3 984 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
35 kw panna till 3000 liter, effekt?
Sida 1 av 2
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
har en effecta lambda 35 med 3000 liter ackumulatorvolym.
effekta själva rekomenderar som bekant 1500 liter till denna panna för att fylla tanken på ett inlägg.
Då borde 3000 liter klara två inlägg, eller hur?
efter ett inlägg utan värmeuttag har jag 80-80-30 i tankarna och ett halvt inlägg till verkar vara på gränsen innan kok (har inte vågat testa vad som händer om man lägger i mer)
men om man räknar på det så rymmer tankarna 174kwh (3000 liter 40-90 grader)
pannan ger (om vi räknar optimalt) 175kwh (145 liter torr björkved, 90% verkningsgrad)
och om man räknar lite grovt så ger pannan 170kwh (35kw i 5 timmar på ett inlägg)
vad är det som inte stämmer, i teorin borde jag fylla tankarna på ett inlägg och skulle gå i kok om man bara hade 1500 liter ack enl. rek??
är det så mkt förluster i rör och isolering eller ger pannan så långt under den utlovade effektiviteten eller är det jag som eldar "fel"?
skulle vara roligt om andra som har samma panna kommer med lite input.
effekta själva rekomenderar som bekant 1500 liter till denna panna för att fylla tanken på ett inlägg.
Då borde 3000 liter klara två inlägg, eller hur?
efter ett inlägg utan värmeuttag har jag 80-80-30 i tankarna och ett halvt inlägg till verkar vara på gränsen innan kok (har inte vågat testa vad som händer om man lägger i mer)
men om man räknar på det så rymmer tankarna 174kwh (3000 liter 40-90 grader)
pannan ger (om vi räknar optimalt) 175kwh (145 liter torr björkved, 90% verkningsgrad)
och om man räknar lite grovt så ger pannan 170kwh (35kw i 5 timmar på ett inlägg)
vad är det som inte stämmer, i teorin borde jag fylla tankarna på ett inlägg och skulle gå i kok om man bara hade 1500 liter ack enl. rek??
är det så mkt förluster i rör och isolering eller ger pannan så långt under den utlovade effektiviteten eller är det jag som eldar "fel"?
skulle vara roligt om andra som har samma panna kommer med lite input.
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
kan tillägga att ovanstående gäller när jag eldar med finkluven torr björkved som staplats tätt i magasinet, brinner i 5 timmar (6 timmar om man räknar med uppstart och avslutning) med 12 graders diff på laddpaketet. co2 har jag på 13.5
Börja med att mäta den verkliga exakta volymen i vedmagasinet. Höjd, bredd och djup? Sedan mäter du ungefär hur lång din ved är. Lyckas du packa och få in 145 L ved i din Lamda 35 i ett inlägg? Tror knappast det!
Eftersom den flesta panntillverkare "saltar" sina vedmagasinvolymer (speciellt öststatpannor) samt att vedklabbarnas utseende och form är ännu mer avgörande på hur mycket "fast volym" man kan fylla, så är det svårt att göra teoretiska effektberäkningar om man inte vet torrhalten och väger veden först.
Eftersom den flesta panntillverkare "saltar" sina vedmagasinvolymer (speciellt öststatpannor) samt att vedklabbarnas utseende och form är ännu mer avgörande på hur mycket "fast volym" man kan fylla, så är det svårt att göra teoretiska effektberäkningar om man inte vet torrhalten och väger veden först.
Hoj!
Tror du, precis som jag i början, blir lite nervig när man kommer upp i 80 grader för det är ju så nära 100 grader.
Räknar man på vad det går åt för teoretisk energi för att höja 3000 liter 80 grader till 90 grader dvs dt 10 grader så blir det 34 kWh dvs nästan exakt en timmes eldande i din panna. Du skriver att efter ett ilägg är tanken 80-80-30, det innebär ju då, återigen grovt räknat,att din knappt halvfull tank ska ta emot 2 timmar eldande för att få 80-80-80 och då har du en timme kvar för att få 90-90-90.
/M
Tror du, precis som jag i början, blir lite nervig när man kommer upp i 80 grader för det är ju så nära 100 grader.
/M
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
Tigger: du har helt rätt, när tankarna kommit upp i 80-80-80 börjar jag bli nervig för att lägga i mer. vad händer om man råkar lägga i lite för mkt? kaskader av vatten på tak och i källare samt brustna rör när 3500 liter vatten går till ånga eller stannar bara pannfläkten innan den kokar och tempen lugnar sig??
jag ska ta och mäta vedmagasinet och väga veden nästa eldning för där har ni ju en poäng. dessutom blir det ju lite blindutrymmen som man inte kommer ifrån.
kan det vara åt andra hållet då, att den ger mer än 35kw? för finns ju inte en chans att 1500 liter tar emot ett fullt inlägg.
innan jag köpte pannan sa alla man frågade att ett inlägg brinner i ungefär 3-4 timmar och det fyller en 1500 tank "lagomt".
