2 211 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Använda impopulär laddomat 5030?
Pannrummet mitt är förlitet o 2m3 acken för klen.
Vilket leder mig till att klämma in en 2-alt 3m3 ack till i garaget via kulvert.
Garaget står 20m bort samt 2m lägre än huset. Tanken där är bara tänkt som slav och som garagevärme.
Efter lite efterforskande så verkade laddomat 5030 bra. Den skulle känna av tempen i huvudtanken och ladda över till slaven när huvudtanken var full samt ladda tillbaka när huvudtanken började bli tom.
Problemet är bara det att när man läser här på forat om laddomat 5030 så verkar det alltid avrådas från att användas 5030, så vad skall jag då använda istället?
Vilket leder mig till att klämma in en 2-alt 3m3 ack till i garaget via kulvert.
Garaget står 20m bort samt 2m lägre än huset. Tanken där är bara tänkt som slav och som garagevärme.
Efter lite efterforskande så verkade laddomat 5030 bra. Den skulle känna av tempen i huvudtanken och ladda över till slaven när huvudtanken var full samt ladda tillbaka när huvudtanken började bli tom.
Problemet är bara det att när man läser här på forat om laddomat 5030 så verkar det alltid avrådas från att användas 5030, så vad skall jag då använda istället?
Det blir säkert bra för din del, men 5030 har sina brister. Ta inte mina ord på för stort allvar, men detta är vad jag kommer ihåg.
Du kan inte ladda ur rreservtanken till under 40 grader.
Har du dåligt fungerande skiktning i huvudtanken kan man hamna i ett läge där vattnet i tankarna snurrar runt tills hela systemet är under 40 grader.
Rören måste vara RIKTIGT ordentligt isolerade annars kommer du med jämna mellanrum kyla tanktoppen vilket kan leda till ovanstående problem.
På sommaren är det inget vidare, eller så fort förbrukningen är riktigt låg stora förluste och kylning av tanktopp som jag skrev ovan.
Man ska se till så att givaren på reservtanken inte sitter så att värmen från huvudtanken kan självcirkulera dit, då kan det bli problem med att tanktoppen kyls.
På det stora hela är jag positiv till 5030 i ex ditt fall, men det gäller att vara noggrann vid installationen så slipper man ovanstående bekymmer, alt gör man en egen styrning och använder bara pumparna........fast det låter ju också dumt.
Du kan inte ladda ur rreservtanken till under 40 grader.
Har du dåligt fungerande skiktning i huvudtanken kan man hamna i ett läge där vattnet i tankarna snurrar runt tills hela systemet är under 40 grader.
Rören måste vara RIKTIGT ordentligt isolerade annars kommer du med jämna mellanrum kyla tanktoppen vilket kan leda till ovanstående problem.
På sommaren är det inget vidare, eller så fort förbrukningen är riktigt låg stora förluste och kylning av tanktopp som jag skrev ovan.
Man ska se till så att givaren på reservtanken inte sitter så att värmen från huvudtanken kan självcirkulera dit, då kan det bli problem med att tanktoppen kyls.
På det stora hela är jag positiv till 5030 i ex ditt fall, men det gäller att vara noggrann vid installationen så slipper man ovanstående bekymmer, alt gör man en egen styrning och använder bara pumparna........fast det låter ju också dumt.
Det var då själve f..
3 försök att posta ett tack utan att lyckas!
Tack iaf.
Mitt 1rörs radiatorsystem medger inte allt för låga returtemper för då blir köket och gästrummet otillräckligt varma. så om returtempen håller sig på 40g så är det ungefär vad jag har haft hela vintern.
Nu gäller det bara att lyckas kläma in detta projektet i schemat med...
3 försök att posta ett tack utan att lyckas!
Tack iaf.
Mitt 1rörs radiatorsystem medger inte allt för låga returtemper för då blir köket och gästrummet otillräckligt varma. så om returtempen håller sig på 40g så är det ungefär vad jag har haft hela vintern.
Nu gäller det bara att lyckas kläma in detta projektet i schemat med...
Klicka här för att svara