5 137 läst ·
35 svar
5k läst
35 svar
snabbt sjunkande rökgaser?
Sida 1 av 3
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
jag blir så less, snart går jag på direktverkande el. det strular iallafall inte 
nu dom här senaste gångerna jag eldat har det gått bra den första timmen, co2 13% och rökgaser stadigt på 160 grader. sen helt plötsligt dyker rökgaserna kraftigt ned mot 80-90 på under en minut.
jag kan få liv i pannan igen genom att öppna vedluckan men med en övertändning som heter duga till följd..
efter det sp brinner det ett litet tag men sen är det samma sak igen och pannan tjärar nåt fruktansvärt om jag inte håller den i liv på detta sätt.
nån som har varit med om nåt liknande?
pannan är en effecta lambda 35, eldar torr grovkluven björkved.
nu sist så gjorde jag en riktig storservice, askat o sotat överallt, rengjort primär/sekundär kanaler och spjäll, rengjort rökgasfläkten, kalibrerat lambdasonden mm.
men ingen skillnad, sitter här och måste vakta pannan så den får brinna ut inlägget utan att tjära ihop sig helt..
Edit: jag har ingen motdragslucka men brukar ha sotluckan på glänt annars blir det för mkt drag. har funkat bra sen jag installerade pannan i september
om jag nu stänger sotluckan helt så ökar rökgaserna till 180-185 grader dvs onormalt högt för mig men då kvävs iaf inte elden...
är det skorsten som har beckat ihop tro?
nu dom här senaste gångerna jag eldat har det gått bra den första timmen, co2 13% och rökgaser stadigt på 160 grader. sen helt plötsligt dyker rökgaserna kraftigt ned mot 80-90 på under en minut.
jag kan få liv i pannan igen genom att öppna vedluckan men med en övertändning som heter duga till följd..
efter det sp brinner det ett litet tag men sen är det samma sak igen och pannan tjärar nåt fruktansvärt om jag inte håller den i liv på detta sätt.
nån som har varit med om nåt liknande?
pannan är en effecta lambda 35, eldar torr grovkluven björkved.
nu sist så gjorde jag en riktig storservice, askat o sotat överallt, rengjort primär/sekundär kanaler och spjäll, rengjort rökgasfläkten, kalibrerat lambdasonden mm.
men ingen skillnad, sitter här och måste vakta pannan så den får brinna ut inlägget utan att tjära ihop sig helt..
Edit: jag har ingen motdragslucka men brukar ha sotluckan på glänt annars blir det för mkt drag. har funkat bra sen jag installerade pannan i september
om jag nu stänger sotluckan helt så ökar rökgaserna till 180-185 grader dvs onormalt högt för mig men då kvävs iaf inte elden...
är det skorsten som har beckat ihop tro?
Redigerat:
Tilluft till pannrummet?
180 grader är ingen hög rökgastemp, normalt vill jag påstå. Sen är det inte säkert att man behöver motdragslucka, beror på kombination panna-skorsten.
180 grader är ingen hög rökgastemp, normalt vill jag påstå. Sen är det inte säkert att man behöver motdragslucka, beror på kombination panna-skorsten.
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
jodå tilluft finns det, källarytterdörren på vid gavel 
nej 180 grader är inte onormalt högt på så sätt men JAG har alltid haft ca 160 grader och helt plötsligt ligger den på 180 grader trots nysotad panna.
jag frågade sotarn om motdragslucka men han sa att prova utan och se om du behöver.
det har ju visat sig att hela hösten och vintern som nu fram till mitten av april har det funkat bra med att ha sotluckan lite på glänt bara.
hade det varit dålig drag pga varmt väder brukar det ju bli bättre och bättre ju varmare skorsten blir.
i det här fallet är det kanondrag i början men verkar bli sämre och sämre ju mer jag eldar.. hm..
får väl prova feja skorsten med en sånhär jula grej kanske
nej 180 grader är inte onormalt högt på så sätt men JAG har alltid haft ca 160 grader och helt plötsligt ligger den på 180 grader trots nysotad panna.
jag frågade sotarn om motdragslucka men han sa att prova utan och se om du behöver.
det har ju visat sig att hela hösten och vintern som nu fram till mitten av april har det funkat bra med att ha sotluckan lite på glänt bara.
hade det varit dålig drag pga varmt väder brukar det ju bli bättre och bättre ju varmare skorsten blir.
i det här fallet är det kanondrag i början men verkar bli sämre och sämre ju mer jag eldar.. hm..
får väl prova feja skorsten med en sånhär jula grej kanske
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
japp denna panna gör det OM tempen kommer upp i 95 grader men den ligger stadigt på 84 grader och fläkten stannar inte.
jag har kalibrerat lambdasonden och spjällen verkar reglera som dom ska, men när rökgaserna sjunker så sjunker så även co2 halten så den öppnar primär mer och mer tillslut så står den helt öppen men elden kvävs iaf..
nu tuffar pannan och värmer iaf men rökgaserna ligger nu uppåt 190 grader och den kämpar med att hålla uppe co2 till 13.5.
