fick rådet av en kille att svetsa igen plåtarna där kylslingan normalt ska sitta, pga att dom börjar läcka där efter några år. nu har jag beställt en innova o undrar hur jag ska göra, är de lika bra att svetsa igen eller ? ska väl tilläggas att hans panna är nu 17år o de kan ju ha hänt en del på dom åren. kommer inte ihåg vilket år den hade sprunge läck.. åter till frågan. bör jag svetsa igen dom plåtarna när jag får hem pannan? kommer ej ha nån kylslinga i pannan
 
Det räcker med att efterdra bultarna var 10-15 år
 
Matss skrev:
Det räcker med att efterdra bultarna var 10-15 år
låter bra de. inget man behöver oroa sig för då..
 
H
Fixade min i vintras som är i från -91. Packningen som var där var som bakelit mera än gummi så mitt råd ÄR att byta den. Priset för packningen var inte många kronor.
I mina ögon så funkar det INTE att efterdra dom muttrana.

/Henrik
 
H-Thomasson skrev:
Fixade min i vintras som är i från -91. Packningen som var där var som bakelit mera än gummi så mitt råd ÄR att byta den. Priset för packningen var inte många kronor.
I mina ögon så funkar det INTE att efterdra dom muttrana.

/Henrik

va kör du me för gummimatrial då?
 
Jag ändrar mig till att efterdra var 10:e år och byta packning var 20:e ;)

Finns annat du bör oroa dig mer över, tex den billiga plasten dom valde till magnetventilen på diskmaskinen...
 
H
Gummit köper du från BAXI. Bara å ringa Tel: 0515-171 10 så ligger det i brevlådan om någon dag.
http://www.baxi.se/
 
H-Thomasson skrev:
Gummit köper du från BAXI. Bara å ringa Tel: 0515-171 10 så ligger det i brevlådan om någon dag.
[länk]
kan dom ha bytt gummiblandning sen 91 kanske? kanske från bakelit till ett riktigt åldersbeständigt gummi?
 
-obba- Har du inte tittat på nån annan packningsfri panna,säkert att du måste ha en baxi??:)
 
knekten skrev:
-obba- Har du inte tittat på nån annan packningsfri panna,säkert att du måste ha en baxi??:)

pannan är beställd o kommer på onsdag. bara lite nyfiken på om de är fler som haft problem med just den packningen.
 
H
Allt gummi torkar med tiden, så är det bara. Sen att en panna blir varmt/kall gör inte saken bättre. Det jag skrev om bakelit var mera som en jämförelse om hur torr och hård den var den jag bytte ut. Men visst kan dom ha bytt material i packningen
sedan -91, det ska jag inte uttala mig om. Vad gör det om man måste byta en packning varje 20 år på en annars perfekt spis.:)

/Henrik
 
H-Thomasson skrev:
Allt gummi torkar med tiden, så är det bara. Sen att en panna blir varmt/kall gör inte saken bättre. Det jag skrev om bakelit var mera som en jämförelse om hur torr och hård den var den jag bytte ut. Men visst kan dom ha bytt material i packningen
sedan -91, det ska jag inte uttala mig om. Vad gör det om man måste byta en packning varje 20 år på en annars perfekt spis.:)

/Henrik
ne precis, jag ser inte de som ett problem, mest bara nyfiken på allt som är bra o mindre bra. mest så man kan ha lite koll i framtiden..
 
H
Kom på ett till " fel" jag hade i vintern på pannan: Har nyss köpt huset som pannan är byggt runt:rolleyes:. Fläkten var lite slö i uppstarten så jag hade problem att få fart på elden. Felet var att kondining som sitter på fläktmotorn var trasig/dålig. Beställde en ny startkoning från Elfa så blev det fart på fläkten igen. Priset för kodning var inte heller många kronor.
 
H-Thomasson skrev:
Kom på ett till " fel" jag hade i vintern på pannan: Har nyss köpt huset som pannan är byggt runt:rolleyes:. Fläkten var lite slö i uppstarten så jag hade problem att få fart på elden. Felet var att kondining som sitter på fläktmotorn var trasig/dålig. Beställde en ny startkoning från Elfa så blev det fart på fläkten igen. Priset för kodning var inte heller många kronor.

okej. om man ser till att pannan din är 20 år gammal så känns de som "bra" kvalitet hur som helst. självklart skönt att de är billigt att byta vissa slitage delar.
 
fick hem pannan idag o de va nya modellen utan nån plåt för kylslingan, utan vanliga rör som de satt pluggar i. de tackar man för, då sliper man oroa sig för läckage på de stället:-)
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.