Är på gång att bygga ett flislager och undrar om det finns nån som har lite erfarenheter om flislagring?
Lagret kommer att byggas ihop med en ny maskinhall och blir i princip en bottenplatta med tre väggar och en helt öppen sida och det kommer att rymma ca 150-200m3.
Det skulle vara värdefullt att få synpunkter, tips och erfarenheter av nån som har byggt nåt liknande.
Det jag funderar mest på är möjlighet att torka/ventilera flisen. Har funderat på allt från några enkla dräneringsrör för att ventilera flisen eller en mer avancerad torkanläggn.
Har sett att många bara lagrar flisen i en hög utan ventilation så kanske är det onödigt att lägga pengar på en tork?
Hur gör du?
Lagret kommer att byggas ihop med en ny maskinhall och blir i princip en bottenplatta med tre väggar och en helt öppen sida och det kommer att rymma ca 150-200m3.
Det skulle vara värdefullt att få synpunkter, tips och erfarenheter av nån som har byggt nåt liknande.
Det jag funderar mest på är möjlighet att torka/ventilera flisen. Har funderat på allt från några enkla dräneringsrör för att ventilera flisen eller en mer avancerad torkanläggn.
Har sett att många bara lagrar flisen i en hög utan ventilation så kanske är det onödigt att lägga pengar på en tork?
Hur gör du?
Flispannan är inte i bruk ännu så jag vet inte exakt vad förbrukningen blir men troligtvis runt 100m3/år.
Vill att ha minst 150 m3 i lager så man klarar en vargavinter men kommer i framtiden i princip inte att lagra mer än en årsförbrukning.
Kommer att flisa eget virke (mest löv) som avverkas på vintern, ligga i trave över sommaren och flisas på hösten.
Vet inte vilken fukthalt de hamnar på, beror kanske lite på vädret, men de skulle va intressant att veta?
Har även hört att man begränsar värmeutvecklingen om man aldrig lägger mer än 3 meter högt.
Vill att ha minst 150 m3 i lager så man klarar en vargavinter men kommer i framtiden i princip inte att lagra mer än en årsförbrukning.
Kommer att flisa eget virke (mest löv) som avverkas på vintern, ligga i trave över sommaren och flisas på hösten.
Vet inte vilken fukthalt de hamnar på, beror kanske lite på vädret, men de skulle va intressant att veta?
Har även hört att man begränsar värmeutvecklingen om man aldrig lägger mer än 3 meter högt.
Klicka här för att svara