i vanliga fall brukar primär vara ca 30% och sekundär 70% när förbränningen kommit igång ordentligt men nu är det snarare tvärtom, dvs måste ha mycket primär för att hålla uppe farten.
precis som att den inte skulle få luft eller kanske inte får iväg rökgaserna.
har varit uppe o kollat skorsten, ser inga konstigheter förutom en massa svart pulver (ungefär som svart grovkornig sand) längst ner i sotluckan.
hade ca 60 grader 1 meter ner i skorsten när rökgaserna låg på 170 grader.
jag har kalibrerat lambdasonden och spjällen verkar reglera som dom ska, men när rökgaserna sjunker så sjunker så även co2 halten så den öppnar primär mer och mer tillslut så står den helt öppen men elden kvävs iaf..
nu tuffar pannan och värmer iaf men rökgaserna ligger nu uppåt 190 grader och den kämpar med att hålla uppe co2 till 13.5.
i vanliga fall brukar primär vara ca 30% och sekundär 70% när förbränningen kommit igång ordentligt men nu är det snarare tvärtom, dvs måste ha mycket primär för att hålla uppe farten.
precis som att den inte skulle få luft eller kanske inte får iväg rökgaserna.
har varit uppe o kollat skorsten, ser inga konstigheter förutom en massa svart pulver (ungefär som svart grovkornig sand) längst ner i sotluckan.
hade ca 60 grader 1 meter ner i skorsten när rökgaserna låg på 170 grader.
Jag har en Effecta 35 från 2009 och enda fel jag haft på den som även kan ge detta symptom är kärvande spjällaxlar. Eftersom de styrs av stegmotorer är de inte så kraftiga och ingen återkoppling på verkligt läge finns. Första vintern fick jag smörja upp bussningar och spjällbladen med lite grafit, sen dess inga hängningar mer. Jag förutsätter nu att du även på din nyare panna har samma rosettventiler som sitter så till att man inte vet hur de står utan att lossa inklädnaden.
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
jag kör utan inklädnaden just för att inspektera spjällen och dom verkar fungera.
vid avstängning så står bägge stängd, vid uppstart 30/70 och det verkar också stämma.
jag har dessutom tagit isär dom, tvättat rent och känt så dom löper lätt samt suttit och inspekterat dom under drift och dom rör sig precis som dom ska =/
i manualen till pannan står det att man ska justera dom med insexskruven på spjällaxeln, vet inte om jag har en nyare modell än den i manualen men jag har ju fjädrar som själv sköter anliggningen mot pannan.
(i manualen står förvisso också att fläkten ska stanna vid 95 grader, men min stannar vid 98 grader, precis som manualen till gamla woody lambda säger, har jag fått den gamla "programvaran" tro?)
min panna är förresten tillverkad oktober 2011 enligt typbrickan på pannan men jag installerade den i september

vid avstängning så står bägge stängd, vid uppstart 30/70 och det verkar också stämma.
jag har dessutom tagit isär dom, tvättat rent och känt så dom löper lätt samt suttit och inspekterat dom under drift och dom rör sig precis som dom ska =/
i manualen till pannan står det att man ska justera dom med insexskruven på spjällaxeln, vet inte om jag har en nyare modell än den i manualen men jag har ju fjädrar som själv sköter anliggningen mot pannan.
(i manualen står förvisso också att fläkten ska stanna vid 95 grader, men min stannar vid 98 grader, precis som manualen till gamla woody lambda säger, har jag fått den gamla "programvaran" tro?)
min panna är förresten tillverkad oktober 2011 enligt typbrickan på pannan men jag installerade den i september
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "insexskruven"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
jaha nu har pannan brunnit i 6 timmar utan större problem förutom att rökgaserna har ökat från 170 grader till 210 grader och co2 pendlar ordentligt mellan 11-14, pannan hinner inte kompensera hm...
Edit: nu börjar jag nästan bli orolig, har en konstant tempdiff på laddpaketet på 16 grader (66in 82ut), vilket motsvarar nästan 50kw!!! :eek: normalt har jag 10 grader (70in 82ut)
Edit: nu börjar jag nästan bli orolig, har en konstant tempdiff på laddpaketet på 16 grader (66in 82ut), vilket motsvarar nästan 50kw!!! :eek: normalt har jag 10 grader (70in 82ut)
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
jaja, tankarna blev fyllda och det blev precis rätt mängd ved som tur var.
men såhär ska det inte vara, ingen som har någon idé? kan det bli detta fenomen om skorsten börjar bli tät?
tycker att det borde ryka in då istället men men..
eller är det så enkelt att det är väderförhållandet som spökar?
men såhär ska det inte vara, ingen som har någon idé? kan det bli detta fenomen om skorsten börjar bli tät?
tycker att det borde ryka in då istället men men..
eller är det så enkelt att det är väderförhållandet som spökar?
