Jag vet att en del av Er har pillat ihop finurliga saker för att förbättra gamla pannor.

Har en gammal panna som jag tänkte sätta vinkelslipen i för att göra den lite mer sexig. Vad som står på agendan är en effektreglering styrd av rökgastemperaturen. Vad som står på önskelistan innan julen vore en elektrisk tempgivare, styrdon och en motor som kunde dra ett skjutspjäll eller vrida en typ rosettventil.
Tanken var att samtidigt ta bort den högt placerade dragluckan och istället bygga en lågt placerad primärluft.

Har någon nåt tips på grejor som funkar men inte kostar både jacka och skjorta. Man vill ju att små hobbyprojekt ska stanna vid just relativt liten storlek.

En rätt snillrik helmekanisk variant vore att löda fast ett kopparrör på rökröret skruva i en traditionell tempstyrd dragbegränsare som via wire i rör eller slang bara drar ett skjutspjäll. Men en sån lösning är inte helt utan trial n´error sas. Så smartare sätt mottas med tacksamhet.

Vänligen!!

Intressant och kul! Vad är det för panna du tänker använda? Lägg gärna upp en ritning på vad du tänkt göra.

De problem jag själv stött på är vid riktigt låga effekter då veden lätt hänger sig, det brinner upp i botten, blir som ett hål, för att sedan rasa ihop. En annan sak är storleken, utformningen och matrialvalet av själva förbränningskammaren som helt enkelt blir för kall då effekten blir för låg.

Men mixtra är kul! Om man bara har tiden.

Åskar skrev:
Intressant och kul! Vad är det för panna du tänker använda?
Arbetar på att flytta ut i ett nytt externt pannrum och tänker låta den gamla Albin-trotjänaren från mitten av sjuttio-talet sitta kvar för att nu och då elda en panna och hjälpa ventilationen under de fuktigare perioderna.

Åskar skrev:
De problem jag själv stött på är vid riktigt låga effekter då veden lätt hänger sig, det brinner upp i botten, blir som ett hål, för att sedan rasa ihop.
Det sitter en hyfsad ackumulatortank och laddpaket samt att det blir en sekundär värmekälla. Vilket gör att jag inte riktigt söker de där lägsta effektnivåerna.
Jag har redan byggt en brännkammare där som jag är riktigt nöjd med, vilken vid optimal drift ger en förbränning som jag tror matchar de flesta miljögodkända standardpannorna. Men kravet är att man måste ha lite handpåläggning för att justera primärluften, dels beroende på eldningsförlopp men också beroende på hur bränslet ser ut, både träslag och fraktion.

Dessutom är min erfarenhet att standardpannor har ett rätt smalt effektband för att ge optimal verkningsgrad. Tror man kan säga att vid mellan 50 - 70% effektuttag så går det att stabilisera förbränningen tillräckligt samtidigt som konvektionsytorna hinner ta upp all frigjord energi. Målet borde vara en rökgas temperatur på väl under 200 grader för att man ska vara nöjd med ett sånt här projekt.

Åskar skrev:
En annan sak är storleken, utformningen och matrialvalet av själva förbränningskammaren som helt enkelt blir för kall då effekten blir för låg.
Visst är det så. Vedutrymmet (åtminstone nedre delen) måste isoleras för att man ska kunna strypa primärluften riktigt hårt men samtidigt behålla nog stor glödbädd för att förhindra valvning. Sen är ju inte gamla vedutrymme mycket att hurra för, små och hel kylmantel. Den modell jag har skulle ha potential att skalas upp till cirkus 160 liter, men gör man det blir inte mycket kvar av gamla pannkroppen. En förutsättning för att i famtiden göra det, är att ha lyckats stabilisera förgasningsområdet.

Åskar skrev:
Men mixtra är kul! Om man bara har tiden.
You bet, synd att man har så mycket att göra på dagarna. Tur dock att man inte är så intresserad av TV-tittande.:D

Har Du byggt? Har Du något fiffigt uppslag?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.