Bezt
Bezt: Gav 15000:- för 2 år sen för min 2003a med ombyggd front till digital display, nackdelen med den där analoga är att det inte är lika lätt att ändra värden och hålla koll på pannan men fungerar precis lika bra om man får kläm på det. Reservdelar är inga större problem att hitta då pannan är en vanlig modell.
2 svar · 2,1k läst
J
JOW: Jo, var man/kvinna får göra som de vill. Jag var bara nyfiken varför, då jag själv inte skulle göra så, slöseri på yta. Garage tenderar att antingen bli överfyllda med bråte/cyklar/gräsklippare/flyttkartonger eller vara enbart garage/skruvartillhåll.
9 svar · 15,5k läst
R
RickeP: [citat] Jepp, 33:an finns inte längre. Däremot finns 53:an. Samma pris. Klarar ge mer varmvatten.
24 svar · 8,2k läst
D
Daniel.T: [citat] Jag är på jakt efter en ny panna och hoppas att du kanske har några installations bilder och kanske lite feedback på dina intryck av denna panna! Hugger åvan verkar ju vara nöjd, är detta fortfarande fallet, eller finns det någon mer feedback? Tack på förhand!
9 svar · 8,9k läst
R
rca1959: Inte visste jag att det är sånt "tryck" i pellets att dom kan explodera:D http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article15051446.ab
0 svar · 1,6k läst
A
Aved: Är du nöjd med pannan nu när du har haft den ett par år? Jag funderar själv på att köpa en Wamsler 1100. Hur stor yta värmer du upp och hur bra isolerat är huset? Har du haft några problem?
12 svar · 2,7k läst
·
knekten
knekten: Vattenmantlad köks panna kopplad till acktank/alt panna i uthus.. funkar fint trots torpar grund..
2 svar · 1,7k läst
O
oosskaarr: Hej Hej. Var ett tag sedan denna tråd var aktiv men men tänkte iaf dela med mig av mina erfarenheter beställde en Atmos DC32S från Kotly är hel nöjd kostade typ 21000 inkl frakt, pannan är nice, stort ved magasin, värkar ha bra verkningsgrad om man kör med lite större ved trä, första vintern körde jag med 25cm snortorr brasved, sa bara Poff men nu har jag riktig ved funkar otroligt
32 svar · 22,7k läst
·
E
exerg: Om ingen dold energislukare ,som sagts, i form av tex en radiator i garaget el likn finns ,kan ett glömt spjäll i en öppen spis lätt åstadkomma ett såpass stort värmeläckage som det här handlar om. Är det öppen förbindelse till källaren så släpper en ,om än halvstängd ,ventil därnere in stora mängder luft (nästan 3 ggr så mycket som om den suttit på våningen ovanför) I
6 svar · 1,9k läst
I
ichgary: Har sett någon film på youtube när man eldar med flis eller vad det nu var. Det ska nog fungera antar jag.. Men jag vet inte..
1 svar · 2,1k läst
J
Jugend: Okej, har förstått det. Får väl ta det lite lugnt med de här vedtankarna tills jag har möjlighet att köpa en riktigt bra anläggning. Skall mäta lite mer i källaren också så att man vet hur stor tank man egentligen kan ta in.
15 svar · 2,8k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: [citat] Någon som har tabell med tex Täljsten Granit Betong Järn Vatten
13 svar · 2,3k läst
K
kaka84: Kommer inte ihåg riktigt, har inte eldat utan uttag sedan förra sommaren, men jag har för mig 2-3 beroende på vedkvalitet. Just nu bor jag inte i huset så jag eldar inte där nu heller, håller på att renovera huset och har varken kök eller badrum. :P Jag är helnöjd med mitt val av panna. Baxis kundtjänst är ett stort plus, i våras gick mitt elektronikkort i pannan sönder. Jag ringde
8 svar · 1,8k läst
C
charta77: [citat] Fast då mindre värme per krona. Jag vill påstå att blandved är bättre än enbart björk, med tanken på att man också vill få pannan uppvärmd så snabbt som möjligt. En bra panna hinner ta tillvara på den mer explosiva värmen man får, tillräckligt bra panna inte nödvändigtvis den bästa.
