7 728 läst ·
6 svar
8k läst
6 svar
Grundfos alpha 2 VS Wilo yonos pico
Funderar på att byta Cirkpump till radkretsen(1 krets), idag har jag en Grundfos UPS 15-35 x 18
o dom siffrorna säger mig inte ett skit rent ut sagt.
funderar att byta till Grundfos Alpha 2 25/60 eller 25/40
eller Wilo yonos pico 25/4 eller 25/6
vilken skulle ni välja?
vad ska man tänka på vad gäller pumpar?
kan man ha för stor pump?
fördel/nackdel att välja en "för stor" pump?
o dom siffrorna säger mig inte ett skit rent ut sagt.
funderar att byta till Grundfos Alpha 2 25/60 eller 25/40
eller Wilo yonos pico 25/4 eller 25/6
vilken skulle ni välja?
vad ska man tänka på vad gäller pumpar?
kan man ha för stor pump?
fördel/nackdel att välja en "för stor" pump?
okej. har inge termostater på radiatorerna (än) så jag antar att den inte reglerar automatiskt tills jag fixar de.GK100 skrev:
de känns som 6metrarn täcker 4metraren (metraren är de ett ord?) så 6an borde kunna gå på lägsta hastighet o så ledes bli billigare i drift eller?
http://www.energieffektiv.com/files/partners/news/Datablad_Stratos_PICO.pdf
Känner du dig osäker så välj den större men har du inte maxeffekt större än 10kW går det säkert fint med den mindre. Skillnaden i inköpspris kan ju annars avgöra, den större går aldrig mer ekonomiskt än den lilla så länge kapaciteten räcker för båda. Metraren är väl fullt ok om vi inte hamnar i missförståndstråden.
Om du vill ha förslag på ytterligare en pump kan du kolla på en som heter WITA DELTA HE 35-25 180 alt 55-25 180
säljs av en firma i Sverige, kommer inte ihåg vilken. Sök på nätet. Går även att köpa hos Kotly.com, billigare förstås!
säljs av en firma i Sverige, kommer inte ihåg vilken. Sök på nätet. Går även att köpa hos Kotly.com, billigare förstås!
Klicka här för att svara