Tjena.

Jag är ganska nyinflyttad och funderar om jag behöver dom här rackarna? Har en Focus-panna.
IMAG1644.jpg

De ser inte så jätteanvända ut sedan tidigare heller.

Jag eldar primärt med ved men ibland byter jag och monterar dit Värmebaronen pelletsbrännare.

Jag tycker väl det funkar bra nu men vad blir skillnaden?

Tack på förhand.
Hälsningar Micke. :):o
 
Att du inte behöver kasta in onödigt mycke ved. Räkna med klagomål från kråkorna.
 
Jag ska ha dom monterade då alltså?
 
Jag har mina plåtar på ett altare där jag tillbedjer deras fantastiska förmåga att omvända hög rökgastemperatur till vattenvärme i mitt värmesystem.
Tyvärr så verkar jag ha fallit i onåd hos panngudarna sen jag plockade ut dem och började tillbe baffelplåtarna och rökgastempen tyvärr ökat...
 
Men är du dum i huvet eller? Skriv så man förstår.
 
Bafflarna gör så att rökgaserna värmer upp vattnet snabbare så ja du ska ha i dem.
Tog ur mina och det tog avsevärt längre tid för pannvattnet att bli varmt och ett extra ilägg med ved.
Har väldigt trångt i pannrummet så jag orkade inte sätta in dem igen förrän jag såg fakta.
Men kråkorna blev glada iallafall.
 
Aha tack. :-)
Då ska jag peta i dom ;-)
 
Jag har två stycken.
Ska jag använda både det övre och det undre gallret?

Spelar det nån roll om jag eldar med ved eller pellets?
 
Du ska nog ha båda i och jag tror inte det har betydelse vilket du eldar med.
Rökgaserna e nog lika höga skulle jag tro kanske att veden har högre men tror inte det e så mycket.
Se till att sota dem ofta bara för sot o aska isolerar.
 
Tack för hjälpen. :-)

Normalt sett då, hur ofta ska man sota ur pannan?
Jag brukar göra det lite när jag känner för det, ibland varje vecka, ibland varannan, nån gång har det gått längre tid.

Nåt jag tycker är svårt är att göra rent bakväggen i eldstaden. Man kommer liksom åt dåligt.
 
Ja det e lite bökigt att komma åt men jag brukar sota 1 ggn i veckan bafflarna varannan vacka.
Dem flesta jag prata med sotar var vecka.
 
Ok, tack. :-)
 
När du kör pellets (som pannan passar bäst för)så kolla med 1 st baffel först och kolla rökgastemp..Det kan ju bli bakvärme med bägge i alltså för högt mottryck,,beroende på vilken effekt du kör på brännaren och skorsten etc...Så prova med en och kolla först;)

Mvh
 
Ok, tack för hjälpen. :-)

Jag vet att pannan passar bäst för pellets. Men jag vedar 95% med den.
Jag pelletsar när jag åker bort och sambon är ensam hemma, eller när det är riktigt kallt ute.

Jag stoppa i dom där igårkväll, sen har jag inte eldat nåt sen dess men jag ska väl ner snart.

Heter det bafflar? Jag vet inte varför jag skrev så egentligen. Ser ju mer ut som en kam, en kratta, kylfläns, ja jag vette fan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.