Ved, Pellets, Flis
Avemo: [citat] http://www.vedkaminer.nu/ Visserligen inte försvaret, men samma kaminer. Erik
kulle: Om det bara är ett dekorskal av mexi så går det o ta bort det och putsa skorstenen istället. Och sedan sätter en huv på skorstenen så har man eliminerat det mesta av sprickor och frostsprängning, att plåtkläda hela skorstenen bör man undvika eftersom man inte kan se om skorstenen blir dålig. Sotarn brukar inte rekommendera plåtinklädnad.
sebbost: Hej!j Jag har en pelletsbrännare Ariterm bequem 20D som larmar på max termostat. Termostaten är bytt till en ny men den larmar fortfarande och jag lyckas inte återställa larmet. Några tips? //Sebastian
PX-21: Ja om ni skall ha kvar ventilationskanalerna som just dito? så finns det nog inget annat att göra....?
Suhagg: Kommer i en vägg sätta in en insatskamin. Den står på en stålställning. Kommer närmast intill kaminen ha någon form av mineritskiva. Undrar dock om jag måste ha som en schakt från kaminen och ända upp i skorstenshuven ovan tak. Kommer ha någon form av stålskorsten med isolering runt den behöver ju inte vara snygg så då det inte blir synlig. Vilka krav finns, och vad är extra bra
exerg: en sidodragning på 1 m kostar ca 4 500:- x-tra men kan föra det goda med sig att uppstigningsstege på skorstenshuven inte behövs. Den täljsten som skulle kunna ge en del värmelagring måste befinna sig ovanför eldstaden.Den som är nedanför gör ingen nytta utan är enbart till för dekor eller snarare för att lura folk att tro att den håller värme under lång tid. Ska det värmelagras
mariatherese: Har nu fått lite vettig information från sotarmästaren och jag återger dem här om någon annan är intresserad av ämnet. Under dessa förhållanden kan jag förvänta mig kondens (oavsett om jag tar tilluften via skorstenen eller ej) och jag skall satsa på ett system som tål våta rökgaser. Dvs det behöver inte vara fel att man får kondens. Däremot måste ju skorsten och kamin fungera
kulle: En takfläkt (kanske inte är så snyggt) är väldigt effektivt för att få värmen ner till golv och runt i huset. Då kan du ha vilken höjd du vill på spisen.
Initium: Vil det ikke fungere å kjøre pelletsbrenneren på maks i kortere periode, for å fyre opp akkumulatortankene ? Eller velger alle å kjøre pelletsbrenneren i " auto " läge, der den ligger å kosefyrer, med avstengte akkumulatortanken ?
kulle: [citat] Ja det funkar bra, har för mig att den gamla var inlindad i vanlig isolering så han använde det på den nya oxå.
Dauen: Tror Keddy anger ca 25kbm/h för sina kasetter.
gadeberg: En kompis och hans pappa har köpt varsina. Ska snart dit och titta på dem.
Indus: Är kanske inte så självklart när man inte vet hur det fungerar. Måste ju ifrågasätta! ...och jag kan ju iofs inte garantera är det kommer fungera eftersom ja inte har en aning om vilket flöde VVC pumpen ger och vid vilka flöde flödesvakten på TVA'n jobbar, men mest troligt är att det enkelt kan justeras när du kör igång det om VVC pumpen skulle ge för lite. Finns väl flera här
Pompe1997: Jag ska i nuläget köpa en kamin för inmurning och vill veta vad ni här på forumet har att säga om vilken kamin som e den bästa i prisklassen 10-15000:- Jag e inne på en kamin från energikassetten. En myket enkel kamin som värmer mycket luft. Har ni andra likvärdiga förslag?
hajof70: Nja, jag har sökt där men inlägg från vilka man kan göra några jämförelser mellan de två systemen har jag inte hittat...
Darth Peter: Jag har upplevt ett liknand problem. så fort jag öppnar shunten till elementen när kylan kommer. Då måste jag gå över till högre tändintervall. Det verkar som elektroniken inte hinner med med den ökade värme förbrukningen. Rent logiskt så ska det inte spela någon roll. Men det har betett sig likadant i två år.
jostmart: Fullt medveten om att denna tråd skapades 2006, skriver jag ändå ett svar. Jag sågade av 2 isborrar (vem har ändå tid för isfiske?) och lade in de två övre rören, i farsans V-25. De passade relativt bra, bäst tror jag hade varit att tillverka någon distans så att spiralen placeras lika långt ifrån rörets sidor på alla kanter. Utan att säga något till mig, så rafsade farsan
phl: Lyfter en gammal tråd. Börjar bli synnerligen aktuellt att beställa en spiskassett då jag nu murat upp min skorsten igen samt fått den godkänd av sotaren. Är fortfarande sugen på en större kassett som fyller ut hålet ordentligt. Tankarna kring luftströmningsmöjligheter runt kassetten förstår jag. Däremot blir jag inte klok på om det räcker med en kassett med konvektionskanaler
Hemmakatten: Snopet. Missade att beställa pellets själv hos Stora Enso. Så, var är det bra priser just nu? Har hittat pellets från Fredells som tar 1.900:- per pall (vid beställning av 4 pallar). Det är deras egna tillverkade pellets. Nån som har nån erfarenhet av dessa pellets?
Raukman: Ja, man lägga ett tunnt lager lera på väggarna och golvet i hela eldstaden, för att skona tegelstenarna från direkt eld. Och det brukar man få lägga på nytt lite då och då när det bränns bort.
FBKLars: Jag har med din inställning fått upp tempen på ca 95 grader men den pendlar dock ner till 85 fortfarande i 5 min intervaller. Jag har bara eldat 1 gång (har solpaneler i 500l slavtank inne som har hållt varmvatten och värme sista veckan). Dock värmde jag upp 3000 liter+ 500 liter slavtank på 1,25 ilägg till 90 grader vilket kändes ganska ok så jag vet inte om det verkligen är något
Hålta: Länge sen denna tråden var aktiv men jag letar faktiskt nu efter en liten pelletskamin. Lilla Frö är den minsta jag hittar ännu. Någon som vet någon som är bra och liten? Kaminen står i litet rum som snabbt skulle bli alldeles för varmt om man har för hög effekt på kaminen. Kaminen är framföralt för att ge mys.....
charta77: Ja om man skall sitta hemma och surfa eller ha ett bra abbonemang till telefon/surfplattan/datorn så är nog olika varianter av 3G och senare 4G att föredra. Men när det kommer till att koppla upp saker som fjärrstyrning av ett värmesystem så är GSM ett bra system att använda, där har det fortfarande ett stort användningsområde. (Artikeln jag talade om beskrev just problemet kring om
knekten: Mig veterligen finns det inga rep satser till Syr...Men du har ju redan livrem o hängslen...
exerg: [citat] En öppen spis vid eldning drar ut mellan 500 och 700 kubikmeter luft/tim. mao dubbelt så mycket som om köksfläkten drar ut när den är i drift. Skall det in ett luftintag vid spisen som klarar detta blir det rejält stort .ca: 40 x 40 cm Är det fortfarande nån som tvivlar på varför det suger bakvägen i tvättstugekanalen?
Skalman: Det finns en annan tråd om att mura egna spisar. Kolla här på byggahus.