S
Hej alla!

Blåser lite nytt liv i att elda med havre.
Ni som följde med lite minns kanske att jag hade problem med själva pannan förra vintern. Det blev ett akut byte med svetsjobb, snabbutryckning, med en Diom 2000 panna. Förra vintern var besvärlig. Pannans eldutrymme var för liten. Nu är den pannan på tippen.

Har nu en Focus vedpanna för 50 cm ved. Brännaren går in på sidan. Den pannan är perfekt tillsammans med min havrebännare. Till skillnad från de två andra pannorna tidigare så får jag ingen sk "ludd", ser ut som "teddyfoder". I hålet mittemot brännaren satte jag in schamott-tegel. Så det gör inget att lågorna slickar tegelväggen där. Det brinner med ljusgul och blå låga.

Ang skorstensanslutningen, det var en del skrivande om dragbegränsaren, om det viktbelastade spjället, skall sitta före eller efter spjället till skorstenen. Satte den före. Motivering: när spjället är stängt så kyls inte skorstenen ner av draget. Svetsade ihop den av olika delar från olika pannor och lite plåt. Lite grön färg gjorde susen.Det skall till en elektriskt manövrerad dragstång till nästa säsong, den skall styras från samma dator som sköter hela rasket.

Det har också varit "snack" om mitt sätt att ansluta den elektriska v.vatten beredaren. Satte den i serie efter pannans v.v slinga. Om pannan är på så går varmt vatten genom den elektriska. Om pannan är av slår elpatronen i beredaren till vid behov. Funkar kanon. Rekommenderar att koppla så.

Läser att många eldar havre fortfarande i alla möjluga brännare, mest pelletsbrännare. Hävdar åter igen att havret brinner så speciellt att det går inte att elda om man inte ha tagit hänsyn till den process som uppstår. Jo klart det går, det brinner, men resultatet?

Jag sticker ut hakan igen och säger att det går att elda havre utan att det sintrar, bildar myrsyra och att det går att automatiskt återtända. Då slipper man att det pyr och släpper ut de frätande andra syrorna som bildas medan brännaren väntar på att köra för fullt igen.

Det blev inget pannrum ute som jag planerat med kulvert. Att murstocken i huset hålls varmt och slipper kulvertförlusterna, (å jobbet och kostnaden) är värt en hel del. På övervåningen blir muren nästan som lite av en kakelugn.

Sotning. Med Focus pannan idag skrapar jag ursotet på pannväggen nertill i eldrummet ca var tredje dag. Upptill i rökkanalerna, labyrinten, (den nyare pannorna har rör där), ca varannan vecka. Skorstenen sotar jag 2-3 ggr per eldningssäsong vare sig det behövs eller ej.Det skulle räcka att sota mera sällan men det påverkar naturligtvis verkningsgraden o tar så lite tid så det gör inget.Rökgastempen där rökröret börjar sjunker med ca 10 grader när det är nysotat.
Själva brännarröret "sotar" jag 1 gg i början på eldningssäsongen och en gång mitt i. Då ställer jag den några timmar i en hink med vatten och tar sedan en gammal diskborste. Enkelt!

Den kalla november vi haft och dec samt hela februari har dragit mer havre än annars. Eldar i snitt ca 8 liter /timma. Skillnaden är att brännaren har fått gå längre tider.

Har problem med shunten på pannan. Troligtvis har axeln gått av för jag kan vrida den runt varv efter varv utan att inställningen ändras. Jag får inte ut mer än ca 45 grader oavsett panntempen. Dum som man är, jag glömde att montera 1 (endast en) kran vid pannbytet så jag kan inte åtgärda, byta shunt, utan att tappa av systemet. Så det får bli sommarjobb att byta den. Följaktligen har jag ej monterat shuntmotorn och temperaturgivarna samt styrelektroniken till den, den skall koplas ihop med pannans styrdator, så jag har inte kunnat köra helautomatiskt.Skall ha något att göra inför nästa vinter.
:rolleyes:
Hälsningar,
Skalman

• IMG_4779_cr.jpg
Härlig läsning Skalman! Har följt tidigare trådar med stort intresse och kommit på mig själv flera gånger sitta och fundera på ifall även jag skulle kunna elda med havre. Givetvis är man nyfiken på din brännare och hur du har lyckats med en till synes bra förbränning, men förstår samtidigt att du inte vill dela med dig till vem som helst ;)

Lycka till i fortsättningen med utvecklingen av ditt system!

S
Tack för de trevliga orden herr "rör-svetsare" :)
Pipewelder.

Ville bara informera om "läget" med mitt inlägg.

Nej, jag har nog berättat för många detaljer redan som det är, så det får räcka. Det är inga saker man kan ta patent på för dyra pengar. Inget jag kan tjäna pengar på så jag behåller det mesta för mig själv.

Kanske att jag gör en liten serie på några få apparater, men inte just idag. Jag menar 6 säsongers eldande har gett mig massa erfarenhet och kunskap. Det roliga är a "fixa" det. Jag är för mycket uppfinnare och för lite säljare! Känns det igen?

Hur länge skall denna kyla hålla på?
Hälsn,
Skalman

Skalman skrev:
Hej alla!

Jag sticker ut hakan igen och säger att det går att elda havre utan att det sintrar, bildar myrsyra och att det går att automatiskt återtända. Då slipper man att det pyr och släpper ut de frätande andra syrorna som bildas medan brännaren väntar på att köra för fullt igen.
Men innan du sätter igång med såpass miljöskadliga verksamheter som havreeldning så ta först en grundläggande kurs i kemisk reaktionslära.
Utgå sedan fån det faktiska innehållet i havren och skriv en kemisk reaktionsformel för förbränningen av varje ingående komponent så blir du klar på vad som händer.

