9 719 läst ·
7 svar
10k läst
7 svar
Tips Egor V25
Ska snart byta panna i mitt nya hus, 90 kvm från 20-talet. Ut med ett läckande vrak från 50-talet, in med en Egor V25 + 500 l acktank som jag hittade på Blocket.
Vad att tänka på inför installation och systemdesign?
Vad att tänka på inför installation och systemdesign?
Egor V25 går att bygga om så den får hyfsad verkningsgrad men med beredare i pannan och 500 liter tank......? Då får den vara gratis och installationen bli utförd av en kompis för en halv back öl. Leta istället efter en lite nyare laddpanna och 2-3000 liter tank och ge några tusen mer. Det är ju ändå nåt du skall leva med i många år framåt.
Varför ska du lägga ned tid och pengar på sådan gammal skit som andra kör till skrothandlarn?
Nu har jag fått tag på mer acktank för ca 1 kr/liter från en kollega. Har också byggt en en släde för att den ska gå att få in genom källardörren med lastmaskin.
Tack för tipsen, eldfast tegel blir nummer ett.
Tack för tipsen, eldfast tegel blir nummer ett.
Att elda miljövänligt i en gammal Egor är inte lätt, läs på ordentligt om vedeldning och eldningsteknik.
Att installera keramik är en effektiv metod, men med för liten skorsten så kommer draget att bli problem. Sommaren ett konstant problem utan någon slags fläkt.
Att installera keramik är en effektiv metod, men med för liten skorsten så kommer draget att bli problem. Sommaren ett konstant problem utan någon slags fläkt.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hehe, nää, det är inte lätt.. Men jag börjar efter 1 vinter få lite snits på grejerna, blir keramik till hösten, nu är det nästan svårt att elda original, det lilla man eldar. Men det gör gott med ackumulator då kan man elda konstant med hög drifttemp på pannan, min ligger på ca 90-95 grader när jag laddar. 
Mvh Kim
Mvh Kim
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden