1 937 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Råd vid installation av ny stålskorsten och om vad jag ska göra med befintlig panna.
God dag är ny medlem här.
Köpte mitt 1a hus nu i höst och har flyttat in.
Har som 1a prio att åtgärda min uppvärmning.
I Dagsläget så är skorstenen borttagen av förra ägaren vid omläggning av taket så jag kör nu med elpatron i pannan
.
Pannan är en CTC elkombi på 15kw för ved och 12kw för el från 1986. med en vattentank på ca 200L
Första frågan: Jag vill först installera en ny skorsten men är ny inom området och vill då ha råd och tips om hur, var man kan fixa och installera en stålskorsten..
Sen planerar jag att utöka värmelagringen med 2st 750 acku,tankar och en pelletsbrännare för att kunna välja mellan ved och pellets.
eller om jag byter ut hela pannan till en modernare panna + acku,tankar? vad föreslår ni?
Huset är på 118kvm boyta, 5 Rok. Vattenburen värme.
Väggarna är tilläggsisolerade och det ligger isolering på innertaket. så jag har inte behövt köra för hårt med Elpatronen,
och igen Pannan är en CTC Elcombi -86 med 15kw ved o 12kw El.
Mvh A.
Köpte mitt 1a hus nu i höst och har flyttat in.
Har som 1a prio att åtgärda min uppvärmning.
I Dagsläget så är skorstenen borttagen av förra ägaren vid omläggning av taket så jag kör nu med elpatron i pannan
Pannan är en CTC elkombi på 15kw för ved och 12kw för el från 1986. med en vattentank på ca 200L
Första frågan: Jag vill först installera en ny skorsten men är ny inom området och vill då ha råd och tips om hur, var man kan fixa och installera en stålskorsten..
Sen planerar jag att utöka värmelagringen med 2st 750 acku,tankar och en pelletsbrännare för att kunna välja mellan ved och pellets.
eller om jag byter ut hela pannan till en modernare panna + acku,tankar? vad föreslår ni?
Huset är på 118kvm boyta, 5 Rok. Vattenburen värme.
Väggarna är tilläggsisolerade och det ligger isolering på innertaket. så jag har inte behövt köra för hårt med Elpatronen,
och igen Pannan är en CTC Elcombi -86 med 15kw ved o 12kw El.
Mvh A.
En stålskorsten är inte alls svår att installera, jag gjorde det själv i december.
Följ installationsanvisningarna så blir det bra. (Men ta gärna kontakt med sotaren innan så du vet han kommer godkänna det du gör.)
http://www.contura.se/Documents/contura/se/iav/iav_Premodul_se.pdf
Följ installationsanvisningarna så blir det bra. (Men ta gärna kontakt med sotaren innan så du vet han kommer godkänna det du gör.)
http://www.contura.se/Documents/contura/se/iav/iav_Premodul_se.pdf
Ok. vad hamnade det på för dig?.haavard skrev:
Samt ska kolla med sotaren. behöver bara öppna upp yttertaket igen. innertaket har kvar hålet o pannan står kvar under
Redigerat:
Släpp alla tankar på att "elda ved" i CTC Elkombi. För pellets kan det fungera bra med lite lägre verkningsgrad än för en modern panna. Ska du ändå kosta på ny skorsten så lägg på 26000 till en ny pelletspanna på en gång.
Det tänkta utrymmet för acktankar använder du bättre till annat.
Får du i framtiden garanterat tag i så billig ved att det lönar sig att installera ett vedsystem med tankar så gör du det.
Ved och pellets är ingen bra kombination ,så välj endera delen.
Det tänkta utrymmet för acktankar använder du bättre till annat.
Får du i framtiden garanterat tag i så billig ved att det lönar sig att installera ett vedsystem med tankar så gör du det.
Ved och pellets är ingen bra kombination ,så välj endera delen.
Blir ren ved vad jag känner för. Får min säger luft/vatten en annan säger pellets den 3e säger luftpump. Håller mig nog till handlingsplanen o skaffa en annan vedpanna + ackumulatortankar. I sommar
Sent from my Garmin-Asus A10 using Byggahus
Sent from my Garmin-Asus A10 using Byggahus
Klicka här för att svara