Hej alla,

Helt ny på forumet men väl inläst på det mesta som skrivits här. Har dock inte funnit svar på det jag söker just nu.

Har kommit över en CTC Regent efter att en kompis konvertering till BV.
Ska därför byta ut min Euronom från 60 talet till denna panna och i samma veva konvertera till pellets.

Jag undrar om någon vet vilken / vilka brännare som passar bäst till denna panna?

Tänker köpa begagnat då jag får panna gratis och även har känningar hos rörmokare och vill hålla ner investeringskostnaden så långt som möjligt om man nu skulle vilja lämna pelletseldning om ett par år pga lathet (men det borde funka med pellets ur lathetsperspektivet då jag enbart eldat med ved i min Euronom kombipanna utan acctank)d^_^b

Var vänliga och spåra inte ur fullständigt och föreslå att jag nog ska kolla på bergvärme el dyl för 150 Ksek.............

Mvh
Mathias

Har läst på annat håll att t.ex.Viking Bio eller KMP21 skall gå bra att köra i denna panna.

Går väl bra med vilken framåtbrinnande brännare som helst. Viking Bio och Janfire FlexA brukar bli dyra i drift som begagnade då det går åt många dyra reservdelar.
CTC Regent är allt annat än en idealisk pelletspanna. Varför byta om den inte är bättre än euronomen? Pannan är bl.a. dåligt isolerad och strålar bort massor med värme och sedan är verkningsgraden inget vidare. Du kan sätta brännaren i oljedelen men också i veddelen om du tar bort keramiken.
Om du ska elda med pellets och vill ha en billig panna så köp en begagnad CTC 1100 eller Nibe City och sätt in. Då får du bra verkningsgrad och liknande pelletsåtgång som med en riktig pelletspanna. Nackdelen: Pannan måste tömmas på aska varje vecka.

• Gilla
Johnny_
  • Laddar…
OK, tack för synpunkterna. Har själv tidigare funderat på Nibe city eller CTC 1100/1200 men missar ju då möjligheten att kunna elda med ved....

Mvh
Mathias

Ja måste man elda ved också får man dras med lite sämre verkningsgrad.
Då blir det väl till att sätta brännaren i oljedelen? Eventuellt behövs det utbyggnad för brännaren om förbränningsutrymmet inte är så djupt. Skaffa en brännare som har termostat så slipper du den kostnaden senare.

Ang. termostat, har läst att man inte bör använda samma termostat som använts till oljebrännaren då den sk. hysteresen är för tajt och brännaren kommer starta/stoppa för ofta.

Vilka brännare har denna inbyggda termostat du nämner?

Mvh
Mathias

Det är just det som du nämner. Många har gjort misstaget att installera en brännare mot oljetermostaten som sitter i pannan. De jag kommer ihåg som har termostat klar är Baxi Eurofire, KMP, Bionordic Viking B16, Roslagsbrännaren och Iwabo S2.
De två sistnämnda behöver kanske någon lågriktarplåt som tillbehör om förbränningsrummet i pannan har dålig höjd.

OK, tack för bra tips. Riktar nog in mig på att få tag på en PX21, känner många som använder sådan och verkar nöjda.

Tackar

Äsch den var ju redan såld, vad var det för någon?

Mvh
Mathias

jag har också en regent, tänkte montera in en iWabo S1 som vi har liggande. Siktar på att göra så få modifieringar som möjligt och att hålla nere investeringarna på denna panna.

Redigerat:
Uppdatera mig gärna när du gjort det, intressant och se hur bra det funkar.

Mvh
Mathias

Hej.

Hur har denna konvertering gått? Jag har precis köpt hus med en nyrenoverad och otroligt fin CTC Regent som idag går på bara el. Jag kommer troligtvis konvertera till sol och luft/vatten om ett par år och vill göra en billig pelletskonvertering nu. Kom ni fram till en bra lösning?

Mvh
Thiger

Redigerat:
Fungerar bra med en Iwabo S1 om du är beredd att köpa en extra termostat för ca. 1600.
Driftsäker brännare men det finns modernare med egen termostat och enkla digitala inställningar.
Finns knappast någon anledning att lägga pengar (dyrt) på en luftvattenanläggning som inte klarar vinterkylan om du får in en bra brännare i pannan.
Solvärme blir aldrig lönsamt men är skojjigt som hobby för en del som har gott om pengar.

Solpanelerna har jag redan så det behöver inte betala sig =) För mig ligger nog nivån mellan en lagom elräkning med minimalt med jobb. Bära Pelletssäckar hör inte till min favoritsyssla... Däremot skulle jag vilja byta ut oljebrännaren som sitter i pannan idag mot en pellets och gärna en som sköter mycket själv. Några fler billiga varianter som skulle fungera förutom S1? Gärna med inbyggd termostat..

Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.