En j*vla tur att man inte lyssnade på installatörernas och försäljarnas rekomendation.
jag ska ta och mäta vedmagasinet och väga veden nästa eldning för där har ni ju en poäng. dessutom blir det ju lite blindutrymmen som man inte kommer ifrån.
kan det vara åt andra hållet då, att den ger mer än 35kw? för finns ju inte en chans att 1500 liter tar emot ett fullt inlägg.
innan jag köpte pannan sa alla man frågade att ett inlägg brinner i ungefär 3-4 timmar och det fyller en 1500 tank "lagomt".
En j*vla tur att man inte lyssnade på installatörernas och försäljarnas rekomendation.
Försäljarna och installatörerna vet att 1500L (2st 750 tankar) får de flesta plats med. Större chans att de får sälja panna och köret då. Samt att kostanden på tankarna blir mindre för kunden, vilket gör att installatören kan grisa mer på själva kopparrören, kopplingar och arbetskostnad.
kickass:
Min teoretiska beräkning från 80-80-80 till 90-90-90 stämmer fortfarande. Dvs en timmes brinntid till får du i tanken. Det som händer är att laddkopplet, om det funkar som det ska, höjer dina 80 grader med laddkoppelsdiffen på 12 grader till 92 grader. Blir uttempen från panna mer än 95 grader så stänger pannan av pannfläkten, men fortsätter att köra laddkopplet (iallafall på effecta 60 pannan).
Min teoretiska beräkning från 80-80-80 till 90-90-90 stämmer fortfarande. Dvs en timmes brinntid till får du i tanken. Det som händer är att laddkopplet, om det funkar som det ska, höjer dina 80 grader med laddkoppelsdiffen på 12 grader till 92 grader. Blir uttempen från panna mer än 95 grader så stänger pannan av pannfläkten, men fortsätter att köra laddkopplet (iallafall på effecta 60 pannan).
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
enligt manualen så ska fläkten stanna elektroniskt när panntempen överstiger 95 grader och skulle temperaturen öka ytterligare så slår ett mekaniskt överhettningsskydd till.
för det första så stängs inte min fläkt av förränn panntempen visar 108 grader och då är det den mekaniska grejen bak på pannan som löser ut.
sen så förstår jag inte riktigt vad dom menar. om fläkten redan stängts av elektroniskt vid 95 grader. vad hjälper det då att även det mekaniska skyddet slår till om tempen fortfarande ökar?
(vilket den gör då det är bra drag i skorstenen även utan fläkten om det är kallt och blåsigt ute..)
nästan 100% påslag. men vi "fick" ju 20% rabatt
själv så bojkottade jag alla installatörer som sa att allt över 1500 liter var onödigt och överdrivet så där gick dom i sin egen fälla
för det första så stängs inte min fläkt av förränn panntempen visar 108 grader och då är det den mekaniska grejen bak på pannan som löser ut.
sen så förstår jag inte riktigt vad dom menar. om fläkten redan stängts av elektroniskt vid 95 grader. vad hjälper det då att även det mekaniska skyddet slår till om tempen fortfarande ökar?
(vilket den gör då det är bra drag i skorstenen även utan fläkten om det är kallt och blåsigt ute..)
jag tyckte han var duktig på att grisa med materialpåslaget iaf.Åskar skrev:
nästan 100% påslag. men vi "fick" ju 20% rabatt
själv så bojkottade jag alla installatörer som sa att allt över 1500 liter var onödigt och överdrivet så där gick dom i sin egen fälla
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
hm.. nu om man räknar lite grovt igen så 80-80-30 innehåller 92,8kwh och för att komma upp till 90-90-90 så blir det ytterligare 92,8kwh. altså för att fylla tanken från 30 till 90 grader krävs exakt två ilägg. med det förutsätter att man tömmer tanken helt. jag kan utnyttja ned till 40 grader.
hade jag nu haft 1500 liter skulle jag altså vara tvungen att vänta tills tanken är heltom innan man kan slänga in ett nytt lass.
det ger en medeleffekt på 18,5kw. är inte det rätt uselt för en 35kw panna??
hade jag nu haft 1500 liter skulle jag altså vara tvungen att vänta tills tanken är heltom innan man kan slänga in ett nytt lass.
det ger en medeleffekt på 18,5kw. är inte det rätt uselt för en 35kw panna??
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
gick ner och mätte nu, 55 x 64 x 40 cm. vilket ger 143 liter. inte så tokigt då faktiskt.
men nu använder ju jag 50cm ved vilket genast minskar volymen till 128 liter.
men nu använder ju jag 50cm ved vilket genast minskar volymen till 128 liter.