Hej

Från min panna går ett rör som det rinner ut vatten ur när pannan blir för varm. Något slags övertryckskydd gissar jag. Problemet är att det har börjat droppa där jämt nu. Ca en liter per timme droppar det. Antar att det är vatten från mitt slutna system som droppar ut, stämmer det? Borde inte trycket i min trycktank sjunka då? Det gör det inte... Ska det vara luft i trycktanken? Sitter en "däckventil" på toppen av trycktanken som det pyser luft ur om man trycker på den.

pannan_med_text.jpg

Varför droppar det?
Var kommer vattnet ifrån?
Ska det vara luft i trycktanken?

Jag skulle gissa att det är din SYR-ventil som inte håller riktigt tätt. Du har en ventil som öppnar för kallvatten som sen passerar igenom en kylslinga i pannan. Den funkar som en nödkylning om pannan skulle gå i kok. Alltså är det inte vatten från det slutna värmesystemet som läcker ut, därför håller trycket sig.
Du ska ha luft i expansionskärlet ja.

Var sitter SYR-ventilen? Inne i pannan?

tlundberg skrev:
Var sitter SYR-ventilen? Inne i pannan?
Det är den du ser till höger ovanpå pannan. Den har en givare kopplad till expansionsledningen som känner av temperaturen. Blir det för varmt så öppnar ventilen och släpper in kallt vatten.

Aha :)

Vill bara nämna, så det inte blir några missförstånd, det är inte röret som SYR-ventilen sitter på som det droppar vatten från. Det är alla med på va?

Ska det hända något när man trycker på den röda knappen? Det gör det inte vad jag kan se...

Kan tillägga, om det spelar någon roll, att jag har egen brunn med väldigt surt vatten. Satte in ph-höjande filter för bara någon vecka sedan, så alla rör/packningar/ventiler och så vidare har suttit i en ganska elak miljö. Och i det slutna systemet har jag fortfarande gammalt surt vatten kvar, har inte bytt ut det.

tlundberg skrev:
Aha :)

Vill bara nämna, så det inte blir några missförstånd, det är inte röret som SYR-ventilen sitter på som det droppar vatten från. Det är alla med på va?

Ska det hända något när man trycker på den röda knappen? Det gör det inte vad jag kan se...
Precis. Det röret som går ner i pannan efter ventilen, går i en slinga, som sen mynnar ut i det röret som kommer upp bakom

Perfekt, då har jag koll på den biten :) Men vad ska hända när jag trycker på den röda knappen då?

tlundberg skrev:
Perfekt, då har jag koll på den biten :) Men vad ska hända när jag trycker på den röda knappen då?
Den borde öppna då. De flesta termiska temperaturbegränsare brukar ha en knapp eller vred som man kan öppna den manuellt med.

Så när jag trycker på den röda knappen borde det alltså börja rinna ur röret? Det gör det inte... Däremot droppar det mycket mindre ur röret nu efter jag har tryckt en massa gånger på den röda knappen. Droppar kanske 1l/dygn nu i stället för 1l/h som det var förut!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.