M
Mahatma: ok, jag gör så, tack för svaret.
2 svar · 1,6k läst
Krilleman
Krilleman: Ganska vild diskussion med borttagna inlägg vill jag minnas! :wow:
3 svar · 5,7k läst
B
Blahonga: Hej, Väcker liv i den här tråden eftersom jag har liknande problem med samma panna. Min panna verkar skena ibland på eldrift. Jag testade en del förra vintern utan att lyckas komma fram till vad som orsakade det. Ariterm var här och bytt kretskort eftersom de trodde det kunde vara fel på det, men det hjälpte inte. Jag har bilder som dokumenterar att panntemp ökar till 97 grader under
4 svar · 3,7k läst
A
analog: Det beror lite på vilken typ av begränsare du har, är inte helt säker men en tigex 25 borde gå att köra uppochner om man vänder viktpinnen åt andra hållet.
1 svar · 1,5k läst
A
alex86: [citat] Vi har den i hallen/allrummet inte jättestort. Nja, en brasa kan vi elda om vi har besök och det är kallt ute. Sen blir det för varmt. Funderar på att sätta dit en värmeförflyttare upp till andra våningen..
13 svar · 2,3k läst
D
DrPersson: [citat] Ja, det är ungefär så jag gör. Tror nu bara det berodde på at termometern var för långt inne i relation till hur nära den är på klockan. Justerat lite och alla indikationer viser att tempen ligger mellan 200 till 350 grader allt efter hur mycket fart det är i pannan.....och fet känns tryggt och rätt.
18 svar · 13,2k läst
·
pipewelder
pipewelder: Suck, det verkar vara en djungel med optiska givare och som lekman är det svårt att veta vilken typ som är lämplig i min applikation. Finns det någon som kan ge ett tips om några schyssta modeller? Det jag vill är att det är 230-matning.
4 svar · 2,6k läst
Åskar
Åskar: Sedan får man ju inte glömma energin i björknävret som man får med gratis.. :rolleyes: Nä skrota alla värmepumpar era latryggar och njut av riktigt kroppsarbete med effektiv biobränslepanna.. COP 5, inte mycket att komma med.. :p:D
17 svar · 8,5k läst
J
johanpelle: Nu är Blocket fullkletat med annonser från norrlandsimporten igen. Den här gången heter den inte Mörö eller Mora, nu heter den Kalmar. Halva priset redan från början var ett nytt grepp. Hoppas bara ingen blir lurad att köpa skräpet.
12 svar · 7,9k läst
C
Casca: Har en Dumax i huset för närvarande, ved/olja står det på den. Eldade upp oljan som fanns i tanken när vi flyttade in för åtta år sedan, därefter har det suttit en pelletsbrännare i oljekammaren. Har funkat tillfredställande men den är inte direkt optimal för ändamålet. Men hållbarheten har jag inget att klaga på. Har inte testat eld några större mängder ved, som någon
5 svar · 2,4k läst
Z
zikoriats: Jag undrar också lite med det här om pelletskaminer. Funderar på om det skulle vara värt att sätta in en vattenmantlad pelletskamin kopplat till en ackumulatortank som även går att koppla solvärme till (för tillfället är huset eluppvärmt med en kamin och en kokskamin som inte får eldas i, så tanken var att byta ut den isåfall) Eller bara en pelletskamin. Castile-kaminerna ä ju
8 svar · 12,3k läst
M
Mattsson86: De är ett rör från toppen av skorstenen som går ca. 3 meter ner. Då skadas inte skorstenen av att de blir kondens i toppen. Så har jag fått de förklarat för mej. Sent from my GT-I9100 using Byggahus
25 svar · 6,7k läst
Kalle Johanson
Kalle Johanson: Kan du inte låta döpa om tråden till sotningsstrul istället? Sotarn verkar ju inte vara problemet denna gång.:)
10 svar · 9,1k läst
S
smurfen72: Sotarn sotade 3 gånger per år de första åren jag eldade och det var då jag brukade kolla rökgaserna sen ändrade jag sotningen till 2 gånger per året men har inte så bra koll på rökgaserna efter det.
98 svar · 19,1k läst
G
Gamla eken: Hej! Har en tulviki täljstenskamin där teglel på två stenar börjat lossna inne i kaminen. Skulle gissa på att förra ägaren sprängeldat för fullt. Är det lätt att fixa själv? Pris? Hur farligt är det att elda nu? Tack för svar!