Du kan inte elda upp de syror som bildas vid förbränningen utan de följer med skorstensröken ut så länge du har tillräckligt hög rökgastemperatur. Syrorna är oorganiska föreningar och brinner inte upp.

S
Jaha, tack för den "johanpelle"

Du har inte riktigt förstått det hela tror jag. Grejen är VAD som händer vid förbränningen. Det kan bildas mycket myrsyra eller inte alls.

De allra flesta känner till att om man pyreldar ved så sotar det och luktar illa och ryker osv.
Frågan är, NÄR, under vilka konditioner bildas det myrsyra när man bränner havret? Vet du det? Jag vet.

Några kemiska formler om vad som bildas kan stämma i din teori. Men jag föreslår att du kommer och gör ett studiebesök och tar med dig instrument och mäter rökgaserna med avs. på olika kemiska innehåll. Sedan ber jag att du gör samma sak med någon av de "etablerade" brännarna.Sen kan vi diskutera. Om kartan inte stämmer med terrängen, skall vi gräva om terrängen eller rita om kartan?

Det är alltid roligt med folk som "klankar ner" men har inte sett eller eldat med havret på det sätt jag gör, sedan utgår man från sina ev teorier.

Den som ev tvivlar, varsågod, klättra upp och sniffa uppe vid skorstenen. Till skillnad från oljaeldning samt ved så kan man stå där länge och sniffa innan man har fått nog med "trevligheter"! Det är klart CO känner man inte förståss. CO2 däremot bildar tillsamans med vatten kolsyra, brukar finnas i Ramlösa. Men för att det skall ske skall vattenångan kondensera ner ihop med CO2. Det sker i viss mån men utanför skorstenen innan det späds ut . Så murbruket klarar sig fint.

Kan berätta i förbigående, den första havrebrännaren jag studerade, åkte ut till en gård i mellansverige, så luktade det myrsyra långa vägar. Vet du hur myrsyra luktar? Det är så speciellt så man kan inte ta misste på det. Det var då jag bestämde att det får inte bli så om man bränner upp havret. Så jag experimenterade i 1½ år med att elda havret på olika sätt. De andra sädesslagen brinner helt annorlunda. Nästan som ved. Men havret har mest energiinnehåll.

Det finns fortfarande idag inga andra än de gamla mätningarna som olika myndigheter har gjort. De är utförda med en panna/brännare som är typiskt av den sorten som skapar syrorna.Om detta har jag debatterat i tidigare inlägg här på byggahus.. Leta där. Behöver inte upprepa.

Det finns inget som helst intresse att gå i polemik här och jag tänker inte gå i svaromål, jag behöver inte försvara min brännare. Men de som vill är välkomna att undersöka den. Tills dess skall man inte prata om sånt man inte känner till.

Avslutar med att berätta en (1) liten hemlighet. Det är kliet som bildar syran. Resten får vara. Det är fritt fram att experimentera själva.

Å visst ja....skall kanske bemöta en sak i alla fall. Har läst kemi på akademisk nivå, om det var den kursen du anser jag skall gå.

Måste fråga en sak. Saltsyra HCl är ju en syra. Den framställs kemiskt och kan kallas oorganisk. Men när jag kissar ut samma saltsyra? Är den organisk då? Det finns ingen syra i havret. För att det skall skapas måste något ske vid förbränningen. Om detta något inte sker? Går då detta något som inte skapats också ut genom skorstenen?

Det mest miljövänliga som finns annars att elda upp är ju ved och andra biologiska saker. Askan är den mest naturliga och finaste gödningen som går tillbaka till åkern där den växt. Kaliumet i den behövs för att knopparna skall knyta sig, det som skall bli sädeskornet. Skall jag berätta mera?
Nä..........varför?

Hälsningar,
Skalman

• Gilla
GzO
  • Laddar…
Det tråkiga är väl att inte din väl fungerande brännare kommer till försäljning i större skala el att inte övriga tillverkare lyckats lösa det du gjort :(
Vore fantastiskt om det är som du säger o du kunnde slå dej ihop med nån tillverkare/säljare så den kommer ut på marknaden utan att du blir blåst på din uppfinning..

S
Visst vore det fantastastiskt 2-an. Det är en av orsakerna att jag skriver här, hoppas komma i kontakt med folk.

Sedan har många undrat hur det gått med min brännare och därför tyckte jag det var dags att skicka upp lite info.

Hälsningar,
Skalman

2an skrev:
Det tråkiga är väl att inte din väl fungerande brännare kommer till försäljning i större skala el att inte övriga tillverkare lyckats lösa det du gjort :(
Ingen skugga på Skalman för det han har gjort. Väldigt kunnig och insatt i ämnet men det finns fabrikat som har löst problem på ett bra sätt. I Danmark är man väldigt långt framme och spannmålseldning är betydligt vanligare än i Sverige. Finns en del danska forum som är bra.

Vet inte riktigt vad det beror på att så fort havreeldning kommer på tal, så spårar det ofta ur i exempelvis att det är oetiskt, miljöfarligt, problematiskt, etc, etc. Min panna fungerar nästan som en oljebrännare, helt automatisk och utan några som helst problem.

Synd att det inte finns underforum i Biobränsle som exempelvis ved, flis, spannmål, pellets etc så hade kanske inte detta ämne drunknat bort som det ofta gör. Då kanske man hade kunnat diskutera mer konstruktivt med varandra som stokerpulser, fukthalter, olika sädesslag och egenskaper, inmatning, etc

Kanske moderatorn åtminstone kan fundera över underforum? Handen på hjärtat så handlar 95% av detta forum om ved och flis. Utmärkta uppvärmningsmetoder men andra biobränslen hamnar fort på sidan 2 och dör bort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.