Funderar på att byta Cirkpump till radkretsen(1 krets), idag har jag en Grundfos UPS 15-35 x 18
o dom siffrorna säger mig inte ett skit rent ut sagt.

funderar att byta till Grundfos Alpha 2 25/60 eller 25/40
eller Wilo yonos pico 25/4 eller 25/6

vilken skulle ni välja?
vad ska man tänka på vad gäller pumpar?
kan man ha för stor pump?
fördel/nackdel att välja en "för stor" pump?

kommer köpa en wilo stratos pico. vet inte om jag ska ha en 25/4 eller 25/6. är de dumt att välja en 25/6?
har 1 rörs system o enplans villa och shuntautomatik.

nån som vet???

Eftersom din gamla pump hade tryckhöjd 3.5m klarar du dig bra med de nya som ger 4m, att välja 6m går också bra eftersom de reglerar kapaciteten efter dina förhållanden.

GK100 skrev:
Eftersom din gamla pump hade tryckhöjd 3.5m klarar du dig bra med de nya som ger 4m, att välja 6m går också bra eftersom de reglerar kapaciteten efter dina förhållanden.
okej. har inge termostater på radiatorerna (än) så jag antar att den inte reglerar automatiskt tills jag fixar de.
de känns som 6metrarn täcker 4metraren (metraren är de ett ord?) så 6an borde kunna gå på lägsta hastighet o så ledes bli billigare i drift eller?

http://www.energieffektiv.com/files/partners/news/Datablad_Stratos_PICO.pdf

tusen tack för svaret förresten

Känner du dig osäker så välj den större men har du inte maxeffekt större än 10kW går det säkert fint med den mindre. Skillnaden i inköpspris kan ju annars avgöra, den större går aldrig mer ekonomiskt än den lilla så länge kapaciteten räcker för båda. Metraren är väl fullt ok om vi inte hamnar i missförståndstråden.

• Gilla
obba
  • Laddar…
Om du vill ha förslag på ytterligare en pump kan du kolla på en som heter WITA DELTA HE 35-25 180 alt 55-25 180
säljs av en firma i Sverige, kommer inte ihåg vilken. Sök på nätet. Går även att köpa hos Kotly.com, billigare förstås!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.