Har lite frågor här till vedentusiasterna. Jag har köpt ett rätt stort hus med uppvärmd yta på drygt 270 kvm om man räknar in källare. Ganska stort kallras som jag håller på att åtgärda. Idag värms kåken med underdimensionerad luft-vatten kopplad till en CTC el-panna. Mina tankegångar är ved alternativt bergvärme. Jag kan inte, även om jag hade velat köra flis eller spannmål för jag bor mitt i ett villaområde? Tomten är dock stor. Ved tycks gå bort om man talar med vedeldare som man känner. De bedömer att det inte räcker att elda två-tre gånger per dygn och att huset storlek kräver runt 50 kubik om året. :eek: Men stämmer det verkligen år 2012? Och om jag kör vedpanna kan jag fortfarande nyttja mitt CTC-system tex april-september och då istället stödelda i kaminerna om det är kallt?

8-10m3 tank och en 80kW panna så eldar du 1 gång per dygn när det är svinkallt ute. Det är klart att det går åt en hel del ved, räkna med kanske 35m3, beroende på hur mycket huset förbrukar såklart.. Hur mycket el drar huset på ett år?

Aha. Intressant. Är tankstorleken så viktig alltså. Alltså enligt prognos så kommer det bara att dra 22 000 kwh men det tror inte jag ett ögonblick på.

DU har ju lite högre förbrukning eftersom Luft/Vatten-pumpen faktiskt ger lite mer värme än den förbrukar..
Så du ligger kanske strax över 30.000kwh, så en vedförbrukning på runt 35m3 är nog inte orimligt..

Tankstorlek och Vedvolym i pannan är det viktigaste. Sedan avgör Effekten på pannan hur lång tid det tar att värma tanken..

Man tackar för bra tips. :)
Men som gröngöling på vedeldning vid sidan kamin är det mer avancerat att elda så stor panna? Låter ju enormt stor med 80 kw. Vad tror ni man skall tänka sig på fabrikatsidan sedan?

Jugend skrev:
Man tackar för bra tips. :)
Men som gröngöling på vedeldning vid sidan kamin är det mer avancerat att elda så stor panna? Låter ju enormt stor med 80 kw. Vad tror ni man skall tänka sig på fabrikatsidan sedan?
Det är inte mer avancerat att elda i en 80 kW panna än i en 20 kW panna. Effeketen är till för att du skall kunna ladda stora tankar på rimlig tid.

Stora acktankar kräver....... utrymme. Hur stort är ditt pannrum och inte minst hur högt är det i tak? Kanske finns det intilliggande utrymmen där acktanken (-arna) kan stå?

Ok. Nja det finns det inte. Om du menar att man skulle köra någon kulvertlösning? Tror det blir dyrt för det har jag inte idag. Källaren är ju däremot ganska stor bedömer väl på 90 kvm iaf troligen uppåt 100 kvm minst. Ganska öppen planlösning på den faktiskt bara att tidigare ägare satt in väggar för att skärma av. Takhöjden varierar något tex i gamla tvättstugan och kocksrummet? men är klart över 2 meter iaf.

hur stor acktank får du ner i källarn då?

Beror väl på hur stort hål han gör i källarväggen ;).

Det blir ju ett ganska stort projekt att ge sig på, och dyrt.. Och vad som skulle vara bäst för dig vet ju inte jag, men ett vedsystem i den storleken drar iväg i både pengar och arbetstid för installationen..
Men är det Ved du ska ha, så är detta systemet för dig. Mycket lättjobbat och dina vedeldar-grannar kommer bli gröna av avund över ett riktigt vedsystem.

Roliga tankegångar. :) Får väl ta in ett pris och sedan fundera om kanske. Jag får in det mesta genom källaren utan att behöva bryta upp något då ingången faktiskt är rätt stor ungefär som en garageport. Tror inte att det blir några problem. Men vadå det är väl inte en enda stor tank man skall ha?

Vad är andra alternativ lika stor panna fast med mindre tank? Blir det verkligen så mycket billigare?

Jugend skrev:
Roliga tankegångar. :) Får väl ta in ett pris och sedan fundera om kanske. Jag får in det mesta genom källaren utan att behöva bryta upp något då ingången faktiskt är rätt stor ungefär som en garageport. Tror inte att det blir några problem. Men vadå det är väl inte en enda stor tank man skall ha?

Vad är andra alternativ lika stor panna fast med mindre tank? Blir det verkligen så mycket billigare?
kan tänka mig att en 8-10kubiks tank blir rätt så dyr. tippar på ca 60-80 tusen sen en panna för typ samma pengar. va är du beredd att lägga på en värme anläggning?

Jo det är väl kanske lite mer än jag har tänkt mig. Jag är granska grön på området. Gillar att hålla på med veden för kaminen så har jag tänkt att varför inte installera en panna. Men jag vill helst att man eldar en eller två gånger om dagen om det går nuförtiden då vi har 8-5 jobb. Men är det för dyrt att hitta en sådan lösning så funkar det inte. Men jag tänker väl att man lägger maximalt 120 kanske? :rolleyes:

Jag landade på styvt 100+ med atmos 40kw, 2m3 tank, kopplingspaket, isokernskorsten plus en massa kopplingar o rör från lokal vvs-butik. Hade jag importerat allt från kotly i polen hade jag säkert sparat 40papp!.
Det räker med att tända pannan för att fylla tanken. är det kallare än -15grader så slänger jag in 5-6 klabbar till.

Fast hade jag haft 2-3m3 till så hade jag fyllt dem med en påfyllning ved. och bara eldat hälften så ofta! dessutom hade inte behövt oroa mig för att köra pannan i kok pga jag lagt för mycket ved i vilket kan hända om veden är riktigt bra och grundtempen i tanken är mer än 40grader.

Tänk på att det är lika mycket arbete med 15m3 klen kaminved som med 30m3 grov halvmetersved.

Jo jag har nog underskattat priset för framförallt tankarna... Men Ichgary med din lösning är det alltså en enda stor tank som skall in i min källare har du tänkt? :rolleyes: Låter ju lite svettigt.

Jugend skrev:
Jo jag har nog underskattat priset för framförallt tankarna... Men Ichgary med din lösning är det alltså en enda stor tank som skall in i min källare har du tänkt? :rolleyes: Låter ju lite svettigt.
en enda tank är ju att föredra om de finns möjlighet..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.