5 940 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Värme och varmvatten i samma 2-rörskulvert
Ett litet förtydligande:
med TVA-lösning står det aldrig något värmt färskvatten någonstans det bereds inne i TVA:n allt eftersom vv förbrukas, det går alltså inget värmt färskvatten i kulverten.
Förlåt för den lite missvisande rubriken :-[
Det borde heta:
"Bereda varmvatten inne och shunta för värmen ute, möjligt med 2-rörs kulvert?"
För dom som har funderingar om kulvertlösningar kan jag rekommendera Vedpanna+kulvert tråden:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59043/0 (om man orkar läsa hela
)
Där tas det två mest vanliga typerna av kulvertsystem upp:
Slavtank och VVC (VarmVattenCirkulation)
med TVA-lösning står det aldrig något värmt färskvatten någonstans det bereds inne i TVA:n allt eftersom vv förbrukas, det går alltså inget värmt färskvatten i kulverten.
Förlåt för den lite missvisande rubriken :-[
Det borde heta:
"Bereda varmvatten inne och shunta för värmen ute, möjligt med 2-rörs kulvert?"
För dom som har funderingar om kulvertlösningar kan jag rekommendera Vedpanna+kulvert tråden:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59043/0 (om man orkar läsa hela
Där tas det två mest vanliga typerna av kulvertsystem upp:
Slavtank och VVC (VarmVattenCirkulation)
RoKeRoKe skrev:Intressant.
Om du kan få till det så att den befintliga shunten och den befintliga cirkpumpen kan användas så sparar du in en ventil och en pump.(men det kanske blir krångligt)
Problemet är väl att ställtiden på befintliga shunten kan bli besvärande lång.
Det kanske finns någon typ av magnetventil som blixtsnabbt kan bypassa den befintliga shunten?
Måste du stoppa flödet till radiatorerna (med magnetventil) på samma signal som bypassar shunten?
Annars kanske hetvattnet smiter till radiatorerna och därmed förlänger väntetiden på vv?
Väntetiden blir nog största problemet?
Kommer du att få vv i kranen utan att behöva vänta irriterande länge?
Jag har en trevägs motorventil (Nibe har den som växelventil på VP) som byter på c:a en sekund till återvinningskopplingen. En sån borde funka, för jag tror som du att använda shunten går för långsamt. speiellt om man låter shuntstyrningen styra tillbaka framledningetempen efter vv-tappning då stegar den ju sig fram till rätt temp, och det tar tid (på min L&G iallafall)
Sen håller jag med om man kanske måste stoppa cirk.pumpen för värmen oxå så då tillkommer ett relä om man inte kan styra den från TVA:ns relä.
Det största (enda?) "hotet" mot denna lösning är, som du säger, hur fort får man vv i kranen? Det beror ju helt på hur fort hetvatten kan transporteras till TVA:n (väntar på svar från Baxi)
Fördelen med detta, som jag ser det är ju att man behöver inte "spola ur" kallvattnet innan varmvattnet kommer (som vid 4-rörs kulvert utan VVC) utan det behöver bara cirkuleras fram till TVAn , så det räcker med att kranen öppnas lite för att pumpen ska starta.
Bakgrunden till denna fundering är (om nån nu undrar
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Magnetventiler är inte så bra i värmesystem men det borde gå sätta en cirkulationspump som pumpar mantelvatten direkt till kulverten förbi shunten det behövs dessutom en eller flera backventiler för att förhindra strömning baklänges.
Prototypen
Prototypen
Nä det blev dödstyst, så jag vet inte om jag ska prova själv när jag bygger om. Ev. så sätter jag in avstängningsventiler på slavtanken så att jag kan stänga den och tvinga TVA:n genom kulverten. Vi får se.....
Väcker en gammal tråd då ämnet intresserar mig.prototypen skrev:
Varför är inte magnetventiler så bra i värmesystem?
Hur gick det Hocke?
Har du provat detta ännu?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bergvärme, vedpanna och solvärme tillsammans
Värme allmänt -
Val av frånluftsvärmepump och eventuell kyla från densamma Nibe s735c
Värmepumpar -
Ett par radiatorer i serie golvvärme med samma shunt gångbart?
Värme allmänt -
Värmeväxlare till varmvatten
Värme allmänt -
Varmvattenberedare med värmepump, erfarenheter
Värmepumpar