14 034 läst ·
114 svar
14k läst
114 svar
Synpunkter på vedanläggning innan köp
Sida 1 av 8
Innan jag beställer tänkte jag kolla med expertisen vad ni tror om detta upplägg.
Panna:
Baxi perifal solo innova 50kw Rinkabyrör 50.000:-
Tank:
5000L (obegränsat utrymme) Husqvarna tanksvets Pris: ej klart
Tryckexpansionskärl 500L Är detta rimligt? Så stora säljer inte ens Rinkaby men jag vart rekomenderad den storleken av en röris.
25m kulvert redan nergrävd och indragen.
Vad tror ni om dimensioneringen, hur hade ni gjort i mina kläder. Det är ett nybygge och pannrummet blir 23,5 m2 med 2.4m takhöjd så utrymme finns.
Panna:
Baxi perifal solo innova 50kw Rinkabyrör 50.000:-
Tank:
5000L (obegränsat utrymme) Husqvarna tanksvets Pris: ej klart
Tryckexpansionskärl 500L Är detta rimligt? Så stora säljer inte ens Rinkaby men jag vart rekomenderad den storleken av en röris.
25m kulvert redan nergrävd och indragen.
Vad tror ni om dimensioneringen, hur hade ni gjort i mina kläder. Det är ett nybygge och pannrummet blir 23,5 m2 med 2.4m takhöjd så utrymme finns.
Om jag skulle byggt nytt system skulle jag nog valt denna panna
http://www.billigtvvs.se/produkter/218/6312/effecta-vedpanna-lambda-60
Mindre vatten volym,Lamda styrning.
Snyggare
http://www.billigtvvs.se/produkter/218/6312/effecta-vedpanna-lambda-60
Mindre vatten volym,Lamda styrning.
Snyggare
Jag med, bra pris! Fick offert förra året och det skulle vara ett super pris på 65 tuss.Andreas_Hansson skrev:
Apropå exp kärl kan man väl ta 2 st 300 liters från Rinkaby, eller jämföra priset i alla fall.
Tycker det låter som ett trevligt system, jag hade dock utrett alla möjligheter att köra på öppen expansion innan jag köpte tryckkärl (och om jag ändå valde det lägga mig i överkant i strl, t.ex. 2x 300 l som silversmeden säger, eller ännu mer). Sen har jag också hakat upp mig på det här med lamda, men de som har Solo Inova 50 kW på forumet verkar jättenöjda, så nog är det en bra panna...
Håller med dig: öppen expansion enklare? billigare ! Suktade efter en Baxi SI 50 men det fick bli en budget panna som Focusen är men den funkar faktiskt riktigt bra, men jag är ju lite rooki på vedeldning och har bara haft EN vedpanna - inget att jämföra med.d^_^bsuperpaco skrev:Tycker det låter som ett trevligt system, jag hade dock utrett alla möjligheter att köra på öppen expansion innan jag köpte tryckkärl (och om jag ändå valde det lägga mig i överkant i strl, t.ex. 2x 300 l som silversmeden säger, eller ännu mer). Sen har jag också hakat upp mig på det här med lamda, men de som har Solo Inova 50 kW på forumet verkar jättenöjda, så nog är det en bra panna...
Huskvarnas tank är väl inte dimensionerad för tryckkärl? Det är däremot Extunas.
Säkert kul med Lambda, men jämfört med Inovan så innebär det att Effecta prutat på en del annat. Båda har i alla fall 5 års garranti.
Säkert kul med Lambda, men jämfört med Inovan så innebär det att Effecta prutat på en del annat. Båda har i alla fall 5 års garranti.
Innan du går och beställer en helt ny jättetank så ta en titt på blocket el dyl. efter en begagnad oljetank!
Den här är i lagom storlek tex: http://www.blocket.se/vastmanland/8320_Liter_Stal_Oljetank_34702500.htm?ca=5&w=3
Kolla sen i den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/60533-overtrycksfritt-system-pa-begaeran.html
Där ser du hur du bygger ett övertrycksfritt system och använder en oljetank som ackumulator. Det blir obetydligt med extra jobb som du behöver lägga ner men du sparar 30 000:- eller mer beroende på hur stor tank du skaffar.
Den här är i lagom storlek tex: http://www.blocket.se/vastmanland/8320_Liter_Stal_Oljetank_34702500.htm?ca=5&w=3
Kolla sen i den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/60533-overtrycksfritt-system-pa-begaeran.html
Där ser du hur du bygger ett övertrycksfritt system och använder en oljetank som ackumulator. Det blir obetydligt med extra jobb som du behöver lägga ner men du sparar 30 000:- eller mer beroende på hur stor tank du skaffar.
Har exakt samma system som dig idag. Innova 50 med 5000 liters rund tank från Huskvarna. Detta med slutet expansion på 500 liter. Har aldrig haft några bekymmer med att expansion är för litet.
Har du plats o mer pengar så köp ännu större tank. Även om 5m3 är bra så är mer bättre! Eldar nu på sommaren enbart för varmvatten och jag klarar mig nästan 14 dagar.
Vad blir de för utrustning runt i övrigt?
Har du plats o mer pengar så köp ännu större tank. Även om 5m3 är bra så är mer bättre! Eldar nu på sommaren enbart för varmvatten och jag klarar mig nästan 14 dagar.
Vad blir de för utrustning runt i övrigt?
Redigerat:
Netzel skrev:Har exakt samma system som dig idag. Innova 50 med 5000 liters rund tank från Huskvarna. Detta med slutet expansion på 500 liter. Har aldrig haft några bekymmer med att expansion är för litet.
Har du plats o mer pengar så köp ännu större tank. Även om 5m3 är bra så är mer bättre! Eldar nu på sommaren enbart för varmvatten och jag klarar mig nästan 14 dagar.
Vad blir de för utrustning runt i övrigt?
Hur många ilägg behövs för att värma din tank?
Hur ofta eldar du vid normal vinter med ca -3 grader i dygnsmedeltem och hur stor yta värms?
Det jag blivit rekomenderad är:
1 st laddpaket termovar
1 cirkulationspump
1 shuntventil
1 styrventil 5067 stor
1 elpatron 6kw
1 automix 20
Vet inte vad mer än hälften är men det får man väll lära sig =)