är igång o ska byta panna till sommarn/hösten. har idag 3 st 500L strömsnästankar, (dom som är inbyggda i en galvad rektangen) har laddningen går in i toppen på tankarna nu, o värmen till radiatorkretsen tas framifrån på tankarna, är de optimalt? eller är de bättre att laddning o uttag till radkretsen tas på samma stamm?
första tanken är de vvb i om de spelar in nått.
tanken är väl att jag ska försöka få in 2 st 1500L tankar o bara behålla den 500L med vvb i. är de ett klokt beslut?
hur kopplar jag tankarna på bästa sätt?
mvh Obba
första tanken är de vvb i om de spelar in nått.
tanken är väl att jag ska försöka få in 2 st 1500L tankar o bara behålla den 500L med vvb i. är de ett klokt beslut?
hur kopplar jag tankarna på bästa sätt?
mvh Obba
* Luft = det som krånglar mest => du måste ha en princip för hur avluftning sker.
* Lika lång gångväg från panna till båda tankarna.
Rita upp hur du tänkt koppla så kan du få synpunkter, bättre än att göra det när det inte funkar...
* Lika lång gångväg från panna till båda tankarna.
Rita upp hur du tänkt koppla så kan du få synpunkter, bättre än att göra det när det inte funkar...
Matss skrev:
nått sånt här har jag tänkt är lite ovisst va de blir för tankar..
pekk@13 skrev:
expansionskärlet är ett öppet rostfritt kärl, spelar de nån roll då vart jag sätter de för livslängdens skull eller funktionen skull?
varför är de bättre att ansluta i toppen på tankarna? ska jag ha shunten på toppen me då eller?
Pekk@13 beskrev precis hur du absolut inte ska göra..
DU är på rätt väg, men röret som ansluter mot bypassen bör luta lite mot expkärlet så att luft kan vandra dit.
Sedan ska du ha minst 35mm mellan tank å panna, även bypassröret.
Avluftning(det lilla som blir med rätt monterade rör) sker med kulventiler på toppen av dina tankar, laddningen ska såklart anslutas i sidan, och radiatorstigaren tar du från en avgrening(tkoppling) på laddröret.
DU är på rätt väg, men röret som ansluter mot bypassen bör luta lite mot expkärlet så att luft kan vandra dit.
Sedan ska du ha minst 35mm mellan tank å panna, även bypassröret.
Avluftning(det lilla som blir med rätt monterade rör) sker med kulventiler på toppen av dina tankar, laddningen ska såklart anslutas i sidan, och radiatorstigaren tar du från en avgrening(tkoppling) på laddröret.
Jag tog mig friheten att flytta några streck på din skiss obba. Det täcker det som nämnts tidigare här ovan dvs möjlighet för luft i övre horisontella ledningen att ta sig ut via exp eller in i tankarna och samlas i toppen där, samt lika lång rördragning tillopp-retur på tankledningarna så att man inte får större motstånd åt höger sett. Uttag för rad-krets flyttad av samma skäl, fast här är det inte lika påtagligt nödvändigt men ändå.
Jag tycker också att det är bra att ansluta i övre sidomuffarna och lämna toppen fri och ta ut luft där, men man kan tänka sig båda sätten som i princip likvärdiga.
Jag tycker också att det är bra att ansluta i övre sidomuffarna och lämna toppen fri och ta ut luft där, men man kan tänka sig båda sätten som i princip likvärdiga.


