2 431 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Möllepannan
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag har en sån panna och är väldigt nöjd i alla fall. Extremt enkel att tända och fylla på.
Att man fyller på uppifrån tycker jag är bättre än framifrån som det var på min gamla panna. Det går snabbare att fylla på ved på det viset. Det ryker aldrig in när man fyller på eftersom man öppnar direktspjället då.
En annan positiv grej är att veden aldrig verkar hänga sig i vedutrymmet när man eldar. Det gjorde den rätt så ofta i min gamla panna.
Att den saknar fläkt kan ju vara positivt, man slipper byta den när den går sönder.
Keramiken tror jag inte heller att man kommer att behöva byta speciellt ofta eftersom veden aldrig kommer kontakt med själva keramiken. Så då blir det ingen mekanisk nötning på keramiken eftersom det bara är lågorna som kommer i kontakt med den. Och enligt min jobbarkompis så är keramiken ganska billig att köpa när det väl är dags att byta.
Men det finns ju såklart nackdelar också.
75% i verkningsgrad är ju sämre än de flesta moderna pannor.
Och har man en kort skorsten kanske man kan få problem med för lite drag eftersom den saknar fläkt. Jag har dock aldrig haft det problemet, men då har ju jag en rejäl skorsten också.
Jag tycker absolut inte att man kan säga att det är en dålig panna. Men ska man köpa en helt ny panna så finns det nog bättre alternativ med tanke på verkningsgraden.
Själv köpte jag min panna begagnad för 1000kr inklusive laddomat. Så det anser jag ändå vara ett bra köp.
Att man fyller på uppifrån tycker jag är bättre än framifrån som det var på min gamla panna. Det går snabbare att fylla på ved på det viset. Det ryker aldrig in när man fyller på eftersom man öppnar direktspjället då.
En annan positiv grej är att veden aldrig verkar hänga sig i vedutrymmet när man eldar. Det gjorde den rätt så ofta i min gamla panna.
Att den saknar fläkt kan ju vara positivt, man slipper byta den när den går sönder.
Keramiken tror jag inte heller att man kommer att behöva byta speciellt ofta eftersom veden aldrig kommer kontakt med själva keramiken. Så då blir det ingen mekanisk nötning på keramiken eftersom det bara är lågorna som kommer i kontakt med den. Och enligt min jobbarkompis så är keramiken ganska billig att köpa när det väl är dags att byta.
Men det finns ju såklart nackdelar också.
75% i verkningsgrad är ju sämre än de flesta moderna pannor.
Och har man en kort skorsten kanske man kan få problem med för lite drag eftersom den saknar fläkt. Jag har dock aldrig haft det problemet, men då har ju jag en rejäl skorsten också.
Jag tycker absolut inte att man kan säga att det är en dålig panna. Men ska man köpa en helt ny panna så finns det nog bättre alternativ med tanke på verkningsgraden.
Själv köpte jag min panna begagnad för 1000kr inklusive laddomat. Så det anser jag ändå vara ett bra köp.
Grattis till en bra affär!
Ja för det priset förstår jag att du är nöjd! 
Men man kan ju fråga sig varför någon sålden den...
Och kollar man på typ en Attack DPX 25S ist så får man faktiskt sugande fläkt, spaksotning och en hel del fler finesser för 25 000:- och mollepannan kostar 26 000:-
Förstår inte vad som skulle göra att man väljer den polska mollepannan istället då?
Men man kan ju fråga sig varför någon sålden den...
Och kollar man på typ en Attack DPX 25S ist så får man faktiskt sugande fläkt, spaksotning och en hel del fler finesser för 25 000:- och mollepannan kostar 26 000:-
Förstår inte vad som skulle göra att man väljer den polska mollepannan istället då?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden