Hej hej

Första inlägget på forumet, tjuvläst lite tidigare bara.

Sitter med ett nyligt inköpt hus och håller på att försöka skrämma liv i acktanken som var urkopplad vid inflyttning.

Systemet ser ut enligt följande:
Euronom Variant (kombi el/ved) som är sitter i huset som är byggt 1978. Enrörssystem till elementen. Acktank på 1m3 i garagebyggnaden som tillkommit vid senare tillfälle. (Tydligen en ombyggd hydrofortank med nedgrävd kulvert, 2st 22mm rör.)

Jag har nyss låtit montera en Laddomat 4030 för att styra laddningen på ett bra sätt. (Tidigare ägare hade bara kört en separat cirk-pump till tanken)
Problemet är att när jag nu äntligen efter väldigt mkt luftande fått laddningen med laddomaten att fungera så får jag andra problem istället.
Jag får väldigt olika temp i toppen på el-pannan och i ved-pannan.
När jag shuntar manuellt ut max till elementen och laddningen går för fullt mot acktanken... och el-pannan ligger runt 60-70 grader, då KOKAR vedpannan!?! (Står och "studsar" på 100-120grader)
Känns som att det ska vara omöjligt...

Jag är rätt ny på detta och jag har svårt att logiskt kunna begripa HUR det kan bli så?
Det känns lite som att vattnet bara cirkulerar i elpanne-delen och att vattnet i vedpannan står stilla på nått vis? Alternativ någon jätteficka med luft som jag inte blir av med.

Alla funderingar och ideer emottages mer än tacksamt.
Har slut på ideer... och vill gärna slippa små-elda dygnet runt.
 
Hej och välkommen till forumet!

Jag får inte ihop det, vad är det som kokar? Ack-tanken eller elementen? Eller är det den lilla delen av vattnet som finns invid pannan som kokar?
Under tryck kan vatten bli varmare än 100 grader, och det kan bli bra tryck i dessa tankarna.

Mvh

Stefan
 
Det underlättar också om du kan lägga upp bilder på panna, acktank, rördragning mm. Lite långsökt men har du kopplat laddomaten rätt? Pumpar den åt rätt håll?
 
Jag inser att jag det är svårt exakt vad jag menar. Kastade ihop en skisss lite snabbt, hade tänkt rita upp det i 3d på lunchen men har inte haft tid. I vilket fall... det som är konstigt är att jag får laddomaten att fungera, verkar det som. Men tillsammans med cirk-pumpen så händer något konstigt. Temp 1 kan stå på 100-120 grader, medans temp 2 och 3 kan visa rätt så lika världen ca 70 grader. Vedpannan står alltså och kokar medans laddomaten laddar för fullt samtidigt som shunten shuntar ut max.... det ska vara helt omöjligt? Har fixat fler tempgivare och hoppas kunna reda ut detta snart. Tack alla som kikat och kommenterat, det ger mig hopp om att lösa detta!

Tveksam till att det är felkopplat, men ska naturligtvis dubbelkolla. Bilder kommer så fort jag har möjlighet. Det känns mer som att cirkulationen går runt runt, utan att få med sig värmen från pannan? Osäker på hur rören går i själva el-panne-delen...

gammelpannan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kulle
Ja bilder är nödvändigt för att få en uppfattning om systemet.
 
Redan av TS principskiss att döma verkar det i mina ögon felaktigt och som att de symptom som beskrivs är en logisk följd. Lite bilder vore som sagt bra för att vara mer säker.
 
Ok, får väll kasta upp lite bilder då.
Tog några som snabbast med telefonen igårkväll.
Är väll inte det stiligaste pannrummet man sett...

Läste på lite mer och det verkar som att man kan få stora problem med luft vid uppstart.
Måste ju medge att jag inte följt deras instruktioner till punkt och pricka, har dock luftat precis överallt som går flera gånger om. Tyvärr så är rördragningen inkl luftning rätt ogenomtänkt bitvis.

IMAG0173.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0175.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kulle
Svårt att urskilja hur det är kopplat på dem bilderna.
Men av din beskrivning så verkar det som du bara får cirkulation mellan elpanna och ack.tank
 
kulle
Har du provat detta ? Enligt manualen. Punkt 2b
För att undvika kokning kan följande åtgärder vidtagas
1. I vatten med endast lite luft räcker det med att lufta ur anläggningen på normalt sätt.
Under drift stänger man sedan av cirkulationspumpen i 20 sekunder för att låta luften stiga upp i
ledningarna.
Därefter låter man pumpen gå i 20 sekunder.
Detta upprepas tre till fyra gånger.
2. Vid större mängder kan man antingen:
a) Montera in en termostat med lägre öppningstemperatur på t ex 52°C och därefter ladda tanken
successivt tills den är uppe i 100°C.
b) Demontera termostaten och hela reglerkolven.
Därefter eldar man anläggningen med ventilen mot panntoppen nästan helt stängd.
Elda upp anläggningen till nära 100°C flera gånger på detta sätt, så att all luft försvinner.
Därefter återmonteras termostaten och hela reglerkolven.
 
Redigerat:
Om skissen är ok beror det nog inte på luft utan snarare att inget driver cirk i vedpannan. Tanken laddas nu via elpannan och ett marginellt delflöde går via andra pannan. Det verkar inte korrekt kopplat.
 
Felkopplat är det inte. Jag har själv haft exakt denna kombination av Euronompannor parallellkopplade utan problem. Självcirkulationen driver vattnet från vedpanna till elpanna. Innan jag slängde ut dessa (pga. läckage i vedpannan) hade jag samma lösning som tidigare ägaren av TS hus: acktank med rundcirkulering som volymförstoring. Funkade utan kokningsproblem, men ack så dåligt map ackumulering. Fungerade det bra för dig utan acktank?
 
Redigerat:
Det är en så pass dålig koppling att man skulle lite tillspetsat kalla det felkoppling. Med enkla grepp kunde det bli bättre men långt från bra.
 
Hej igen

Va roligt att fler har svarat!
Försöker ta allt i rätt ordning..

Kulle: jag har provat nr 1 men inte nr 2.

GK100: vad tycker du är felkopplat?
Vad ska jag ändra på inkopplingen för att det ska fungera bättre?

BrokenArrow: Det funkar klockrent utan acktank, man kan dock bara elda 1-1,5 laddning, annars blir det för varmt så det kokar. Men då är ALLTt vatten varmt....

Jag är också inne på att det inte cirkulerar någon vätska i ved-pannan.
Började imorse fundera över hur långt jag har till acktanken... total rörlängd är nog rätt lång när jag börjar räkna efter lite grovt i huvet. Med 22mm rör och säkert 15m(!) rörlängd... så jag börjar misstänka att pumparna inte orkar dra det hela vägen, dsv det blir stopp mot acktanken. Då går allt flöde åt till att cirkulera runt returvattnet i elpannan...

Hittar inget om max rörlängder på laddomat.se men de rekommenderar 28mm rör och tydligen ska laddomaten monteras vid tanken om rörlängden överstider 12m.. läste jag nyss.
 
Du behöver nog inte bekymra dig över dimensioner eller längder på rören, inte heller flytta utrustning till andra änden osv. Problemet är nog närmast att du inte får någon nämnvärd cirk genom pannan när du kopplat in laddomaten på elpannedelen. Det motsvarar ju att det är elpannans produktion du vill ackumulera och återladda och motståndet i elpannan är troligtvis lågt så inte mycket delning av flödet sker. Man kan även tänka sig att pumpningen stör den svaga självcirkulation som normalt funkar när elpannan verkar som parallell volymförstoring till veddelen. Jag drog några röda streck på din skiss som visar principiellt vad jag tänker mig, det är vedpannedelen som ska vara primär källa för ackumuleringen och självcirkulation får sen jämna ut till elpannan när man återladdar. Du får även sätta tempgivaren högt i vedpannan om du inte redan har det så och använda automatikens förregling för inkoppling av elen när tanken tömts.

gpannan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.