm på sidan så för den skull bör du kunna ställa den mot väggen, fast den returanslutning som sitter där och du får plugga bygger 4cm ut från pannan. Dvs pannan kan inte stå ända mot väggen ändå.
Det du bör titta på är hur rökröret går att ansluta.
Väggen ser ju att vara av stenmaterial.
Välj panna med omsorg så att rördragning och senare sotning blir vettig om du har trångt i pannrummet.
Vad du inte ser på t.ex. Trebemas måttskiss i produktbrochyren är hur anslutningarna sitter och hur mycket plats de kräver. Du kanske inte vill ha ack.returen mitt framför dörren om golvet på andra sidan är i samma nivås som pannrummet och inte är inbyggnadsbart.
Min Trebema Calmar V33 blir inte speciellt varm på sidan så för den skull bör du kunna ställa den mot väggen, fast den returanslutning som sitter där och du får plugga bygger 4cm ut från pannan. Dvs pannan kan inte stå ända mot väggen ändå.
Det du bör titta på är hur rökröret går att ansluta.
Väggen ser ju att vara av stenmaterial.
Välj panna med omsorg så att rördragning och senare sotning blir vettig om du har trångt i pannrummet.
Vad du inte ser på t.ex. Trebemas måttskiss i produktbrochyren är hur anslutningarna sitter och hur mycket plats de kräver. Du kanske inte vill ha ack.returen mitt framför dörren om golvet på andra sidan är i samma nivås som pannrummet och inte är inbyggnadsbart.
Medlem
· jönköping
· 73 inlägg
Hej
det enda som ska godkännas er väl anslutningen til skorsten (sotaren). Afstånds krav till vägg bör panntilverkeren kunna upplysa om.
mvh Henrik
det enda som ska godkännas er väl anslutningen til skorsten (sotaren). Afstånds krav till vägg bör panntilverkeren kunna upplysa om.
mvh Henrik
Klicka här för att svara