4 124 läst ·
39 svar
4k läst
39 svar
Vart ska jag montera alla anslutningarna i tanken?
expansionskärlet sitter ca 2,5-3 meter över golvet.ichgary skrev:Din lösning kommer att fungera perfekt, hur högt sitter exp-kärlet?
Ett tips är att rita upp en bra ritning hemma på ett papper, speciellt för Kall/Varmvatten dragningen som kan bli ganska rörig. Att ha två blandningsventiler är för att kunna få ännu bättre skiktning, men den extra kostnaden för mera rör och en till blandningsventil är inte värt det, och funderar du på det så tycker jag att du ska köra med en TVA om du inte nöjer dig med en blandningsventil..
Men i det stora hela verkar du ha fått till det bra, och somsagt så räcker 22mm till shunten.
Kapillärtermometrarna som Rinkaby säljer har 100mm dykrör. Dessa använder jag i min slavtank, som är en lådtank ganska lik den TS är på väg att beställa. Jag har 200mm isolering på alla sidor samt 400mm på toppen. Termometrarna verkar visa rätt vad jag kan se.obba skrev:
De här termometrarna med 200 mm dykrör, har jag i tekniktanken. Det är klart att du skulle kunna använda det längre dykröret till kapillärtermometrarna men frågan är om det gör någon skillnad på 100mm och 200mm monterat i en oisolerad tank som du sedan isolerat med säkert 200mm isolering. Jag tror inte det är värt besväret?
Någon annan som har djupare erfarenheter?
ne de e ju som du säger att de blir ju isolering på tanken så de kanske inte spelar någon roll hur långt in i tanken termometrarna hamnar.hnurre skrev:Kapillärtermometrarna som Rinkaby säljer har 100mm dykrör. Dessa använder jag i min slavtank, som är en lådtank ganska lik den TS är på väg att beställa. Jag har 200mm isolering på alla sidor samt 400mm på toppen. Termometrarna verkar visa rätt vad jag kan se.
De här termometrarna med 200 mm dykrör, har jag i tekniktanken. Det är klart att du skulle kunna använda det längre dykröret till kapillärtermometrarna men frågan är om det gör någon skillnad på 100mm och 200mm monterat i en oisolerad tank som du sedan isolerat med säkert 200mm isolering. Jag tror inte det är värt besväret?
Någon annan som har djupare erfarenheter?
Efter att ha läst en del här gjorde jag så här:obba skrev:
Mot golvet 100mm frigolit, sedan limmade jag plyfa ovanpå och limmade masonit på plyfan. Det låter krångligt, men det var för att kunna baxa in tanken på plats. En annan variant, aningen dyrare, skulle kunna vara att använda formplyfa som det är mer "glid" i.
200mm isolering runtom, plåtreglar och gips.
På toppen 400mm lösull - skulle jag göra om det så hade jag hittat på nåt annat än lösull, det var ett h-e att få dit
All isolering direkt mot tanken, jag kan inte tänka mig att det skulle kunna bli kondens där...
Så gjorde jag.
Isoleringen ska vara så tät som möjligt, det bästa är om inte luften kan röra sig alls runt tanken..obba skrev:
Ang kondens så är det ingen risk för det eftersom tanken aldrig kommer att vara kallare än omgivningen..
Klicka här för att svara