Är på gång att bygga ett flislager och undrar om det finns nån som har lite erfarenheter om flislagring?
Lagret kommer att byggas ihop med en ny maskinhall och blir i princip en bottenplatta med tre väggar och en helt öppen sida och det kommer att rymma ca 150-200m3.

Det skulle vara värdefullt att få synpunkter, tips och erfarenheter av nån som har byggt nåt liknande.

Det jag funderar mest på är möjlighet att torka/ventilera flisen. Har funderat på allt från några enkla dräneringsrör för att ventilera flisen eller en mer avancerad torkanläggn.
Har sett att många bara lagrar flisen i en hög utan ventilation så kanske är det onödigt att lägga pengar på en tork?

Hur gör du?

Hur mycket kommer du göra av med under ett år? Det är dumt att lägga upp för stora högar eftersom det sker nerbrytning av flisen och utvecklas värme i den. Har du bara fått ner fukthalten under 25% så kan du lägga det oluftat.

Flispannan är inte i bruk ännu så jag vet inte exakt vad förbrukningen blir men troligtvis runt 100m3/år.
Vill att ha minst 150 m3 i lager så man klarar en vargavinter men kommer i framtiden i princip inte att lagra mer än en årsförbrukning.
Kommer att flisa eget virke (mest löv) som avverkas på vintern, ligga i trave över sommaren och flisas på hösten.
Vet inte vilken fukthalt de hamnar på, beror kanske lite på vädret, men de skulle va intressant att veta?
Har även hört att man begränsar värmeutvecklingen om man aldrig lägger mer än 3 meter högt.

Jag flisar på hösten och har väl en 50-60 m3 i en hög utan någon mer ventilation än att porten är öppen en tid.
Värmen som utvecklas torkar flisen på ett par veckor.
Jag har aldrig haft problem med mögel

Skickar en idolbild på flishögen

• flis.jpg
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.