Funderar vilken vedpanna jag ska välja om jag vill slippa stå baki pannan med en sotviska/borste och dra rökkanalerna manuellt ?? + att den ska ha sugande fläkt ! Men det har ju de flesta fläktpannor nu för tiden...Kollade på ctcpannan 40 kw.. Men den har både en sotningsspak + att man måste sota rökkanalerna manuellt :confused: eller har jag missuppfattat ctc sotningen ?
Kollade på den österikiska pannan hargassner..Men den gick ju fan på 100 000

Nån som har en 40 kw med enklare sotning ? som går på 30-60 000 nu.

Har nu en baxi (perifal) solo plus 40 kw från -94 med tryckande fläkt som ryker in när man öppnar luckan :mad:
 
Hej jag har en Maga som ja tycker är väldigt lättsotad,. inget krångel eller bök.. gå in på www.af-energiteknik.se o kolla
 
  • Gilla
JHO
  • Laddar…
Mitt alternativ var att sluta helt med veden eller skaffa en vedpanna som alla i hushållet kan och vågar elda i. Jag har själv beställt en ETA sh 40kW (annons på blocket) och den borde passa ditt önskemål också? Spaksotning, tändlucka vill man ha. Eta sh 40, Hargassner HV 40 eller Fröling S4 har jag tittat noga på om jag varit i din sits. Slår man ut priset på antal år man har pannan så är man bara dumsnål att köpa undermåliga pannor som resten av familjen vänder ryggen. Maga kan jag inte uttala mig om, de på forumet verkar då nöjda och belåtna med sin Maga.

Har man provat att elda i orlan, mollepannor, arimax mf så vet man definitivt vad man INTE vill ha i pannrummet.

100 000:- för Hargassner 40 måste väl installerat och klart? Har du pratat med ÅF? Den pannan har ju eltändning också.
 
rca1959 skrev:
ETA 75.000:-
[länk]

Hargassner 80.000:-
[länk]
Man ska dock uppmärksamma att laddkopplet redan är färdigmonterat och ingår i priset hos Hargassner. Men ska man jämföra med ETA sh 40 med 220L ved bör man jämföra mot Hargassner HV 40. HV 30 för 80 000:- är 30 kW:aren med endast 160L ved.

http://www.blocket.se/gavleborg/Hargassner_HV_40_Vedpanna_43607968.htm?ca=4&w=3&last=1 Hoppas ÅF kompletterar annonsen med ett konkurrenskraftigt och marknadsmässigt pris?
 
Värmebaronen hade ju lättsotade pannor ! Nån som ha hört nåt negativt om de ?
 
Jerrka skrev:
Värmebaronen hade ju lättsotade pannor ! Nån som ha hört nåt negativt om de ?
Delvis liggande tuber.. Ber behöver man väl inte säga... Ska man trots det tillägga nått är det väl nog så små vedmagasin.

Dom har ju nån ny modell som ser jäkligt disco ut, men den säljs väl inte i Sverige än tror jag..
 
Ja den va fin ! Undra om man kan komma in på facebook på den pannan ? ;) Äh ja kollar vidare !
 
Enligt Värmebaronens egna prislista startar deras lambda-serie vid ca.80.000:- :thumbdown:
 
Staffans2000
jensaro skrev:
Delvis liggande tuber.. Ber behöver man väl inte säga.....
Kan du för en novis förklara varför denna konstruktion per automatik klassificerar pannan som "Panna non grata".
Dyr är den och litet vedmagasin har den, men attans vad lättsotad den är!

Min Orlan fungerar som förväntat. Efter fem års eldning fortsätter den att producera varmvatten. Den som har högre förväntningar än så, kommer att bli besviken. För en lyckad eldning krävs både en bra vedpanna OCH en någorlunda kunnig eldare.

Vänliga hälsningar.
Staffan
 
Staffan2000 skrev:
Kan du för en novis förklara varför denna konstruktion per automatik klassificerar pannan som "Panna non grata".
Dyr är den och litet vedmagasin har den, men attans vad lättsotad den är!

Min Orlan fungerar som förväntat. Efter fem års eldning fortsätter den att producera varmvatten. Den som har högre förväntningar än så, kommer att bli besviken. För en lyckad eldning krävs både en bra vedpanna OCH en någorlunda kunnig eldare.

Vänliga hälsningar.
Staffan
För att om tuberna är liggande samlas sot o aska där så att det måste sotas väldigt ofta.
Har själv en "svårsotad" panna med stående konvektionsdel, men den 5minutaren jag lägger på sotning i månaden vållar mig inga bekymmer.
 
Staffans2000
Det är en teoretisk sanning. Värmebaronen kan mycket väl ha kompenserat för den konstruktionen genom att öka tubernas yta.

Staffan
 
Och det där en retorisk pudel.
 
Elffors skrev:
För att om tuberna är liggande samlas sot o aska där så att det måste sotas väldigt ofta.
Har själv en "svårsotad" panna med stående konvektionsdel, men den 5minutaren jag lägger på sotning i månaden vållar mig inga bekymmer.
Har du själv upplevt det eller är det något du hört av "expertpanelen"
vb har även långa stående tuber..
eldar själv i en vb panna och upplever inget av det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.