Ved, Pellets, Flis
Bricco: Har blåst storm och ösregnat sista veckan och såg precis detta. Har inte eldat i kaminen på över en månad och har en sån där huv som vänder sig med vinden som skydd för regn ovanpå skorstenen. Ändå ser det ut att ha tagit sig in vatten bakvägen? Är det hål i rörets botten då eller hur letar det sig in? Varit upp på vinden samt på taket och allt ser visuellt OK ut i mina ögon.
Thomas_2: [citat] Väcker en gammal tråd då ämnet intresserar mig. Varför är inte magnetventiler så bra i värmesystem? Hur gick det Hocke? Har du provat detta ännu?
obba: [citat] var tredje dag känns rätt så okej i min värld. men de e klart om man har högre förväntningar så är de ju tråkigt. min kåk är på 120kvm + garage med pannrum på 60kvm o ska installera en innova 50kw o 5 kbm ack. eldar nu med en viadrus 30kw mot 1500L så de lär väl bli skillnad antar jag. hur mycke ved gör du av me på ett år?
ma: Har sedan nån vecka åtgärdat problemet. Termometern till rökgastermostaten hade gått sönder p.g.a värme, tål ju bara 300grader. Det visade sig att Atmos har pacerat termostaten för långt ner där gaserna blir för varma, jag fick tipset att flytta ut termometern och sätta den på rökröret så att temperaturen aldrig kan nå 300 grader
Marcus_84: [citat] Lagen säger att du får inte ha ett material närmare än att det bli max 85 grader. Om en dörr kan gå mot ett skorstensrör, helt eller närapå, är det alltså enligt BBR inte godkänt om det kan bli 85 grader. Av denna anledning finns ju avståndregler på skorstenar, som skiljer mellan fabrikat. Det jag ville få fram är att om du får en väldigt nitisk sotare, och sådana
Marcus_84: [citat] Nej, det behöver du inte. Du anger i bygganmälan/kontrollplanen vad som skall göras. Vad som skall ingå framgår av Plan- och Bygglagen. Din kommun har sannolikt en mall som du kan utgå från. Tyvärr har många kommuner bristfällig sådana. Nu har jag precis blivit aktiv här på forumet men vad jag förstår kan man skicka personliga meddelanden här. Om du skickar din mailadress
Marcus_84: [citat] Jag uppfattar det som om du frågar om vad som kan vara bra alternativ för uppvärmning i ditt fall! Först och främst är det väl att ta ställning till om du kan klara dig med luftvärme för att undvika höga installationskostnader som vattenburet innebär. Har du funderat på t.ex kanalansluten pelletskamin? Du drar då luftkanaler som släpper ut värme längre bort från kaminen,
Mattsson86: Smart! kör på de o värmetålig silikon :-) då återstår bara att välja panna :-)
mangew: Tänkte byta kaminen vi har i huset, det är en contura som stått i huset sedan det byggdes -93. Vill stoppa in en mindre snyggare sak, mest för mysbrasor då vi har bergvärme som huvudkälla. Sedan har gallret där elden ligger (ovan asklåda) börjat gå sönder. Då är frågan hus vi gör med skorsten, rökrör etc. Hur länge håller sådana saker? Måste man byta dessa vid byte av
pyerdarn: [citat] vart finner man en pellets brännare som ä så gammal att den ä på museum ?
Mattsson86: Okej låter riktigt bra. Har en firma här i stan som tillverkar men jag tror dom är dyrare ulf... Gäller ju bara o få plats med en stor tank också.. O framförallt få ner den i trappen o genom källaren in i pannrummet.. Hur långt från pannan kan en tank stå?
obba: fick hem pannan idag o de va nya modellen utan nån plåt för kylslingan, utan vanliga rör som de satt pluggar i. de tackar man för, då sliper man oroa sig för läckage på de stället:-)
henken67: Hejsan! Ja det gick riktigt bra med att få igång värmen.Har nu kört med pannan ett år och är riktigt nöjd! Har inte varit några problem, tar mej 5-10min att fixa en startbrasa å lägga i ett fullt i lägg sen sköter den sej själv å brinner i 3 timmar ungefär. Var lite nervös med hur tankarna skulle fungera med skickningen mm men det fungerar mycket bra,dom håller jämn värme alla
pyerdarn: [citat] haha en gammal köksnora som eldas mot radiator kretsen de är att fina grejjer :)
Kloge: Jag flisar på hösten och har väl en 50-60 m3 i en hög utan någon mer ventilation än att porten är öppen en tid. Värmen som utvecklas torkar flisen på ett par veckor. Jag har aldrig haft problem med mögel Skickar en idolbild på flishögen
synpunkter: Jag kan svara på första frågan. Ja, du ska mura in en unmurningstos i skorstenen och i detta skjuter du sedan in mellanröret du får skaffa och drevar med garn. Här gäller det med andra ord att sikta rätt när du murar in inmurningsstosen.
rca1959: [citat] Konstigt. Jag tankade ner den för och la upp den som bifogad fil istället för att länka till ETA. Man kan ibland drabbas av "tickets" som bara gäller en viss tid. Om jag klickar på den, i Windows 7, från en helt annan dator än den jag la upp den med måste jag dock manuellt ge ett godkännande att jag vill öppna den. Ett annat sätt: gå in på ETA: www.eta.co.at Klicka därefter
obba: då va tanken beställd. skulle komma hem nån vecka in i maj..
rca1959: Ursäkta min okunnighet, tecknar man serviceavtal på såna här små anläggningar? @johanpelle: Som jag skrev ovan är jag veckopendlare och måste kunna fjärrstyra två värmekretsar idag och framöver tre st. Därav mitt intresse för dessa styrsystem.
PX-21: Tycker det ser bra ut ja;)Är nog ingen fara Vad kör då på för effekt på brännaren annars? Mvh
kickassford: okej, fast den är typ bränd? aja, jag provar, annars vänder jag väl den framobak
Seth89: Blir ren ved vad jag känner för. Får min säger luft/vatten en annan säger pellets den 3e säger luftpump. Håller mig nog till handlingsplanen o skaffa en annan vedpanna + ackumulatortankar. I sommar Sent from my Garmin-Asus A10 using Byggahus
Puckelsnook: Tack! Ska vidarebefodra detta så får vi se om det blir en hjälp på vägen! Tackar oavsett!
olle45: Öppen spis som fungerar utan luckor, utan rök problem innan ändring av skorstenens utförande!! Helt klart att rör förminskningen ger för liten area för din öppna spis alltså det ryker in på grund av förliten area som ska vara i harmoni med den öppna spisens storlek och öppning För att öka öppna spisens verknings grad, finns en lösning med att montera glasluckor välj då
Micke 142: Hej. Så du använder inte omvänd förbränning längre då eller? Själv hade jag tänkt o rensa pannan på gjutjärnsroster o bygga allt i eldfast tegel+vanligt röd tegel som fyllnad att lägga eldningsytan på,ja taket till tunneln. Sen funderade jag på om man inte kunde bocka plåtar i en v-form o lägga på sidorna så det blir kilformat mot mitten. Mvh Micke
mickelinoe: Ok, tack för hjälpen. :-) Jag vet att pannan passar bäst för pellets. Men jag vedar 95% med den. Jag pelletsar när jag åker bort och sambon är ensam hemma, eller när det är riktigt kallt ute. Jag stoppa i dom där igårkväll, sen har jag inte eldat nåt sen dess men jag ska väl ner snart. Heter det bafflar? Jag vet inte varför jag skrev så egentligen. Ser ju mer ut som en kam, en
analog: Ja för det priset förstår jag att du är nöjd! :) Men man kan ju fråga sig varför någon sålden den... Och kollar man på typ en Attack DPX 25S ist så får man faktiskt sugande fläkt, spaksotning och en hel del fler finesser för 25 000:- och mollepannan kostar 26 000:- Förstår inte vad som skulle göra att man väljer den polska mollepannan istället då?
spaedgris: Klart det går att laga om det är i gängan som det läcker. Prova att dra åt den med en skiftnyckel bara. Om det inte hjälper kanske du måste stänga av vattnet i huset och lossa gängan och lägga på lite gängtätningspasta innan du drar åt den igen.
Elffors: Det var då själve f.. 3 försök att posta ett tack utan att lyckas! Tack iaf. Mitt 1rörs radiatorsystem medger inte allt för låga returtemper för då blir köket och gästrummet otillräckligt varma. så om returtempen håller sig på 40g så är det ungefär vad jag har haft hela vintern. Nu gäller det bara att lyckas kläma in detta projektet i schemat med...