Tja!
Jag håller på att uppdatera mitt pannrum som var byggt 1983, ut åker en 500 acktank och en gammal albinpanna. Jag har införskaffat mig en Maga ma41 och 3 st 750l acktankar. tank nr 1 har 120l beredare och 15m solslinga som jag kommer att använda till att förvärma tappvattnet innan beredaren. jag har lite funderingar kring utrustningen som jag kommer att installera, idag har jag cirk.pumpen på returen och har planerat att ha det så även i den nya anläggningen pga att shuntgruppen som jag har till golvärmen på nedervåningen är kopplad så....för/nackdelar? jag kommer även att byta ut shuntventilen som jag har vid pannan idag till en ny men vilen dimension ska jag välja? jag kommer att köra 28mm rör ut till shunten och har 1" rör ut till radiatorkretsen. mellan panna och tankar kommer det bli 35mm rör och detskall inte snålas in på kranar. Sen är frågan var ska jag ansluta expansionen ?(ska köra slutet system och har införskaffat ett 300l kärl)
Jag har planerat att sätt ett T direkt bakom pannan och gå åt ett håll mot ackarna och åt andra mot exp. kommer det att funka?, för visst ska man sträva att ha så litet avstånd som möjligt till exp?

sätt expansionen på returen på acktanken. 28rör behöver du inte ha till shunten, räcker med 22mm. cirkpumpen är bra att ha på returen, pga lägre temperatur där.

ok, då kan jag allså koppla expansionen direkt på pannan, på returen... jag kommer att ha tankarna till höger om pannan och exp till vänster.
Sen har jag en fundering till ang skorstenen. Jag har en skorsten som heter pli-kaern (åxå från -83)
det är en typ av rund modulskorsten. först ett rökrör i nått leca mtrl sen isolering och sist plåt, modulerna är ca 1,5m långa och är ihopspända med typ stuprörsklammer. nu ska jag ta upp hål i denna och jag undrar om det är nån som provat detta.
Idag går rökröret från pannan in i en murad klump som skorstenen vilar på men med nya pannan kommer jag att komma 50 cm högre upp och hamnar då mitt på röret.

ingen som ha rnån erfarenhet av denna skorstenen?

Expansion ska INTE anslutas mot pannan utan mellan laddpaket och tank för att få lägre temp i exp.

Ett vedsystem vill man strypa för att få större tempfall i radiatorkretsen, det kan ge problem med kavitation i pumpen om du stryper innan

ok tack för svaren!
men ingen som har erfarenhet av en sån skorsten som jag har?

Utan att ha sett din skorsten får jag för mig att det är enklare att flytta upp skorstenen till pannans anslutning än att göra en ny tät o bra anslutning. När jag bytte till isokern skortsten så gick den gamla plåtklädda at dra upp och ner rätt lätt vid demonteringen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.