0 svar · 4,9k läst
B
BrokenArrow: Tack för ditt inlägg, men jag tänkte nog om någon specifikt har erfarenheter av en brännare i den övre luckan i en Focus Eco Nature 40. Ska pannans egen fläkt vara avslagen, på (full fart) eller styrd på något sätt? Rökgastemperatur? Drag? Verkningsgrad? Problem?
13 svar · 4,3k läst
S
Skalman: Nähäpp..... Jag har aldrig sett eller mätt upp en simulerad trefasmotor där lindningarna var olika för att köras alltså på enfas. Men okej, jag kan ha fel där. Induktans uppstår medan det går ström genom spolen. När du lägger dit Ohmmätaren skickar den ström genom spolen. Det blir fel värde. Även om man kommer till ett acceptabelt värde. Så vi får väl vara oense på den
26 svar · 6,8k läst
Dzet
Dzet: Jag som inte har programmerat något i skript tidigare kände mig inte så bekväm med det. Nu har jag gjort all programmering grafiskt och det kan kännas lite yxigt ibland. Men inlärningskurvan är mycket kort. Med skript så ökar möjligheterna såklart. Jag delar gärna med mig av min programmering om du vill kika på den?
26 svar · 5,5k läst
·
Åskar
Åskar: [citat] Blir det en Fröling eller ETA? :beer:
19 svar · 3,2k läst
·
H
huggan: 350-450 :- kubiken stjälpt mått.
1 svar · 1,5k läst
D
Detgåråtöl: Ok. Då kör jag hårt på det. :-)
6 svar · 1,3k läst
G
glenn30: jag har en v33 med 1500 l med tryckkärl,det har fungerat perfekt i 11 år nu
16 svar · 6,8k läst
J
jussi_76: ÄNTLIGEN!!! Nu är det mesta äntligen inkopplat (återstår bara TVA:n och röret från exp.kärlet som skall ut på taket) och sedan ett par timmar godkänt av sotaren:-) Har ändå inte kunnat hålla mig utan har väl eldat några gånger före "kontrollen"...Rätt grym skillnad mot mitt gamla system med kombipanna och en 500 liters tank. I helgen låg det runt -5 grader. Eldningen från
43 svar · 11,9k läst
H
Henrietta70: Så - nu har vår skorstengubbe varit på besök. Problem som kan uppkomma med halvisolerat på kallvinden är kondens. Har man otur så hamnar det på isoleringen inne i skorstenen. Dessutom fick jag veta att så fort en skorsten ska passera en vägg (t ex om spisen finns i ett rum och skorstenen ska placeras i angränsade rum pga plastbrist) så måste även den nedre delen vara helisolerad).
21 svar · 11,8k läst
·
H
heddan1: Jag håller på att montera en Tulikivi Harmaja. Jag har försökt att skaffa mig en bättre monteringsbeskrivning än den jag fick med försändelsen, men har inte lyckats. Jag har förstått att andra har samma problem. Nu till min fråga: Vad ska jag använda "triset D" till? Jag ha limmat innerdelarna i kaminen med täljstenspulver och vattenglas. När jag fick kaminen fick jag också med en
11 svar · 15,6k läst
J
jensaro: Som sagt, kolla Gaselle. En fin vedpanna med egen eldstad för pellets.
9 svar · 3,7k läst
P
pp930: Ja, det är en gammal oljetank. Jag hade nog lite bråttom när jag kollade igenom Matss ritning. Det står klart och tydligt att den ska sitta 3dm över ackt. går att tulla lite på den gränsen:banghead: En fråga till. Översta T-kopplingen på ångröret ska sitta några dm över högsta vattennivå för att inte vattnet skall cirkulera den vägen och kanske syresättas. Är det på exp?
4 svar · 1,4k läst
M
mersault: Nja, det tror jag inte. Automix tillverkades av Amixo. Inte lätt att hänga med hur de här företagen hänger ihop men jag tror det är så här. Acaso sålde ventiler tillverkade av Hanatoute och ställdon tillverkade av Amixo. LK köpte Acaso och ventilerna, men Vexve köpte Amixo och Hanatoute. För övrigt kom själva ställdonen som Automix-regleringarna är byggda av från Lineg som är
2 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.