14 034 läst ·
114 svar
14k läst
114 svar
Synpunkter på vedanläggning innan köp
Man kan ställa in maxtemp på min soldator i alla fall (kan man nog på de flesta) sedan går den i någon kylning tror jag. Jag vet inte så noga har aldrig varit uppe i dom temperaturerna. Det jag vet är att om det blir för hög temp så kan de skadas, en kompis till mig har sina 90 gr mot en vägg de har varit uppe en bit över 100 och hans slingor har kroknat lite men ingen ändring av effekt (man ser att rören har blivit blå-lila inuti solfångaren)
Tror nog det skulle funka med topp botten också, allt handlar om dimensionering av solfångare -acktank det flesta är väl eniga om att ladda mot så kallt vatten som möjligt. Vid dåligt mulet väder kan jag få start på solfångarna väldigt tidigt om jag har ca 20 grader i botten då startar de vid 30 att ladda acktanken.
Jag har 15 meter ytförstorad 22 mm slinga typ coil (trådrulle) som ligger vid returen i botten. I dagarna har jag kopplat en elpanna till denna solslinga i stället för elpatron (finns en tråd om detta).
Jag har i somras varit uppe som max 63 grader uppifrån och ner i alla tre tankarna, det fina med detta är att om det är stekande sol i 2 veckor och jag är bortrest har det ingen betydelse för jag kommer aldrig att passera 70-80 grader.
I mars fick jag mycket lite sol (jag har mina 16 kvm plansolf) i väst lutning ca 25 grader, däremot i april tuffade det på bra kombinerade eldning och sol. I maj eldade jag 9 ggr, juni ingen eldning ,juli ingen eldning augusti tills idag ingen eldning. Senaste veckan har det varit dåligt väder- lite laddning idag fint-laddning kolla på min logger och sol. Tror optimalt läge söder 60-90 grader är optimalt, jag har ett hus i söder men en massa skog i vägen, därför blev det panncentralens tak - kort transport också av värme - viktigt.
Tror nog det skulle funka med topp botten också, allt handlar om dimensionering av solfångare -acktank det flesta är väl eniga om att ladda mot så kallt vatten som möjligt. Vid dåligt mulet väder kan jag få start på solfångarna väldigt tidigt om jag har ca 20 grader i botten då startar de vid 30 att ladda acktanken.
Jag har 15 meter ytförstorad 22 mm slinga typ coil (trådrulle) som ligger vid returen i botten. I dagarna har jag kopplat en elpanna till denna solslinga i stället för elpatron (finns en tråd om detta).
Jag har i somras varit uppe som max 63 grader uppifrån och ner i alla tre tankarna, det fina med detta är att om det är stekande sol i 2 veckor och jag är bortrest har det ingen betydelse för jag kommer aldrig att passera 70-80 grader.
I mars fick jag mycket lite sol (jag har mina 16 kvm plansolf) i väst lutning ca 25 grader, däremot i april tuffade det på bra kombinerade eldning och sol. I maj eldade jag 9 ggr, juni ingen eldning ,juli ingen eldning augusti tills idag ingen eldning. Senaste veckan har det varit dåligt väder- lite laddning idag fint-laddning kolla på min logger och sol. Tror optimalt läge söder 60-90 grader är optimalt, jag har ett hus i söder men en massa skog i vägen, därför blev det panncentralens tak - kort transport också av värme - viktigt.
Jag kommer ha fritt söderläge 40 graders lutning, kort transportsträcka. Kör nog på en slinga i botten och en i toppen.
Om man har begränsad solpanelsyta, säg 15m2 kan det finnas nackdelar med två slingor då? Kan det uppstå en situation då så lite yta ändå inte orkar förse två slingor med så varmt vatten eller liknande?
Kort sagt måste man ha enorma ytor med paneler för att ha nytta av två slingor?
Om man har begränsad solpanelsyta, säg 15m2 kan det finnas nackdelar med två slingor då? Kan det uppstå en situation då så lite yta ändå inte orkar förse två slingor med så varmt vatten eller liknande?
Kort sagt måste man ha enorma ytor med paneler för att ha nytta av två slingor?
Det beror väl på hur solfångarna ser ut, jag kör en - till och en - från alla 8 st paralellkopplade. Jag vet faktiskt inte vilket som är bäst en eller två slingor, jag gjorde det som va enklast och minst rör.
Va kul, du har startat en mycket användbar tråd för många tror jag, bara kul att ge lite feedback
Skillnaden är att du kommer ha varmvatten (tapp) från dina solfångare betydligt snabbare och fler dagar på året än silversmeden. Så det var väl spenderade pengar med två slingor. Din soldator kommer själv förstå när det är bättre att köra i den nedre eller den övre solslingan.
Indus skrev:
Känns skönt!
var tredje dag känns rätt så okej i min värld. men de e klart om man har högre förväntningar så är de ju tråkigt. min kåk är på 120kvm + garage med pannrum på 60kvm o ska installera en innova 50kw o 5 kbm ack. eldar nu med en viadrus 30kw mot 1500L så de lär väl bli skillnad antar jag. hur mycke ved gör du av me på ett år?ma skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden