Hej!

Jag är en sån där energinörd som vill ha ut max från mitt värmesystem. En bov är att det flödar ganska mycket luft genom pannan och ut ur skorsten när den brunnit klart. Vilket sänker pannans temperatur mer än nödvändigt inför nästa uppstart. Samt att varm luft i huset flödar ut. Jag brukar stänga spjället på fläktmotorn(orlan40) när jag kommer ihåg. Men oftast eldar jag på kvällen och sover gott när det brunnit klart och så står det och drar hela natten.

Så har ni något tips på enkel och billigt sätt att förhindra detta. Minns jag inte fel sitter det något typ av spjäll i pannan. Kanske det går att göra trögare så det inte öppnas av draget från skorsten?

Draglucka tigex tror jag en modell heter

Sent from my GT-I9100 using Byggahus

S
Hej putte82
Så här löste jag det på min panna. Svetsade ett nytt rörkrör i samband med pannbyte. Sedan satte jag spjället överst, närmast skorstenen, och självdrags-spjället underst, närmast pannan.

Jag har fått en del "sk..t" för att göra så men jag brydde mig inte om det och det har visat sig att det var rätt tänkt.
När jag stänger spjället när jag eldat klart så kommer inte självdraget att kyla ner pannan. Kraftiga vindpustar öppnar inte dragregulatorns spjäll heller. Skorstenen kyls inte ner lika mycket.

Jag eldar med havre och automatiken skall stänga-öppna spjället med en motor, det är inte monterat på bilden än.
Bara ett tips.

• IMG_4779_cr.jpg
Redigerat:
Jag tänkte köpa en draglucka när jag köpte pannan med det rann ut i sanden. Sedan har pannan fungerat så bra utan att jag inte tänkt på det. Nu skall jag dock beställa en Tigex 50. Om motståndet är högre genom fläktmotorn och lilla spjället innanför så borde ju luften gå genom dragluckan istället. Då löses problemet med nedkyld panna.

Om jag sedan kopplar dragluckan till inluftskanalen till pannan(ej dragen ännu) så kommer ingen uppvärmd luft gå ut i onödan. Dock funderar jag på hur det kommer fungera. Känns som suget från fläkten kommer sabba. Får nog dra ett separat rör utifrån till dragluckan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.