26 svar · 30,5k läst
Elffors
Elffors: Utan att ha sett din skorsten får jag för mig att det är enklare att flytta upp skorstenen till pannans anslutning än att göra en ny tät o bra anslutning. När jag bytte till isokern skortsten så gick den gamla plåtklädda at dra upp och ner rätt lätt vid demonteringen.
7 svar · 4,6k läst
O
obba: [citat] nu hänger jag inte me riktigt. hur menar du? de kan va ölen som försvagar tänkandet idag me..
8 svar · 2,3k läst
P
pr95: Expansionskärlets membran är sönder ! Övertrycksventilen/säkerhetsventilen öppnar
8 svar · 9,9k läst
·
X
xdigger: Hehe, nää, det är inte lätt.. Men jag börjar efter 1 vinter få lite snits på grejerna, blir keramik till hösten, nu är det nästan svårt att elda original, det lilla man eldar. Men det gör gott med ackumulator då kan man elda konstant med hög drifttemp på pannan, min ligger på ca 90-95 grader när jag laddar. :) Mvh Kim
7 svar · 9,7k läst
F
fastmoving?: Har nog en dryg kubik kvar, och då började jag elda från den veden i mellandagarna.... Tog nog till i underkant då den veden fixades... Nå, kör ju med 2-årsprincipen, så det finns ju ändå nästa vinters vedförråd här hemma, och i vedskogen ligger ca20kbm nyhugget (ska bli några kbm till..) som väntar på att få komma hem... ;)
8 svar · 2,1k läst
K
Krisse: Hej! Är det någon här som har erfarenhet av dessa roster? Det ser ut som en vettig konstruktion och jag funderar om det är nåt att satsa på till min Arimax 35. http://www.cellgrates.com/ Mvh //Kristoffer
0 svar · 3,9k läst
Krilleman
Krilleman: Fredagshumor på en torsdag! :thumbup:
2 svar · 1,8k läst
R
rca1959: Japp! Här i stan där jag jobbar står även fjärrkylan utomhus. Förutom att den är ganska ful (tanken) så vore det en smart lösning för folk som inte kan få in tillräckigt stora tankar i källaren:D Tror jag såg nån tråd om en panna som stod utomhus. Hela pannrummet fritt !!!!!
2 svar · 2,4k läst
O
obba: [citat] true true... ;-)
54 svar · 55,3k läst
·
mmmmagnus
mmmmagnus: Det går ju också att lägga ett förråd externt en bit bort från huset (systemlösning 5). Jag har också börjat fundera på vattenmantlad kamin då vi ska ställa om från direktverkande el till vattenburet värmesystem. Vi har ingen källare eller annan plats för ett pannrum och är inte så sugna på att bygga till för ett. Med en vattenmantlad pelletskamin kan vi dessutom nyttja
13 svar · 4,8k läst
·
A
Alanl: Jag har redan en kamin som jag inte har en aning om vad den är typgodkänd för. Dessutom så vill jag ha lite extra marginal. Man vill juh inte att den nya väggen skall börja brinna.
2 svar · 3,9k läst
L
LaT: Nederst = utgående till pannan Mitten = från acktank Överst = från pannan Den mittersta kommer sakta att stiga när acktanken börjar bli full
5 svar · 3,5k läst
·
M
micke_t: Låter bra. Jag har ringt och snackat med importören om pannor här nere där jag bor och jag fick några referenser. Ska ringa en av dom närmaste och höra om jag får komma och klämma lite på den.
3 svar · 3,4k läst
O
obba: [citat] baxa en baxi :-) de är samma här, täckplåtarna kommer för sig.. men de är konstigt att de inte står nånstans vart givarna ska i. de som Matss sa att den lilla (tydligen termometern) ska i först har man ju ingen anning om.
8 svar · 3,1k läst
·
R
RickeP: Läste att om systemet är trycksatt ska det räcka med en pump. Så jag kommer prova med den stora Aplha 2 Något mer innan jag sätter igång? En backventill på VVC:n har jag tänkt. Några fler som behövs? Något annat?
40 svar · 11,2k läst
·
K
kåkägare: [citat] jag kanske ska förtydliga mig....med torr ved menar jag ved som förvarats en längre tid inomhus typ pannrummet i mittfall, magapannan arbetar ju på gengastekniken (vedförgasning) som tydligen vill ha lite fukt för att få igång den där pyrolysen:x
45 svar · 10,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.