vad har du för skorsten area längd typ mm har du stängt sotluckan nu ,för den skall absolut vara det
måste du reducera draget skall det vara med motdragslucka,om det överhuvud taget behövs till en fläktstyrd panna kolla o sota skorsten om du misstänker att det är sot i den
måste du reducera draget skall det vara med motdragslucka,om det överhuvud taget behövs till en fläktstyrd panna kolla o sota skorsten om du misstänker att det är sot i den
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
längd ca 10-11m, rökgången är två normal tegelstenar stor.
min "normala" eldningscykel från sensommaren-höst-vinter-tidig vår ser ut som så att jag slänger in finklyven ved så det täcker botten på vedutrymmet, slänger på rejält med papper, öppnar sotluckan till "första läget" ca 5mm glipa, startar pannan och fläkter börjar suga och sen tänder jag.
stänger luckan nästan helt tills det tagit sig ordentligt, stänger sedan luckan för att invänta glödbädden.
lastar pannan full med varierande grovlek och stänger luckan. sen sköter den sig själv med en rgt på 160 i början och 170 i slutet och co2 halt på 13.5 väldigt stadigt, spjällen ändras sakta i takt med förbränningen.
dom här senaste gångerna har jag fått lägga in extremt finkluven ved och småbitar i botten och massor av papper för att sedan lägga i ved i varierande grovlek och pannan går som den ska med rgt på ca 160 den första timmen, sen dyker först rgt nedåt 100 grader och lite senare dyker även co2.
ända sättet att hålla pannan vid liv då är att stänga sotluckan och glänta på vedluckan då och då de första timmarna och får visserligen en övertändning men det verkar hålla pannan vid liv iaf.
sen när den börjat gå av sig själv kan jag stänga vedluckan men rgt börjar skena och jag får öppna sotluckan ordentligt så rgt lugnar sig (men stiger ändå fast saktare) och co2 börjar pendla mellan 11-14 så spjällen börjar överkompensera hela tiden och så fortsätter det tills veden är slut och dom två sista timmarna så verkar pannan skicka ut nästan 50kw enligt ett grovt effektdiagram över laddpaketet.
jag tycker inte det ser ut som speciellt mkt sotbeläggning i skorsten men ska kontakta sotarn för det var trots allt nästan ett år sedan han var här nu. (innan pannbytet)
har tänkt inhandla lite sotarprylar själv från tex jula så kan man underhållssota lite själv med jämna mellanrum.
Edit: när jag skriver sotluckan är det givetvis sotluckan längst ner i skorstenen och inte pannans "sotlucka", så det inte blir något missförstånd
min "normala" eldningscykel från sensommaren-höst-vinter-tidig vår ser ut som så att jag slänger in finklyven ved så det täcker botten på vedutrymmet, slänger på rejält med papper, öppnar sotluckan till "första läget" ca 5mm glipa, startar pannan och fläkter börjar suga och sen tänder jag.
stänger luckan nästan helt tills det tagit sig ordentligt, stänger sedan luckan för att invänta glödbädden.
lastar pannan full med varierande grovlek och stänger luckan. sen sköter den sig själv med en rgt på 160 i början och 170 i slutet och co2 halt på 13.5 väldigt stadigt, spjällen ändras sakta i takt med förbränningen.
dom här senaste gångerna har jag fått lägga in extremt finkluven ved och småbitar i botten och massor av papper för att sedan lägga i ved i varierande grovlek och pannan går som den ska med rgt på ca 160 den första timmen, sen dyker först rgt nedåt 100 grader och lite senare dyker även co2.
ända sättet att hålla pannan vid liv då är att stänga sotluckan och glänta på vedluckan då och då de första timmarna och får visserligen en övertändning men det verkar hålla pannan vid liv iaf.
sen när den börjat gå av sig själv kan jag stänga vedluckan men rgt börjar skena och jag får öppna sotluckan ordentligt så rgt lugnar sig (men stiger ändå fast saktare) och co2 börjar pendla mellan 11-14 så spjällen börjar överkompensera hela tiden och så fortsätter det tills veden är slut och dom två sista timmarna så verkar pannan skicka ut nästan 50kw enligt ett grovt effektdiagram över laddpaketet.
jag tycker inte det ser ut som speciellt mkt sotbeläggning i skorsten men ska kontakta sotarn för det var trots allt nästan ett år sedan han var här nu. (innan pannbytet)
har tänkt inhandla lite sotarprylar själv från tex jula så kan man underhållssota lite själv med jämna mellanrum.
Edit: när jag skriver sotluckan är det givetvis sotluckan längst ner i skorstenen och inte pannans "sotlucka", så det inte blir något missförstånd
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
grejen är den att jag oftast får ett foffande i panna pga för högt drag om jag har den helt stängd.
men nu senast så verkar den först kvävas av för lite drag och sen blir det ett sjuhelsikes drag så pannan skenar i effekt. det är det som är förbryllande.
men nu senast så verkar den först kvävas av för lite drag och sen blir det ett sjuhelsikes drag så pannan skenar i effekt. det är det som är förbryllande.
