är igång o ska byta panna till sommarn/hösten. har idag 3 st 500L strömsnästankar, (dom som är inbyggda i en galvad rektangen) har laddningen går in i toppen på tankarna nu, o värmen till radiatorkretsen tas framifrån på tankarna, är de optimalt? eller är de bättre att laddning o uttag till radkretsen tas på samma stamm?

första tanken är de vvb i om de spelar in nått.

tanken är väl att jag ska försöka få in 2 st 1500L tankar o bara behålla den 500L med vvb i. är de ett klokt beslut?

hur kopplar jag tankarna på bästa sätt?

mvh Obba
 
Instalera bara 2x1500L, kör varmvatten med TVA, enklare rördragning. Dessutom billigare, mindre med kopplingar!
 
Lasse245 skrev:
Instalera bara 2x1500L, kör varmvatten med TVA, enklare rördragning. Dessutom billigare, mindre med kopplingar!
kopplingar har jag så jag kan sälja. TVA? nått annat med själva rördragningen man ska tänka lite extra på? tack för svaret..
 
TVA = TappVattenAutomat.

Annat att tänka på, tja, Grova rör mellan tankarna, gott om kranar för att kunna modifiera systemet senare utan att behöva tömma det.
 
  • Gilla
pyhys
  • Laddar…
* Luft = det som krånglar mest => du måste ha en princip för hur avluftning sker.

* Lika lång gångväg från panna till båda tankarna.

Rita upp hur du tänkt koppla så kan du få synpunkter, bättre än att göra det när det inte funkar...
 
  • Gilla
Zonning
  • Laddar…
Matss skrev:
* Luft = det som krånglar mest => du måste ha en princip för hur avluftning sker.

* Lika lång gångväg från panna till båda tankarna.

Rita upp hur du tänkt koppla så kan du få synpunkter, bättre än att göra det när det inte funkar...

nått sånt här har jag tänkt är lite ovisst va de blir för tankar..
 
  • pannistallation.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sätt expationkärlet på retursidan för att spara livslängd och anslut i toppen på ackarna men ha kvar rören mellan ackarna (för siktningen) näst högst upp sedan hade jag haft grova rör för självcirkuation vid strömmavbrott
 
pekk@13 skrev:
sätt expationkärlet på retursidan för att spara livslängd och anslut i toppen på ackarna men ha kvar rören mellan ackarna (för siktningen) näst högst upp sedan hade jag haft grova rör för självcirkuation vid strömmavbrott

expansionskärlet är ett öppet rostfritt kärl, spelar de nån roll då vart jag sätter de för livslängdens skull eller funktionen skull?
varför är de bättre att ansluta i toppen på tankarna? ska jag ha shunten på toppen me då eller?
 
Ok jag trodde det var ett slutet system (expantionskäret),

Jag har testat båda varianterna och tycker själv att det funkar bättre med att ansluta i toppen för siktning, fördelning till vvb mm
 
Pekk@13 beskrev precis hur du absolut inte ska göra..

DU är på rätt väg, men röret som ansluter mot bypassen bör luta lite mot expkärlet så att luft kan vandra dit.

Sedan ska du ha minst 35mm mellan tank å panna, även bypassröret.
Avluftning(det lilla som blir med rätt monterade rör) sker med kulventiler på toppen av dina tankar, laddningen ska såklart anslutas i sidan, och radiatorstigaren tar du från en avgrening(tkoppling) på laddröret.
 
ichgary Varför Inte i toppen? Jag tycker det funkar bättre (har avluftning)
 
  • Gilla
sunkann
  • Laddar…
Jag tog mig friheten att flytta några streck på din skiss obba. Det täcker det som nämnts tidigare här ovan dvs möjlighet för luft i övre horisontella ledningen att ta sig ut via exp eller in i tankarna och samlas i toppen där, samt lika lång rördragning tillopp-retur på tankledningarna så att man inte får större motstånd åt höger sett. Uttag för rad-krets flyttad av samma skäl, fast här är det inte lika påtagligt nödvändigt men ändå.

Jag tycker också att det är bra att ansluta i övre sidomuffarna och lämna toppen fri och ta ut luft där, men man kan tänka sig båda sätten som i princip likvärdiga.
 
  • pannistallation_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vedmannen
  • Laddar…
pekk@13 skrev:
ichgary Varför Inte i toppen? Jag tycker det funkar bättre (har avluftning)
Det kan skapa stora problem om man inte fått till en fungerande luftning, men som GK100 sa så fungerar ju systemen likvärdigt om man gjort allting rätt, dock mycket känsligare för misstag.
 
Ok har 42mm blåa rör och bra med avluftning (luft i systemet har aldrig varigt ett problem för mig)
 
GK100:s ritning kan förbättras med ett 12 mm rör (eller liknande) som förbinder tanktopparna med expansion, då får man en automatsik avluftning som verkligen fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.