1 869 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Hur lära sig värmeteknik?
Jag har nyligen köpt ett hus som förbrukat nära 50000 kWh/år under den förra ägarens regi. Detta trots pelletsinstallation från ifjol i kombination med elpatron på 3 acktankar à 500 l. Första prioritet blir alltså att få ned denna horribla energikonsumtion men jag är tyvärr skrämmande okunnig inom området värmeteknik och skulle behöva plugga en del innan jag ger mig på jobbet. Ni som kan, vad rekommenderar ni för länkar/böcker/videor etc för att lära sig tillräckligt för att förstå vad jag har köpt och vad jag ev. behöver köpa ytterligare för att effektivisera driften. Det är möjligt att jag i slutändan lejer bort jobbet men vill ändå ha ett hum om vad jag lejer bort.
Tror inte du ska försöka lösa frågan teoretiskt. Det är rent praktiskt du måste hitta var felen ligger.
Då är det här forumet bättre än någon bok. Om pelletseldning kan du också få många tips i pellets.info.
Konstigt med en pelletsinstallation från i fjol med 3 acktankar. Normalt eldar man pellets i panna utan tankar.
För att få några tips om var du ska börja behöver du ge mer uppgifter. Viken sorts panna och brännare. Vilken skorsten och vilken rökgastemperatur blir det. Finns det dragbegränsare av typ
http://www.transtemper.se/newlook/index.php?page=group&group=1
Har källaren värmts upp? Är källarväggarna dränerade och isolerade på utsidan?
Hur många kilowattimmar ligger på pellets och hur många ligger på el?
Behöver ju inte vara något fel på värmeanläggningen. Kan t.ex. vara en altanvärmare som stått på och orsakat en stor elförbrukning. Kan också vara problem med isoleringen. Råttor kan ha gnagt undan material så kalla vindar får fritt spelrum under väggpanelen och i golven.
Då är det här forumet bättre än någon bok. Om pelletseldning kan du också få många tips i pellets.info.
Konstigt med en pelletsinstallation från i fjol med 3 acktankar. Normalt eldar man pellets i panna utan tankar.
För att få några tips om var du ska börja behöver du ge mer uppgifter. Viken sorts panna och brännare. Vilken skorsten och vilken rökgastemperatur blir det. Finns det dragbegränsare av typ
http://www.transtemper.se/newlook/index.php?page=group&group=1
Har källaren värmts upp? Är källarväggarna dränerade och isolerade på utsidan?
Hur många kilowattimmar ligger på pellets och hur många ligger på el?
Behöver ju inte vara något fel på värmeanläggningen. Kan t.ex. vara en altanvärmare som stått på och orsakat en stor elförbrukning. Kan också vara problem med isoleringen. Råttor kan ha gnagt undan material så kalla vindar får fritt spelrum under väggpanelen och i golven.
Redigerat:
Om ingen dold energislukare ,som sagts, i form av tex en radiator i garaget el likn finns ,kan ett glömt spjäll i en öppen spis lätt åstadkomma ett såpass stort värmeläckage som det här handlar om. Är det öppen förbindelse till källaren så släpper en ,om än halvstängd ,ventil därnere in stora mängder luft (nästan 3 ggr så mycket som om den suttit på våningen ovanför) I äldre hus var det dessutom vanligt med rejäla frånluftsgaller i näranog alla rum. Dessa hade reglerbara spjäll som ,när rummen ommålades, fastnade och sedan inte kunde regleras. En överventilering med 300 kubikmeter luft/tim ger ca 8000 kwh i förluster. En öppen spis ger 450-500 kbm/tim
Klicka här för att svara