Artikeln säger väl inget om gamla pannor...Säger mer att elda med ved är och förblir en konst...:)
 
kulle
knekten skrev:
Artikeln säger väl inget om gamla pannor...Säger mer att elda med ved är och förblir en konst...:)
:thumbup:
 
Konst må vara men inte omöjligt att lära sig. Ett väldigt bra tips till en ny vedeldare är att be sotaren sätta av en timme extra vid sotningen. Sätt på kaffehurran och bre mackor och be sotar´n göra upp en brasa och förklara hur man ska tänka och göra med just Din panna/kamin.
Sköter man korten rätt finns en eldarmentor bara ett telefonsamtal bort om nya funderingar dyker upp.

Ett annat mer tidsödande alternativ är att hänga på Byggahus i timtal och läsa vad Ni experter skriver. (Fast nog så trevligt kanske):cool:
 
gött följer punkterna bra.. förutom 1,.. annars tänder med diesel snabb uppstart,,

eldar med nedre luckan helt öppen (bra lufttillförsel dånar som fan i pannan)

ryker inte svart utan vitt.

. rögastempen ligger på 320grader (pipan tål 450g)

laddomaten på fullkräm och ladda tankar

finns bara grå svart puder i pipan :)
 
johanpelle skrev:
Men hjälper det mot dem som tävlar om att elda ved i äldsta pannan eller billigaste och sämsta kökspannan?
[länk]

haha en gammal köksnora som eldas mot radiator kretsen de är att fina grejjer :)
 
  • Gilla
WAnne
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.